Autós hírek: Ford Mustang: 45 év vágtatás


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


1964 több szempontból is jelentõs dátum az amerikai autógyártás történetében. Elkezdõdött az “izomautók” kora, hihetetlen mértékben megugrottak az eladások és a Ford egy olyan autóval jelent meg, amely azóta legendává vált. A koncepció egy olyan egyszerû, olcsó, de sportos autó tervezése volt, amely meghódítja a fiatalokat. A Falcon alapjaira épülõ Mustang azonnal sikeres lett.

[1]Április 17-én hatalmas érdeklõdés kerekedett. Az autó hivatalos bemutatásának napján Chicagóban az egyik bizományos ijedtében bezárta bemutatótermét, olyan hatalmas tömeg gyûlt össze. Egy másik Pittsburgh-bõl azt jelentette, akkora a tolongás, hogy egyszerûen képtelen a Mustangot lehozni a mosóállványról. Seattle-ben egy cementszállító sofõrje olyannyira rácsodálkozott a kirakatban kiállított autóra, hogy behajtott az üzletbe… A talán legelképesztõbb esetet azonban Texasból jelentették. Garlandben licitálás útján értékesítették az egyetlen példányt. A legtöbbet ígérõ férfi ragaszkodott hozzá, hogy az éjszakát a kocsiban tölthesse, nehogy valaki rátegye a kezét a hõn áhított autóra, mielõtt a csekkjét visszaigazolná a bank… A James Bond sorozat készítõi még ugyanebben az évben felfigyeltek az új modellre, 1964 õszén a Goldfinger címû filmben egy egész világ megismerhette a pony car-t!

Gyártásának elsõ három évében több mint másfél millió talált belõle gazdára. A kezdeti “sportos külsõ, átlagos mûszaki tartalom” elvét hamarosan átvette a teljesítmény központúság. Megjelentek azok a modellek, amelyek a magas kompressziójú, akár hétliteres hengerûrtartalmú motorjaiknak köszönhetõen akár 390 lóerõt is az aszfaltra szabadítottak. Így a Mustang már a versenypályákon és az utcákon zajló gyorsulási versenyeken is felvehette a versenyt kor olyan nagyágyúival, mint a Dodge Challenger, vagy a Chevrolet Camaro.

Az 1973-as elsõ olajválság, valamint az egyre szigorodó környezetvédelmi elõírások átmenetileg véget vetettek a lóerõ háborúnak, a Mustang ismét sportos “pónivá” szelídült. A rajongók azonban joggal várták el, hogy a dinamikus külsõhöz megfelelõ erõ is társuljon, így a V8-as motorok hamarosan visszakerültek az opciós listára.
A Mustang 45 éves pályafutása alatt viszonylag kevés, összesen öt teljes modellváltáson esett át, míg 2005-ben visszatért a gyökerekhez, a legendás elsõ generációs Mustangok formavilágát öltöztette modern köntösbe. Túlélte az olajválságokat, változó autóipari trendeket és máig Amerika legnépszerûbb sportkocsija maradt.

A szombati, jubileumi, „III. Magyar Mustang találkozón és Ford-Cruising túrán” valamennyi Mustang generáció modelljei feltûnnek majd. Olyan különlegességek is láthatóak lesznek, mint egy 1966-os kabrió, vagy egy 1971-es Mach-1-es. Az autók az Ötvenhatos Forradalmárok terének (volt Felvonulási tér) Damjanich utca felõli részén gyülekeznek április 18-án, reggel 9.30 és 10 30 között, hogy azután egyszerre induljanak el a születésnapi „cruisingra”. /Autósoldalak.hu/