Autós hírek: Hyundai Blue Drive: Gazdaságos és környezetbarát


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Szöulban is a bemutatók középpontjába állított Hyundai Blue Drive rendszerek elõször a 2008-as Los Angelesi Autószalonon mutatkoztak be. A kezdeményezés fõ célja, a környezettudatos vásárlók márkához vonzása, illetve megtartása. A Blue Drive jóval több, mint speciális kivitelekbõl összeállított modellsorozat, a Hyundai fejlesztéseinek irányultságát, a márka képességeit, és a környezetvédelem iránti elkötelezettségét demonstrálja.
A konszern célja: minimalizálni autóinak a környezetre gyakorolt káros hatásait. Eme egyensúlyra törekvõ filozófia értelmében egy sor új mûszaki megoldás mutatkozik be már a közeli jövõben, valamint a Hyundai jelenlegi, és csak késõbb bemutatkozó, új modelljeiben.

[2]Elsõ a sorban a Blue-Will nevû hibrid tanulmányautó. Ennek akkumulátorcsomagját nem csak a generátorüzembe kötött meghajtó villanymotor tölti, a háztartási elektromos hálózatról is feltölthetõ. Átlagfogyasztása – különleges mûszaki tartalmának köszönhetõen - mindössze 2,2 l/100 km!

Jóval közelebb áll a kereskedelmi forgalmazáshoz a világ elsõ, autógáz üzemû hibrid autója, az Elantra LPI HEV. Az ebben alkalmazott lítium ion polimer szerkezetû akkumulátorcsomag szintén világújdonságnak számít. Mindössze 102 g/km-es széndioxid kibocsátásával e modell 90%-kal kevesebb káros anyagot bocsát a levegõbe, mint a sorozatgyártású Elantra 1,6 literes benzinmotoros kivitele. A koreai piacon ez év júliusától megvásárolható Elantra LPI HEV könnyedén teljesíti a különlegesen alacsony káros anyag kibocsátású jármûvekre érvényben lévõ SULEV (Super Ultra Low Emission Vehicle) szabvány kritériumait.

A kiállításon kiemelt helyet kapott a Hyundai második generációs, üzemanyagcellás, elektromos hajtású autóbusza is. A nulla környezetterhelésû, (hiszen az üzemanyagcellából csak vízgõz távozik) jármû, forradalmasíthatja a városi tömegközlekedést. A fejlesztési program következõ nagy lépése az lesz, amikor 2010 végén ilyen üzemanyagcellás, elektromos hajtású buszok állnak forgalomba Korea több városában, a kormány közelmúltban meghirdetett „zöld növekedés” programjának keretében. A program további részeirõl még tárgyalások folynak egyes minisztériumokkal, városi intézményekkel, és autóbusz társaságokkal.

[1]„A Blue Drive jármûvek eloszlatnak minden tévhitet arról, miszerint a Hyundai ilyen irányú fejlesztései egy lépéssel a világ mögött járnának. Most bemutatott termékeink és technológiánk erõs üzenetet közvetítenek vásárlóink és részvényeseink felé: „Hyundai sebességgel” száguldunk afelé, hogy már a közeli jövõben vezetõ erõvé válhassunk a környezettudatos technológiák terén, s ezzel újra pozícionálhassuk a Hyundai márkát, vezetõ technológiai újítóként” – mondta Dr. Lee Hyun-Soon, a Hyundai mûszaki fejlesztésekért felelõs alelnöke, a Hyundai-Kia csoport kutatási és fejlesztési részlegének vezetõje.

A Hyundai Blue Drive technológiái

Dupla kuplungos sebességváltó

A márka középkategóriás jármûveibe szánt szerkezet két elvet egyesít magában: a kézi váltók üzemanyag-gazdaságosságát, és az automata erõátvitelek kényelmét. Mindezt úgy, hogy közben tökéletesen megõrzi a kézi kapcsolású váltók gyorsaságát, és sportosságát.

8 fokozatú automataváltó

A Hyundai hamarosan bemutatja új, 8 fokozatú, kifejezetten hátsókerék hajtású modelljeihez kifejlesztett automata sebességváltóját. A fejlesztési munkálatok már a végükhöz közelednek. A korábbinál több sebességfokozat 2-3%-kal csökkenti a fogyasztást, miközben ugyanennyivel javítja a rugalmasságot 60 és 100 km/óra között.
Az új váltó tökéletesen gondozásmentes, még az ilyen szerkezeteknél általános olajszint ellenõrzõ pálcát is elhagyták. Az új váltó fejlesztése 2006-ban indult, s annak ellenére, hogy a korábbi ötfokozatúnál hárommal több sebessége van, kevesebb alkatrészbõl áll és 10%-kal könnyebb is.


Folyamatosan változó szelepnyitás

[3]A 2,0 literes benzinmotoron alkalmazott szerkezetben nem csak a szelepnyitások ideje, de a nyitási mélység is számítógépes szabályozású. Az eredmény 5-6%-os teljesítménynövekedés, és 5% feletti fogyasztáscsökkenés. A motor szívási veszteségeinek csökkentésével, és a korábbinál egyenletesebb eloszlású benzin levegõ-keverék elõállításával a károsanyag-kibocsátás is jelentõsen csökkent.

Gamma T-GDI (E85)

Az új, teljesen könnyûfém építésû 1,6 literes turbós, közvetlen benzinbefecskendezéses motor benzin, és etilalkohol 15:85 arányú keverékével is üzemeltethetõ. Az eredmény: csökkenõ károsanyag-kibocsátás, javuló hatásfok, kisebb fogyasztás és alacsonyabb széndioxid kibocsátási szint, miközben a vezetés élvezete is tökéletes. Ugyanennek a motornak a tisztán benzinüzemû változata is tekintélyes, 290 mkg-os forgatónyomatékot termel 1750, és 4500/perc fordulatszámhatárok között, az E85-ös kivitel azonban ezt 7%-kal még meg is toldja, 10%-kal magasabb csúcsteljesítmény (220 LE 6000/percnél) mellett.

R2.2 turbódízel, kétfokozatú, soros feltöltéssel

Osztályelsõ literteljesítményével és fajlagos forgatónyomatékával az új turbódízel tökéletesen bizonyítja a Hyundai kiemelkedõ dízelfejlesztõi képességeit. Befecskendezése harmadik generációs, 1800 bar csúcsnyomású, közös csöves, befecskendezõ fúvókái piezo kristályosak. Kétfokozatú feltöltésével az R2.2 225 lóerõre és kiemelkedõen magas forgatónyomatékra képes.

Az U2 dízelmotor

Második generációs, nagynyomású, az egy ütemben befecskendezett gázolajmennyiséget akár öt részadagra is bontani képes közös csöves befecskendezéssel, a szívócsõbe épített áramlásszabályozó szelepsorral, valamint elektronikus szabályozású kipufogógáz visszavezetõ és hûtõ rendszerével a második generációs U2 motor könnyen teljesíti az Euro4 és Euro5 környezetvédelmi normák elõírásait. Csúcsteljesítménye 128 lóerõ, forgatónyomatéki maximuma 26,5 kgm. Fajlagos széndioxid kibocsátása, a Hyundai i30-ban mindössze 119 g/km. Mindezen adatok alapján az új motor teljesítménye jelenleg a legjobb a kategóriában! Az U2 széndioxid emissziója 4,8%-kal alacsonyabb a 125 g/km-es értéket produkáló korábbi U sorozaténál, a 80-ról 100 km/órára gyorsulás szintideje 5,8%-kal 11,4 másodpercre csökkent, miközben ugyanez a mutató 0 és 130 km/óra között 3,7%-kal javult. Az U2 különösen csendes üzemû, olajcsere periódusa az elõzõ generáció 20 000 kilométerérõl 30 000 kilométerre emelkedett.

Újrahasznosítási technológiák

[1]Az idei Szöuli Autószalonon a Hyundai több olyan környezettudatos mûszaki megoldást is bemutatott amelyek nem csak a gyártáskor felhasznált környezetszennyezõ alapanyagok mennyiségét csökkentik, de az újrafelhasznált anyagok alkalmazását is propagálják. A fejlesztési lehetõségek kutatása minden területen folyamatos, az életciklus elemzési eljárások a fejlesztési folyamat fontos részét képezik. Ezek segítségével a tervezés, a gyártás, a használat és végül az újrahasznosítás is jól átgondolható környezetvédelmi és gazdaságossági szempontok alapján egyaránt. Az egyes részfolyamatok alapos elemzésével elõre megtervezhetõk azok környezeti hatásai. A végeredmény: egyre több újrahasznosítható és újrahasznosított alkatrész.

Genesis Prada Limited Edition

A Hyundai Genesis-t 2009-ben az Egyesült Államokban és Kanadában is az Év Autójának választották. E modell, most a világ egyik vezetõ luxus divatmárkájának köszönhetõen egy még magasabb szintre lép. A tervezési munka közösen folyt, a Hyundai Namyang-i tervezõ központjának stilisztái és a Prada olaszországi dízájnerei négy hónapon át dolgoztak együtt. A munka eredményeként az autó külseje alapvetõen megváltozott. A megjelenés sportosabb lett, a karosszéria pedig látványos matt festést kapott, az utasteret különleges Saffiano bõrrel húzták át. A Genesis Prada-ból összesen három készült, ezek közül kettõt hamarosan elárvereznek gyermekjóléti szervezetek javára.

Genesis Coupe Racing Edition

Korea elsõ, nagy teljesítményû, orrmotoros, hátsókerék hajtású versenyautója kifejezetten drift versenyzésre született. 2,0 literes turbós benzinmotorja 385 lóerõs (6810/perc fordulatszámon), és hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltón keresztül hajt. 51,7 kgm-es forgatónyomatékával a Genesis Coupe Racing Edition a korábbi Hyundai Tiburon (Európában Coupe) tulajdonosok, és a teljesítmény szerelmeseinek kegyét keresi. A karosszéria módosításai nyomán csökkent a légellenállás és a leszorító erõ, a két versenyüléses beltér pedig csak a legszükségesebbekre koncentrál. A Genesis Coupe-t 18 colos abroncsok ragasztják az aszfalthoz.
(Autósoldalak.hu)