Autós hírek: BMW 1200 GS: Kék-fehér siker


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A BMW Motorrad immáron 15 éve gyártja sikeresen a hengerenként négyszelepes, boxer GS modelljét, amely meggyõzõ erejével, kényelmi színvonalával és terepképességeivel ideális választás lehet a hosszú távú utazásokhoz, kéthengeres, 105 lóerõs erõforrásával pedig megfelelõ gyorsulást és agilitást garantál akár a hegyi útszakaszokon is. Az évforduló valamint a félmilliomodik GS legyártásának megünneplésére most a bajor gyár egy különleges kiadással kedveskedik vásárlóinak, „R 1200 GS Special Model” névvel.

[2]Az R 1200 GS különleges kiadás magában hordozza a hagyományos BMW enduro géneket és tovább hangsúlyozza a motor férfias megjelenését. A limitált széria több dologban is különbözik az alapmodelltõl, ugyanis exkluzív Alpesi-fehér fényezéssel, fekete keresztküllõs kerekekkel, elsõ sárvédõ hosszabbítással, fekete olajhûtõ szpoilerrel, sötétített szélvédõvel és kétszínû (szürke-fekete) állítható üléssel rendelkezik. Mindezek mellett, az alumínium szelepfedélvédõ kiemeli a motor enduro karakterét is. A különleges kiadás üléspozíciója magasabb, mint az alapmodellé – 870 és 890 mm között állítható –, azonban akár alacsonyított üléssel (820mm, fekete) vagy alacsonyított kivitelben (790mm) is megrendelhetõ. A különleges kiadás felára mindössze 98.824 Ft.

A BMW GS sikertörténete: legurult az 500.000-ik GS a berlini gyártósorról

A BMW GS motorkerékpárokat 1980 óta gyártják, 2009. május12-én pedig Berlinben elkészült a félmilliomodik bajor túra enduro is. A GS modellek egyik legfõbb jellemzõje kezdettõl fogva a kéthengeres boxer erõforrás volt, azonban 2000-ben az F 650 GS-ben a bajor gyártó bevezette az egyhengeres 650 köbcentis aggregátot, amelyet késõbb az G 650 GS-be is beépítettek. 2008 elején, a sikeres GS sorozat az F 650 GS és az F 800 GS új soros, kéthengeres erõforrással bõvült ki.

[5]A BMW Motorrad nagy hagyományokkal rendelkezik az offroad versenyzés terén is. 1980-ban Rolf Witthöft nyerte az Offroad Európa Bajnokságot egy 800 cm3-es BMW nyergében, és ugyanebben az évben mutatkozott be az 50 lóerõs R 80 G/S, a motor szériaváltozata. Az innovatív váz-technológia és az alacsony – mindössze 186 kilogrammos – súly nem csupán remek versenygéppé, de mindennapi használatra is tökéletesen alkalmas jármûvé tette a motort. A BMW Monolever néven ismert egy lengõkaros hátsó felfüggesztés is ezen a motoron debütált. Az endurok közt ilyen nagy hengerûrtartalmú és teljesítményû motor megjelenésével a BMW egy új piaci szegmenst alapított: a hosszú utazásokra is alkalmas endurok, azaz túraendurok szegmensét.

1981-ben a francia sivatagi túrázások specialistája, Hubert Auriol megnyerte a Párizs-Dakar Rally-t, majd 1983-ban megismételte gyõzelmét ugyan annak a motornak a nyergében. Ezek után a szériamodelleken alapuló kéthengeresek 1984-ben és 1985-ben is diadalmaskodtak, ezúttal a korábbi belga motokrossz bajnok Gaston Rahier vezényletével.
Az R 80 G/S és a késõbbi R 100 GS robosztus felépítésükkel és könnyû kezelhetõségükkel népszerû tagjai lettek a BMW motorpalettájának különösen a motoros túrázók körében, így a GS modellek még a Föld legeldugottabb pontjain is megfordultak és fordulnak meg a mai napig is.

[6]Az 1987-es modellváltás során, az R 80 GS és az R 100 GS már az új, forradalmi dupla lengõkarral (BMW Paralever) és a szabadalmaztatott küllõkel ellátott kerékkel mutatkozott be. A BMW Motorrad az 1988-as kölni IFMA-n mutatta be az R 100 Paris-Dakar elnevezésû modellt, rali-felfüggesztéssel, motorvédelemmel és 35 literes üzemanyagtartállyal. Ez a modell Eddy Hau versenygépén alapult, amivel a Dakar Rally maraton osztályában gyõzedelmeskedett.
1990-ben a GS modellek tízedik születésnapját új külsõvel ünnepelte a bajor gyártó, a BMW motorkerékpárok pedig folytatták sikeres versenyszerepléseiket az offroad bajnokságokon. Jutta Kleinschmidt például egy BMW R 100 GS nyergében nyerte meg a Fokváros Rally nõi kategóriáját 1992-ben. 1993-ban bemutatták az új szériát immár kéthengeres-négyütemû blokkal, valamint az R 1100 GS 25 literes tankjával és kényelmes kétrészes ülésével. Az új erõforrások mellett ekkor mutatkozott be az új BMW Telelever elsõ kerék-felfüggesztés is.

[7]1998-ban került a márkakereskedésekbe az R 850 GS (70 lóerõ), ezt követõen pedig a GS motorok tovább növelték teljesítményüket és méretüket, a mai csúcsmodell az R 1200 GS már 105 lóerõvel és 115 Nm maximális nyomatékkal rendelkezik.
Napjainkban – a BMW motorok palettáján – a legnépszerûbb modellek a GS-ek, 2008-ban egyedül az R 1200 GS és 1200 GS Adventure motorokból, összesen 35 305 darabot értékesítettek világszerte.

A BMW R 1200 GS különleges kiadás fontosabb jellemzõi:

Kéthengeres, léghûtéses motor 1170 cm3 hengerûrtartalommal
105 lóerõ 7500 percenkénti fordulatszámnál
115 Nm maximális nyomaték 5750 percenkénti fordulatszámnál
Dinamikus, férfias designelemek és hangsúlyos enduro jegyek
Exkluzív Alpesi-fehér fényezés
Fekete, kereszt-küllõs kerekek
Sötétített szélvédõ
Fekete/szürke ülés
Sárvédõ-hosszabbítás elõl
Fekete olajhûtõ spoiler
Alumínium szelepfedél-védõ

[4]A BMW Magyarország a különleges kiadáson kívül az alábbi kedvezményeket is biztosítja a különbözõ GS modellekhez: Az R 1200 GS esetében (nem különleges kiadású modellnél) a Biztonsági csomagot, az F 650 GS és F 800 GS modellek esetében pedig az ABS-t kapják térítésmentesen az ügyfelek./Autósoldalak.hu/