Autós hírek: Autóhifi - Gyári vagy az után gyártott?


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Tegyük fel, hogy vásárolsz egy gyönyörû 0-km-es kocsit a szalonban, (nem írok márkát, mert ez mindegyikre igaz) kérsz hozzá gyári audió rendszert.

Lesz benne gyári fejegység. Nagyon jól beleillik a mûszerfal környezetébe és még Mp3-at is játszik. Jár hozzá 6db hangszóró és némi kábel. Ennek az ára olyan 80-200 000,- Ft között fog mozogni.

Ezekrõl a Gyári termékekrõl azt kell tudni, hogy ezeket is azok a gyártók produkálják, mint amiket az üzletek polcain megveszel. Viszont nagy különbség van a két termék között. Méghozzá a profit. Az autógyárak igyekeznek minél olcsóbban kihozni egy-egy kocsit, ezért nem fognak felsõkategóriás audió rendszert (sõt még középkategóriást sem) beleépíteni az autójukba. Az alsó kategóriából válogatnak, csak megvariálják, átterveztetik a termékeket, hogy nehéz legyen cserélni õket. Ezért van szükségünk a fejegység beépítõ keretre és a hangszóró tartó gyûrûre, néha még a csatlakozások sem szabványosak. A külön kijelzõvel és kormány-távirányítással rendelkezõ modelleknél még külön interfészeket is be kell szereznünk, ha cseréljük a gyári berendezést.

[2]A gyárak megrendelik a legolcsóbb termékeket, amikbõl hiányzik az anyag, de ezeket busás haszonnal értékesítik. Semmi sem számít, csak a külcsín és a legalacsonyabb ár. Ja és a rengeteg hangszóró. Aki kicsit is konyít a hifi építéshez, az nem gondolkodik egy pár elsõ szetten túl, mert nagyon jól tudja, hogy a több hangszóró összekuszálja a színpadképet, amit amúgy is nehéz kialakítani egy ilyen helyen, mint az autó belsõ tere. Más a helyzet a demó kocsiknál.

A személyautót nem arra tervezték, hogy kiváló minõségben hallgassunk zenét, hanem hogy elvigyen minket egyik pontból a másikba. Az autót szinte csak olyan anyagból építik fel, ami rombolja az akusztikát. Az üvegfelületek felerõsítik és visszaverik a magas frekvenciákat. Az ülések torzítják a képzett hangokat. A kárpitozás elnyeli a közép frekvenciás hangokat és a mûszerfal sem tesz jót a hangzásnak. Ezek után még a hangszórók távolságáról nem is szóltam. A kocsiban ülõtõl az egyik hangszóró távolsága akár többszöröse is lehet a másikénál. Ez azt fogja eredményezni, hogy a közelebb lévõ hangszóróból érkezõ hang hamarabb ér a fülünkhöz ezzel is rontva az összhatást.

[3]Fentiekre megoldás a hang processzor, ami képes a gépkocsiban „gyárilag beépített” akusztikai problémák leküzdésére. A processzor vezérelt hangtechnológiája nem csak megoldja ezeket a problémákat, de nagymértékben javítja a hangképzést, frekvencia átviteli és késleltetési gondokat. Az autó minden utasa élvezheti a fantasztikusan tiszta és térbeli hangzást. Ugye ilyen processzoros gyári rendszerrel még nem találkoztál? Pedig a processzoros berendezések már az átlag embernek is elérhetõ áron beszerezhetõk.

Hasonlítsunk össze egy-két gyári és nem gyári terméket.


[4]A gyárilag beépített autórádió (csúnya nevén fejegység) a legalapvetõbb funkciókra képes kevés állítási lehetõséggel. Alacsony jelû kimenet (RCA) nagyon ritkán található rajta. Ezért a rendszer bõvíthetõsége ki van zárva. Esetleg a legrosszabb megoldást lehet használni, amikor már a felerõsített (hangszóró) jelet visszaalakítjuk az erõsítõnknek megfelelõ szintre. Ennek a megoldásnak a hatalmas hátránya, hogy a fejegység egyszer felerõsített jele torzításokkal és zajokkal együtt kerül az erõsítõnk bemenetére, ami még tovább fogja torzítani a hangokat, és kétszeres zajokkal együtt erõsíti a megfelelõ hangerõre.
A kijelzõjén megjelenhetnek olyan információk, ami nem kapcsolódik a rádió mûködéséhez, ilyenek a hõmérsékletek, fogyasztással kapcsolatos adatok, esetenként a GPS is. Ezzel még nehezebbé téve a rádió cseréjét.

[5]Egy ilyen berendezés ára 50 000,-tõl kezdõdik, de egyes márkakereskedõk mernek ennél sokkal többet is kérni érte. Ezért az árért már vásárolhatunk autóhifi üzletben minõségi gyártótól közép kategóriás készüléket is, ami akár processzor elõkészítéssel is rendelkezik. 3 pár RCA is rendelkezésünkre áll. Aktív hangváltó segít minket a legjobb hangzás beállításnál. Ezeken felül rengeteg beállítás van rajta, amit egy gyári rádió nem fog tudni és a hangszóró felé kimenõ teljesítménye is jelentõsen nagyobb. (szerencsés esetben a szülinapodon is felköszönt). Ami még nem elhanyagolható a gyárival szemben, hogy többféle márkából tudod kiválasztani a zenei és esztétikai ízlésednek megfelelõt.

[6]A hangszóróknál is hasonló a helyzet. Itt is törekszenek az autógyártók a legolcsóbb hangsugárzókat beszerezni. Ez eredményezi a minõség elmaradását. Kicsi lesz a terhelhetõség, idõjárási viszonyoknak jobban ki lesz téve.

Egy gyári hangszóró túlnyomórészt papírból készült membránnal, a lehetõ legkisebb mágnessel és mûanyag kosárral rendelkezik. A mellékelt képeken ez jól látszik.
Köztudott, hogy a papír szívja a nedvességet, így a levegõbõl is összegyûjti a párát, ami hosszú távon tönkre teszi a papír rostjait. A tekercselés és a mágnes közösen határozzák meg egy hangszóró terhelhetõségét.

[7]Kis mágnes mellett valószínû a gyengébb tekercselés is. Ránézésre is lehet sejteni, hogy éppen csak elviseli a rádió erõsített jelét. A mûanyag kosár is mutatja azt a tényt, hogy igyekszik a gyártó a minimálisra csökkenteni a költségeit, még ha ez a minõség romlásához vezet. Egy fröccsöntött mûanyag kosár kevésbé masszív, mint egy acél, esetleg öntvénybõl készült, ez hamarabb kelthet zajokat, zörejeket.
Egyre gyakrabban használnak az autógyárak magassugárzókat is, a pénzkímélõ hagyomány itt sem maradhat el.

[8]10-30 000,-Ft között juthatunk egy ilyen márkakereskedésben megvásárolható hangszóró párhoz (szetthez). Ami néhány esetben széria felszerelésként jár az alap modellhez is. 10 000,-Ft ért már olyan két utas koaxiális hangszóró párt választhatunk vezetõ autóhifi márkák közül, amik többszörösen felülmúlják a bármelyik gyári hangszórót minden területen. Úgy megbízhatóság, mint hangképzés és terhelhetõség tekintetében egyaránt. 30 000,- Ft ért már ugyanezen márkák közép kategóriás szettjeibõl is válogathatunk. Itt már természetesen megjelenik a hangváltó, amivel állíthatjuk a magassugárzó jelszintjét a legjobb élethûség megvalósításához. A mélyközép hangszórók kosara acél vagy alumínium öntvénybõl készül.
A mágnes méretébõl elsõ pillantásra kiderül, hogy hangszórónk teljesítményre éhes. Megjelennek a polipropilén és mindenféle szõtt membrán anyagok, amit akár meg is fürdethetünk…

A vezetékek

[9]Még egy aprónak tûnõ dologról szeretnék szólni. A vezetékelés
. Sokan úgy vélekednek, hogy a vezeték semmi másra nem való csak vigye az áramot. Ez igaz, de nem mindegy milyen minõségben és mennyit szállít egy adott kábel. Hasonlítsunk össze egy gyári hangszóró vezetéket és egy általam használt átlagos kábelt. Ránézésre feltûnik egy jelentõs különbség, ami nem más, mint a két vezeték vastagsága közötti eltérés. Míg a gyári kábelnek 0,5-0,75 mm2 között van a vastagsága, addig mi legalább 1,5, de inkább 2,5 mm2-es vezetéket használunk. A gyári vezeték elemi szálainak mennyisége 2 x 12-20, ezzel szemben egy jobb minõségû 2,5-es kábel tartalmazhat 2 x (7x45) szálat is.
Ez miért fontos?
Rendkívül egyszerû a magyarázat. Mivel az áram nem a vezeték teljes keresztmetszetén folyik, hanem csak a felületén, így sokkal könnyebben halad át egy adott vezetéken. Kisebb ellenállásnál hatékonyabban jut el a felerõsített jelünk a hangszóróinkhoz. Ezért nagyobb hangerõt, teltebb mélyhangokat és tisztább hangzást érhetünk el vele.

[10]Netán olyan helyzetbe kerülnél, hogy lehetõséged adódik vásárolni magadnak egy új kocsit, akkor azt javaslom, ne kérj bele gyári audió rendszert. Hiszen annyi pénzért minõségi hifid is lehet az új kocsidban. Ami már azt nyújtja, amit elvárhatsz egy igazi rendszertõl. Hiszen évekig kell ezt hallgatnod, és ha már ugyan annyiba kerül, válaszd a jobbat, vagyis az „után gyártottat”.





Rácz Tibor

http://autohifis.hu/