Autós hírek: BMW 507, Z3, Z4, Z8: 75 éves történelem


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Az 1934 májusában rendezett Berlini Motor Show-n bemutatott BMW 315/1 koncepciója és hathengeres motorja az egész márka jövõbeni formáját meghatározta. A korszakalkotó roadster szelleme a közelmúltban bemutatott új BMW Z4-esben él tovább.

A kezdetek: a BMW 315/1 és a BMW 319/1

[3]A BMW 315/1 volt az elsõ bajor sport roadster, amely közvetlenül hosszú motortere mögött elhelyezett sportüléseivel, alacsony szélvédõjével és vászontetejével az immár 75 éves sikertörténet elsõ tagja volt. A hátrafelé szélesedõ, és rendkívül áramvonalas karosszéria amellett, hogy eleganciát kölcsönzött, remek légellenállással ruházta fel az autót. A kicsi, de korában erõsnek számító 1.2 és 1.5 literes hathengeres motorok 34 illetve 40 lóerõs teljesítményre voltak képesek és körülbelül 10 liter üzemanyagot igényeltek egy 100 kilométeres út megtételéhez, így üzemeltetési költségük semmivel sem volt nagyobb, mint egy kisebb középkategóriás jármûvé. A 120 kilométer végsebességre képes 315/1 roadster kora egyetlen szériagyártású sportkocsija volt, sõt az elsõ sportsiker sem sokáig váratott magára, ugyanis az 1934-es Alpesi Rallyn a Richard Brenner/Albert Kandl/Ernst Delius összeállítású csapat kategóriagyõzelmet aratott vele. 1935 közepéig az autóból összesen 230 darab készült el. A koncepció sikerét látva a gyár még ugyan ennek az évnek a végén bemutatta a BMW 319/1 névre keresztelt típust, amelyet már 1.9 literes, 55 lóerõs benzinmotor hajtott és 135 kilométeres óránkénti sebesség megtételére volt képes.

A háború elõtti korszak: a BMW 328 Roadster

1936-ban a BMW mérnökei kifejlesztették a legendás M328-es motorblokkot, amely a BMW 328 sportkocsit hajtotta. A 80 lóerõs, 830 kilós, tökéletesen kiegyensúlyozott autó versenyváltozata az 1936-os nürburgringi futamon remek stabilitásának köszönhetõen maga mögé utasította jóval erõsebb versenytársait is. A szériagyártású 328-asok 1937-tõl álltak a vásárlók rendelkezésére és 155 km/órás végsebességükkel egyaránt alkalmasak voltak versenyzésre és mindennapi használatra, azonban még mindig csak kis szériában (464 darab) készültek 1940-ig.

Komfort és elegancia: a BMW 507

[9]Amíg a 328-as a BMW autósport iránti ambícióin alapult, a gyár BMW 507 elnevezésû roadstere a kényelmet és az eleganciát hivatott megtestesíteni. A kor egyik legdivatosabb autója 1955-ben mutatkozott be New Yorkban, az újságírók és a közönség legnagyobb örömére. A hosszú, keskeny motortér, a kényelmes utastér és a rövid, férfias hátsó rész tökéletes arányosságot mutat és idõt álló designjában még ma is sokan gyönyörködnek. Az 507-es V8-as alumínium erõforrását máig az elsõ könnyûépítésû szériagyártású V8-as motorként emlegetik. A 3.2 literes, 150 lóerõs (késõbb 165 lóerõs) 507-esek már 220 km/órás sebességre is képesek voltak. A több hegyi versenyen is sikeresen szereplõ, különleges autót mindössze 251 büszke tulajdonos birtokolhatja.

Technológiai úttörõ: a BMW Z1

[2]A ’60-as, ’70-es évek biztonság és kényelem iránti fokozott igénye egy idõre gátat vetett a roadsterek piacának, így legközelebb csak 29 évvel késõbb kerülhetett kék-fehér logó ilyen sportkocsira. A BMW Z1 1988-ban mutatkozott be fém és mûanyag ötvözte karosszériájával, 2.5 literes, 170 lóerõs motorjával, amit az aktuális 3-as sorozattól vettek kölcsön. Az autó korának technológiai úttörõje volt különlegesen nyíló – a karosszériába süllyedõ – ajtóival, valamint könnyûépítésû burkolatával. Az elöl középen elhelyezkedõ motor nagy stabilitást, 9 másodperces 0-100-as sprintet és 225 km/órás sebességet szavatolt az 1250 kilós roadsternek. Az 1991-ig gyártásban lévõ modellbõl összesen 8000 darab készült.

A vezetés élménye nagy számokban: a BMW Z3

[4]A BMW Z1 átütõ sikere bizonyította, hogy nagy a kereslet a kétüléses bajor sportkocsikra, így a gyár 1995-ben elkezdte gyártani a BMW Z3-ast. Az autó teljes mértékben a vezetési élményre fektette a hangsúlyt attraktív karosszériájával és 115 illetve 140 lóerõs, négyhengeres erõforrásaival. A nagy sikerre való tekintettel a Z3-ast késõbb 3.2 literes, 325 lóerõs motorral is meg lehetett vásárolni, amivel létrejött a BMW M Roadster fogalma. A modell 1999 és 2002 között Coupé változatban is kapható volt, amely sokak szerint minden idõk egyik legszebb keménytetõs BMW Roadstere.

Mérföldkõ az autótechnikában: a BMW Z8

[5]Az új évezred beköszöntével a bajor gyártó büszkén mutatta be különleges új roadsterét, a BMW Z8-ast. Az autó arányaival és klasszikus vonalaival a nagy elõdöt, a BMW 507-est idézte, technológiailag pedig kora élvonalába tartozott alumínium-ötvözetbõl készült karosszériájával és 5.0 literes, nem kevesebb, mint 400 lóerõs V8-as motorjával. A roadster hatsebességes, manuális váltója és a jól hangolt sport futómûve a vezetés egyik legközvetlenebb élményét nyújtotta, amely számokban annyit tesz, hogy a legendás Nürburgring-Nordschleife, 20km-es pályáján az autó képes a 8:15-ös kör lefutására.

Napjaink atlétája: a BMW Z4

[6]A BMW Z4-es a 2002-es a Párizsi Motor Show-n mutatkozott be a nagyközönségnek. Az autó a BMW új formanyelvének egyik elsõ képviselõje volt, és kategóriájában új sztenderdeket fektetett le. A karosszérián játszó konvex és konkáv felületek, a kemény sarkok és a lekerekített vonalak tökéletes harmóniát alkotnak. A Z4-et kezdetben 2.5 és 3.0 literes benzines motorokkal kínálták, amik 192 illetve 231 lóerõ leadására voltak képesek, azonban késõbb megjelent a BMW Z4 M változata is, a 3.2 literes, 345 lóerõs erõforrással. Ezen a roadsteren használtak elõször a DSC III dinamikus stabilitásvezérlõ egységet is, amely példás biztonságot szavatolt a Z4 számára.

Teljesítmény és stílus: a vadonatúj BMW Z4

A bajor gyár legújabb roadsterét az új Z4-et 2009 tavaszán mutatták be. Az autó minden eddiginél kiforrottabban egyesíti magában a stílust és a lenyûgözõ teljesítményt, mindazonáltal kategóriája egyetlen olyan modellje, amely klasszikus roadster arányokat hordoz, hátsó kerék meghajtású, valamint nyitható keménytetõvel is rendelkezik. Az új Z4 a BMW roadsterek gyártásának 75 éves tapasztalatát és szenvedélyét hordozza magában. A teljesen automatikusan üzemelõ keménytetõ mindössze 20 másodperc alatt, akár menet közben is nyitható, illetve csukható. Nyitott állapotban igazi roadster élményben lehet része az utasoknak, míg zárt állapotban egy prémium kategóriás sportkupé minden kényelme élvezhetõ. Érdekesség, hogy a férfias sportautó megtervezése nõi designerek munkája: Juliane Blasi az autó dinamikus külsejéért, Nadya Arnaout a stílusos belsõ térért, Hilke Schaer pedig a színekért és anyagokért felelt a BMW tervezõcsapatának tagjaként.

[8]A BMW roadstereket, amelyek kategóriájukban mindig a legmodernebb képviselõk között léptek elõ, 75 éves történelmük során végigkíséri, egy a mai napig helyt álló reklámszöveg: az 1934-es, BMW 315/1 modell szórólapján álló leírás szerint a BMW új sportautója gyönyörû és megbízható, amelyben a sportosság és a vezetés élménye a gazdaságos túraautó képességeivel ötvözõdik.../Autósoldalak.hu/