Autós hírek: DAF XF105: Az elsõ európai típusengedély


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A tehergépkocsik gyártói számára ez azt jelenti, hogy nem kell többé az Európai Unió mind a 27 tagállamában külön intézni az engedélyeztetést. Április 29-én 00.00 órakor a holland típusengedélyezési hatóság, az RDW adta ki az elsõ európai típusengedélyt haszonjármûre. A szóban forgó jármû a DAF XF105 „2009-es kiadása”, és az eseményre a DAF Trucks eindhoveni telephelyén került sor.

[1]Ahhoz, hogy egy haszonjármûgyártó egy bizonyos típusú tehergépkocsit regisztrálhasson az Európai Unió valamelyik országában, ehhez elõbb hivatalos típusengedélyt kell szereznie. Ekkor az adott típuscsalád egy reprezentatív jármûvét több mint negyven szempont alapján – többek között károsanyag-kibocsátás, fékek, világítás, tükrök tekintetében – bevizsgálják, hogy megfelel-e a törvényes elõírásoknak. Korábban az Unió mindegyik tagállamában külön nemzeti típusengedélyre volt szükség. 2009. április 29-tõl azonban a bármely EU-tagállamban kiadott engedély az Unió egész területén érvényes.

Hatékonyabb mûködés

Az egész Európára érvényes típusengedélyek elsõsorban nagyobb hatékonyságot és alacsonyabb költségeket jelentenek a gyártók számára. Ezen kívül a típusengedélyeztetés követelményei mostantól gyakorlatilag egységesültek az egész Unióban. Az egyes országok speciális követelményeit – mint például a svéd fülketesztet – hatályon kívül helyezték.

Az elsõ európai típusengedély

[2]Az engedélyezést végzõ holland közlekedési hatóság, az RDW lehetõséget nyújtott az új európai elõírások szerinti nemzeti típusengedélyeztetésre. Ennek köszönhetõen az RDW volt az elsõ engedélyezõ hatóság, amely európai típusengedélyt adhatott ki haszonjármûvekre. Az engedélyt a DAF Trucks cég termékpalettájának felsõ kategóriáját képviselõ XF105 típuscsalád „2009-es kiadású” (Edition 2009) típusai kapták, melyek egyebek között optimalizált hajtáslánccal rendelkeznek (így a továbbfejlesztett 12,9 literes PACCAR MX-motorral, és megújult végáttétellel), valamint olyan új opciókkal, mint az adaptív sebességtartó berendezés és az elõzetes ütközés-figyelmeztetõ rendszer. A radartechnológiát alkalmazó adaptív sebességtartó rendszer (ACC) automatikusan módosítja a jármû sebességét, ha azt érzékeli, hogy az elõtte haladó másik jármûtõl való, elõre beprogramozott távolság csökken. Az elõzetes ütközés-figyelmeztetõ rendszer figyelmezteti a gépkocsivezetõt, ha fennáll az ütközés veszélye./Autósoldalak.hu/