Autós hírek: Mercedes-Benz ESF 2009: Felfújódó fémstruktúrák és fékezõ légzsákok


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A cég saját, 1969-ben alapított balesetkutató részlegének segítségével a Mercedes mérnökei sok korszakalkotó biztonsági megoldással gazdagították a személyautókat az elkövetkezõkben. Ideje egy pillantást vetni a kulisszák mögé: a jubileumi évben az ESF 2009 kísérleti autó példáján mutatjuk be, mit kutatnak, és konkréten min dolgoznak a biztonság szakemberei – az idõtávlat sok évvel a jövõbe mutat.

[2]Az ESF 2009 a Mercedes-Benz elsõ kísérleti biztonsági autója 1974 óta. Elõdjeihez hasonlóan szemléltetõen összefoglalja az útmutató biztonságtechnikai újdonságokat, tapasztalhatóvá teszi a fejlõdést. Meghökkentõ, de korántsem bolondos ötletek közé sorolhatók a felfújható fémstruktúrák, amelyek a másodperc töredéke alatt növelik meg a szerkezeti szilárdságot, vagy az úgynevezett „Braking Bag“, azaz „Fékzsák”, a jármû alvázán elhelyezett légzsák, amely rövid idõvel a bizonyosra prognosztizált ütközés elõtt felfújódik, és súrlódó betétjével megtámasztja a jármûvet az úton. Az ESF 2009 premierjére 2009. június 15.-én, Stuttgartban került sor, a 21.  Nemzetközi Jármûbiztonsági Konferencia (ESV - Enhanced Safety of Vehicles Conference) alkalmával.

„A biztonság központi jelentõségû a Mercedes-Benznél, közel hetven éve játszunk ebben vezetõ szerepet, ügyfeleink és a többi közlekedõ javára. Az ESF 2009 megmutatja, hogy vannak még ötleteink, és hogy el vagyunk szánva pozíciónk megõrzésére“, jelentette ki Dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG igazgatója és a Mercedes-Benz Cars vezetõje.

[1]Az ESF 2009 teljes kifejlesztése és megvalósítása a sindelfingeni kísérleti jármû mûhely eredménye. A Mercedes S 400 HYBRID alapján mutat fel tucatnyi innovációt, amelyek legtöbbjét mûködés közben be lehet mutatni a demonstrációs üzemmóddal. „Az ESF 2009 jól mutatja a Daimler újítóképességét, illetve azt, hogy nem ellentétes egymással a fokozott biztonság és a hatékony energiafelhasználás. Mindkét területen új ötletekkel szolgáljuk a haladást“, mondta Dr. Thomas Weber, a Daimler-konszern és a Mercedes-Benz Cars fejlesztésért illetékes igazgatója.

Az S 400 Hybridre épülõ ESF 2009 fénypontjai a következõ innovációk:

PRE-SAFE® struktúra: A felfújható fémszerkezetek súlyt takarítanak meg, illetve növelik a teherviselõ struktúra szilárdságát. Nyugalmi állapotban helytakarékosan össze van hajtogatva a fémprofil, de ha szükség van védõhatására, a másodperc töredéke alatt felfújja a gázfejlesztõ 10-20 báros nyomása, a profil kibontakozik, és fokozza a stabilitást.

Braking Bag: A padlólemezen elhelyezett kiegészítõ fék újszerû szerkezeti elem. Ha biztosra prognosztizálja az ütközést az érzékelõk jelei alapján a vezérlés, röviddel a baleset elõtt felfújódik a „Braking Bag“, és súrlódó betétjével megtámasztja a jármûvet az úton. Az autó függõleges gyorsulása növeli a súrlódást, és ezáltal egészen az ütközésig hat a kiegészítõ fékezés.

[3]Interactive Vehicle Communication: Az ESF 2009 képes más jármûvekkel közvetlenül, vagy átjátszó állomáson keresztül kommunikálni. Az „Ad hoc“ hálózat és a WLAN rádiótechnika révén például figyelmeztetni lehet rossz idõjárásra vagy forgalmi akadályra.
PRE-SAFE® Pulse: A PRE-SAFE® e továbbfejlesztése oldalütközéskor egyharmadával csökkenti az utasok felsõ testének terhelését, amennyiben megelõzõen 50 milliméterrel elmozdítja õket a jármû középvonala felé. Erre a háttámlák szegélyébe épített légkamrákat használja fel.

Spotlight világítási funkció: A részleges LED-távfény megvilágítja a potenciális veszélyhelyeket. Ha például az éjjellátó készülék vadat lát a távolban, vagy embert az úttesten, akkor ezekre a normál távfényen kívül rövididõre rávilágít a keresõfényszóróval is.

[4]Szintén a 21. ESV-konferencián mutatta be a Mercedes-Benz egy újszerû PRE-SAFE szimulátort, amely az ilyen célra elsõ ízben felhasznált lineáris motorral gyorsítja fel négy méteren belül az utasteret 16 km/órás sebességre, majd bekövetkezik az ütközés. A Transrapid vonatéhoz hasonló lineáris hajtás szabadon programozható, és az ellenkezõ irányban is mûködik. Ezáltal sokféle szituáció, például ráfutásos ütközés is modellezhetõ. A poén az, hogy a kísérleti személyek élõben tapasztalhatják a PRE-SAFE funkciókat, például az öv elõfeszítését, a NECK-PRO fejtámlát és az ülés oldalpárnáját. E szimulátor segítségével, az ütközés elõtti fázis elemzése révén fejlesztenek ki a Mercedes mérnökei olyan rendszereket, amelyek javítanak a baleseti helyzeten.

Az ESF 2009-cel hosszú hagyományt folytat a Mercedes-Benz: az 1971 és 1975 közötti ESV biztonsági konferenciákra több mint harminc kísérleti jármûvet épített és próbált ki törésteszteken, hogy megfeleljen a saját maga elé állított magas követelményeknek. Négy ilyen ESF-et (Experimental-Sicherheits-Fahrzeug) bemutattak a nyilvánosságnak, és sok forradalmi elképzelést, mint az ABS vagy a légzsák, elsõ autógyártóként vezetett be szériában a Mercedes-Benz./Autósoldalak.hu/