Autós hírek: Audi A5 Sportback: A Coupé eleganciája és az Avant praktikuma


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Coupé és a Cabriolet mellett a Sportback az Audi A5 modellcsalád immár harmadik tagjaként egészen új szegmens alapítója. Az A5 Sportback izgalmas formavilággal, magas fokú mindennapos használhatósággal, valamint éppoly erõteljes, mint gazdaságos TFSI-, FSI- és TDI-motorokkal érkezik kora õsszel a márkakereskedõkhöz.

[1]Az A5 Sportback valóságos mérföldkõnek számít a design területén, az ötajtós kupé elegáns, sportosan elnyújtott vonalaival tûnik ki. Nagyméretû csomagtér-ajtaja tökéletesen illeszkedik farkialakításába, hátsó pereme pedig a diffúzorbetéttel sajátos kontrasztot alkotva emeli ki még inkább a megnyújtott vonalak harmóniáját. Az összességében határozottan a kupékat idézõ körvonalak - az A4 Limousine modellhez képest - az arányosan mélyebbre húzott tetõvel és hosszan ívelõ tetõvonallal adódó, 36 milliméterrel kisebb magasság, a kifejezetten rövid elsõ és hátsó karosszéria-túlnyúlások, a meglehetõsen hosszú, 2810 milliméteres tengelytáv, illetve a karcsú és dinamikus rajzolatú oldalablakokkal kialakított, kerek nélküli ajtók eredményeként adódnak. A csomagtér-ajtó újszerû megoldása szintén a magas fokú funkcionalitást tükrözi. A Sportback révén az Avant feltalálója új trendet alapít a hátsó kialakítás tekintetében, egészen újszerû módon ötvözve a sportosság a kényelem és a magas fokú mindennapi használhatóság erényeit.

Az egyedülállóan funkcionális formák és az érzelmekben gazdag design ötvözeteként a Coupé és az Avant karosszériaváltozatok progresszív kombinációja született meg. A csomagtér térfogata 480 literes értékével közel az A4 Avant színvonalát kínálja, s a hátsó ülések lehajtásával tekintélyes 980 literre növelhetõ. Az A5 Sportback mind a négy üléshelyén egyaránt magas fokú kényelmet, s minden ajtaján át könnyû be- és kiszállást kínál. Az A4 Limousine modellhez képest mérsékelt magassága, illetve hátrafelé ereszkedõ tetõvonala ellenére a Sportback vele összevethetõ nagyságú fej- és lábteret kínál.

Hajtásrendszerei tekintetében az A5 Sportback az innovatív technikák Audira jellemzõ következetes útján jár. Minden erõforrása közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel mûködik, a dízelek rendkívül kulturált járású common-rail TDI, míg a benzinesek az FSI koncepciót alkalmazó konstrukcióként. Mindegyikük teljesíti az EU 5 kipufogógáz-szabvány elõírásait, a dízelek pedig részecskeszûrõt is tartalmaznak.

Az A5 Sportback palettáján megjelenésekor két benzines és három dízel erõforrás sorakozik. Mindkét Otto-motorban – amelyek a 155 kW (211 LE) teljesítményû, 350 newtonméter maximális forgatónyomatékú 2.0 TFSI quattro, valamint a 195 kilowattot (265 LE) produkáló, ugyancsak a quattro hajtással szerelt, 3,2 literes V6-os modell hajtásáról gondoskodnak – egyaránt az „Audi valvelift system” dolgozik. Ez a szelepemelés nagyságát szabályozó rendszer az üzemanyag-fogyasztás mérséklése mellett teszi lehetõvé magasabb teljesítmény- és forgatónyomaték-szint elérését. Már a piaci bevezetéskor rendelkezésre áll majd az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerével (Start/Stop System) kiegészített, 125 kW (170 LE) teljesítményt és 350 newtonméter forgatónyomatékot kínáló, 6-fokozatú manuális sebességváltóval szerelt 2.0 TDI, a 140 kilowattos (190 LE), 400 newtonméteres nyomatékú 2.7 TDI, valamint a 176 kW (240 LE) teljesítményt és kiemelkedõ, 500 newtonméter forgatónyomatékot produkáló, háromliteres V6 TDI.

Az elsõ tengelyen differenciálzár-hatást keltõ elektronikus funkcióval kiegészített menetstabilizáló (ESP) a Coupé és a Cabriolet változatokhoz hasonlóan ez esetben is jól érzékelhetõen kedvezõbb bekormányzási tulajdonságokkal ruházza fel az elsõkerék-hajtást, illetve a terhelésváltási reakciók hatékony kiegyenlítésével fokozza a biztonságot.

[2]Mindezen technikák ideális kiegészítése az „Audi drive select” rendszere, amellyel a vezetõ a gázadási reakciók karakterisztikáját, a hétfokozatú S tronic vagy a multitronic sebességváltó kapcsolási pontjait, illetve a „servotronic” kormányberendezés áttételét három különbözõ jellegmezõ mentén alakíthatja. E komplex rendszer elemeiként a lengéscsillapítók adaptív szabályzása, a változó áttételû dinamikus kormányzás, valamint a 3.0 TDI és a 3.2 FSI esetében a sport-differenciálmûvel kiegészített quattro állandó összkerékhajtás szolgál. Amennyiben a felszereltség az MMI kezelési rendszert is tartalmazza, egy negyedik, szabadon programozható üzemmód is rendelkezésre áll./Autósoldalak.hu/