Autós hírek: Mercedes SL 63AMG, C63 AMG T: Forma 1-es szerepjátszás


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Formula 1 2009-es idényében is az SL 63 AMG az Official F1™ Safety Car, illetve a C 63 AMG T-Modell az Official F1™ Medical Car. Az AMG, a Mercedes-Benz Teljesítmény-márkája, mind a 17 futamon rendelkezésre bocsátja e különleges felépítésû autókat, az AMG PERFORMANCE STUDIO alkotásait.

[1]A hivatalos Biztonsági-autót akkor hívják a pályára, ha baleset, rossz idõjárás vagy egyéb veszélyhelyzet akadályozza a futam biztonságos lebonyolítását. A különleges SL 63 AMG kormányánál Bernd Mayländer (német, 37 éves) egykori DTM-versenyzõ ül. Feladata, hogy a versenyigazgatóság utasítására a mezõny élére álljon, és megszabja a tempót, amely nem lehet csekély, különben a motorok túlmelegednének, a gumik és a fékek pedig lehûlnének.
Idén is a Mercedes-Benz SL 63 AMG az Official F1™ Safety Car. AMG 6,3 literes V8-as motorjának teljesítménye 386 kW/525 LE, ezzel 4,4 másodperc alatt gyorsul százra az autó. Nagy átmérõjû, és különleges hangtompítóval ellátott kipufogónak köszönhetõ, hogy szabadabban lélegzik a motor – és szebben is szól. A menetdinamika a hétfokozatú, tizedmásodperc alatt kapcsoló AMG SPEEDSHIFT MCT sportváltónak is köszönhetõ, amelyet a kormánykeréktõl lehet kezelni.

Állítható futómû, különleges hûtõ

Versenypályára való a külön e jármûhöz fejlesztett, csavarmenetekkel állítható futómû. A minden körülmények között optimális útfogás érdekében háromfokozatú menetstabilizálót és 30 százalékos differenciálzárat építettek be. Trópusi körülmények között a motor, a váltómû, az olaj és a szervokormány nagyméretû hûtõje elõzi meg a túlmelegedést.

Nagyteljesítményû fékrendszer

[2]Az extra-könnyû, kovácsolt könnyûfém keréktárcsák átmérõje 19 col, szélességük elöl 8,5, hátul 9,5col. A gumiabroncsok formátuma 255/35, illetve 285/30. A filigrán duplaküllõs kerék elõnyös a nagy igénybevételnek kitett fék hûtése szempontjából, de azért külön hûtõlevegõ-vezetéket is felszereltek. Mind a négy féktárcsa belsõ szellõzésû, kompozit anyagú. Elöl hatdugattyús nyereg szorítja a 390 x 36 milliméteres tárcsát, hátul négydugattyús a nyereg, és 360 x 26 a méret.

220 kilóval könnyebb a szériánál

A következetes súlycsökkentés jóvoltából könnyebb a széria-autónál az SL 63 AMG Safety Car – holott különleges hûtõ, világító- és kommunikációs berendezés van benne. A motortetõt, az elsõ és a hátsó kötényt, az elsõ sárvédõt és a csomagtartó-fedelet a versenysportban bevált CFK kompozit anyagból készítik. Mivel a Safety Car mindig csukott tetõvel szerepel, elhagyhatták a Vario-tetõt. A menetkész súly, teletankolva, 1750 kilogramm, azaz 220-szal kevesebb a széria-autóénál.

[3]Eltér a sorozatgyártmánytól a nagy hûtõnyílásokkal kialakított elsõ kötény is. Hátul a módosított diffúzor tûnik fel, amelybe beleillesztették a nagy igénybevételnek kitett differenciál hûtõjét. Bevetéskor állandóan mûködnek az elsõ és a hátsó fehér villogók, és 700 fénydióda világítja meg a Safety-Car feliratú rendszámtáblát, hogy esõben is jól látható legyen a jármû.
Versenyautós berendezés

Bernd Mayländer és a kísérõ munkahelyét AMG sportülésekkel, négypontos biztonsági övekkel, fekete bõrkárpittal, és alul lapos, 365 milliméter átmérõjû, váltóbillentyûs AMG kormánykerékkel rendezték be. A verseny eseményeinek figyelemmel kísérésére két monitor van a középkonzolon, ezenkívül beépítettek egy rádió adóvevõ készüléket is, amely a versenyigazgatósággal biztosítja az állandó kapcsolatot.

C 63 AMG T-modell, mint Official F1™ Medical Car

A Biztonsági-autó mellett minden Formula 1-es verseny állandó résztvevõje a C 63 AMG T-modell Official F1™ Medical Car, azaz Orvosi-autó is. Ez az elsõ körben követi a mezõnyt, amikor még veszélyes közelségben vannak egymáshoz a versenyzõk. Balesetkor elsõként érkezik a helyszínre, hogy gyors elsõ segélyt nyújthasson.

[8]Ilyenkor minden másodperc számít, ezért megfelelõen felkészítették a C 63 AMG T-modellt: az AMG 6,3 literes V8-asának teljesítménye 336 kW/457 LE, nyomatéka 600 newtonméter, az öblösen hangzó, nagy átmérõjû kipufogó két krómozott, dupla csõvéggel készül. Nagy hûtõnyílású elsõ kötény jelzi, hogy optimalizálták a víz, a motor- és a váltóolaj, valamint a szervokormány hûtõjét. Az erõátvitelt a gázfröccsöt adó, hétfokozatú AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC váltómûre bízták, kifogástalan útfogásról háromfokozatú ESP® és 35 százalékos differenciálzár gondoskodik.

Csavarral állítható futómû, nagyteljesítményû fék

A futómûvet csavarmenetekkel lehet az adott pályához hangolni; a 19 colos AMG könnyûfém-kerekek szélessége elöl 8, hátul 9 col, a gumiméret 235/35, illetve 255/30. A nagyteljesítményû AMG fék külön légvezetékkel hûtött, lyukacsos  tárcsái kompozit anyagúak. A differenciál olajhûtõjét a hátsó diffúzorban helyezték el. Akárcsak a Biztonsági-autó, az Orvosi autó is F1-es feliratokat, fényhidat és elsõ-hátsó villogót visel megkülönböztetésül. Homályban vagy esõben a Medical-Car feliratú rendszámtábla megvilágítása is jól látható.

[7]Az Official F1™ Medical Car vezetõje az autóversenyzõ Alan van de Merwe (Dél-Afrika); társa az FIA hivatalos Grand-Prix fõorvosa, Dr. Gary Hartstein (Belgium). Õk ugyanúgy négypontos övvel ellátott sportülésben foglalnak helyet, mint hátul a két segédorvos. Ebben az autóban is van két monitor és rádió adóvevõ. A hangulatot fekete bõrkárpit és alumínium-dekoráció határozza meg, az autó tökéletes uralását pedig 365 milliméteres, alul lapos, váltóbillentyûs AMG Performance-kormánykerék garantálja. A 485 literes csomagtérben jól elfér az orvosi felszerelés, többek között a defibrillátor és a lélegeztetõ készülék.
Versenypályáról a sorozatgyártásba

Mind az SL 63 AMG Official F1™ Safety Car, mind a C 63 AMG T-modell

[4]Official F1™ Medical Car igazolja, hogy átjutnak a mûszaki megoldások a versenypályáról a sorozatgyártásba. Az SL 63 AMG-hez például kapható a Safety Car több alkatrésze: az AMG Performance-csomag 360 milliméteres kompozit elsõ féktárcsákat, differenciálzárat, 19 colos, kovácsolt AMG könnyûfém-kereket és AMG Performance-kormánykereket tartalmaz. A C 63 AMG (limuzin és T-modell) modellhez rendelhetõ AMG Performance-csomagban kompozit elsõ féktárcsa, differenciálzár, AMG Performance-futómû, bõr/Alcantara bevonatú AMG Performance-kormánykerék és 19 colos könnyûfém-kerék van.

Az AMG PERFORMANCE STUDIO végezte a fejlesztést

[5]A Biztonsági-autó és az Orvosi-autó kifejlesztése, versenykörülmények közötti kipróbálása, és elkészítése két-két példányban – esetautó és tartalékautó –  az AMG PERFORMANCE STUDIO munkáját dicséri. Negyvenévnyi autósport-tapasztalatukat éppúgy felhasználták, mint a nagyteljesítményû autók építésében szerzett tudáskincset. A futómûveket és a fedélzeti rendszereket több Formula 1-es pályán csiszolták készre. Mind a 17 futamon két, kiválóan képzett AMG-szerelõ gondoskodik a kocsikról.
1996 óta: Az AMG Safety Car nyolc nemzedéke

Tizenkét éve egyfolytában az AMG bocsátja az autósport királykategóriájának rendelkezésre az Official F1™ Safety Cart és az Official F1™ Medical Cart.

Az AMG Biztonsági-autók áttekintése
1996:   C 36 AMG (W 202)
1997-tõl:  CLK 55 AMG (C 208)
2000:   CL 55 AMG (C 215)
2001-tõl:  SL 55 AMG (R 230)
2003:   CLK 55 AMG (C 209)
2004-tõl:  SLK 55 AMG (R 171)
2006-tól:  CLK 63 AMG (C 209)
2008-tól:  SL 63 AMG (R 230)

Az AMG Orvosi-autók áttekintése
1996:   C 36 AMG (W 202)
1997:   C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210)
1998-tól:  C 55 AMG T-modell (S 202)
2001-tõl:  C 32 AMG T-modell (S 203)
2004-tõl:  C 55 AMG T-modell (S 203)
2008-tól:  C 63 AMG T-modell (S 204)

Alkalmanként már 1984-tõl alkalmaztak V8-as motorú AMG E-osztályú kupét Orvosi-autónak, ezáltal hosszú idõre nyúlik vissza a Mercedes-Benz elkötelezettsége a Formula 1 iránt./Autósoldalak.hu/