Autós hírek: Chevrolet Cruze: Megérkezett


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Az európai ízlésnek megfelelõ küllemû és futómûvû Cruze márciustól kapható, egy sor, hozzá hasonló megjelenésû és minõségû új termék elõfutáraként. Felsorakozik, és gólhelyzetbe kerül a Chevrolet-csatársor!

A típuselõdhöz képest fontos újítás a Cruze üléseibe épített drótháló, amely egyenletesen osztja el a terhelést, illetve a keményebb habtöltés és a mélyebb kiformálás. A szövetkárpit varrása nagyon tartós, a huzat hosszú idõ után sem kelt megnyúlt benyomást. A fûthetõ bõrülés opció az LT csúcskivitelhez. Az elsõ ülések hosszirányú állítási tartományát körülbelül 50 milliméterrel megnövelték, így az egyik leghosszabb lett a kompakt kategóriában.

[2]A manuális légkondicionáló opció az alapmodellben, illetve standard az LS változatokban, míg az LT-hez kétzónás klímaautomata jár. A szellõzõ levegõ por- és szagszûrõje, valamint a fûthetõ hátsó szélvédõ egyetlen modellbõl sem hiányzik.
Az alap- és LS-kivitelben AM/FM/CD rádió van, digitális RDS jelfeldolgozással, MP3-lejátszással és kétszínû kijelzõvel. Az LT-hez hatlemezes mûszerfali CD-váltó, és a középrészen elhelyezett USB csatlakozó tartozik, iPod részére. Mindegyik specifikációhoz lehet DVD-alapú navigátort rendelni, hétcolos színes kijelzõvel - ez is kategória-újdonság a Chevrolet-nél.

Struktúra és biztonsági rendszerek

[4]A Cruze karosszériája a legszilárdabb a kategóriában, csavarási merevsége a típuselõdének 140 százaléka. Ennek köszönhetõ a zaj- és rezgésmentesség, az ütközésbiztonság és a kiváló útfogás. A Cruze a GM németországi, amerikai, ausztráliai és koreai részlegeinek együttmûködésével készült. 'A kulcsfontosságú területeken, mint a karosszéria-szerkezet, a futómû, a biztonsági és elektronikai rendszerek, felhasználtuk a legjobb megoldásokat a GM gyakorlatából,' árulja el Peter Mertens, a GM kompakt autókért felelõs globális vezetõje.

Az alapstruktúrát préselt acél csövek, idomok és zártszelvények alkotják, 17.66 KNm/fokos csavarásállósággal. A szerkezet 65 százaléka áll nagyszilárdságú acélból - ez másfélszerese a típuselõdének, a hegesztési pontok számát pedig mintegy 30 százalékkal növelték meg.
A hatásos utasvédelmet szolgáló erõbevezetési útvonalak a váznyúlványokból, a küszöbökbõl és a tetõoszlopokból állnak, ahol mindenütt nagyszilárdságú acélt és változó lemezvastagságot használtak. Oldalütközés ellen ultra-nagyszilárdságú ajtóbetétek és masszív ajtókeretek óvnak. Négy kilométernél kisebb sebességû koccanást a lökhárítók burkolata nyel el, ilyenkor nem sérül a karosszéria.

A merev karosszéria hatásosan csökkenti a zajokat és rezgéseket, így érthetõ, hogy a jutányos árú kompakt kocsik között a legcsendesebbek közé tartozik a Cruze.
Mind az öt ülésnél hárompontos öv van, miként standard a két frontlégzsák, a függönylégzsák, az elsõ ülések oldallégzsákja és az ütközéskor kiakadó pedálsor. Az aktív biztonság érdekében blokkolásgátlót (ABS), kipörgésgátlót (TCS) és - opcionálisan - elektronikus menetstabilizálót (ESC) építenek be.

Hajtómû

[2]Az új motorválaszték 1.6-os és 1.8-as, alumíniumépítésû benzinesekbõl, illetve egy 16-szelepes, kétliteres turbódízelbõl áll. Mindkét benzinmotor szívás- és kipufogás-vezérlése is változó. Az 1.6-os teljesítménye 113 LE/83 kW 6400/percnél, nyomatéka 153 Nm 4200-nál. Az 1.8-as megfelelõ adatai: 141 LE/104 kW  6200-nál és 176 Nm 3,800nál, amelynek 85 százaléka 2000 és 6300 között rendelkezésre áll. Fajlagos teljesítménye a piac legjobbjává teszi. Manuális sebességváltóval a százra gyorsítás ideje 12,5 illetve 10,0 másodperc, a fogyasztás 6.7, illetve 6.8 liter/100 km.
Még zsugoribban bánik az üzemanyaggal a közös nyomócsöves, változó geometriájú turbóval (VGT) ellátott, 150 LE/110 kW teljesítményû turbódízel: az 5.6 liter/100 km több mint ezer kilométeres hatótávolságot eredményez. A karbantartásmentes részecskeszûrõ alapfelszerelésként tartozik hozzá. Nyomatékmaximuma 320 Nm, már 2000-percnél, 10,0 másodperc alatt gyorsítja százra az autót, de még lenyûgözõbb a gyorsítási rugalmassága: 80-tól 120-ig ötödikben csak 12,5 másodperc telik el.

Az év folyamán csatlakozik majd hozzá egy 125 LE/92 kW teljesítményû változat is.
Az 1.6-literes motor standard az alap- és az LS-változatokhoz, míg az 1.8-as standard az LT-hez és opció az LS-hez. Mindkettõ kapható az ötfokozatú manuális sebességváltó mellett az új, hatfokozatú automatával is, amely megint csak egy „kategória-elsõ' a Chevrolet-tõl.
A turbódízel csak az LT-hez kapható, a 125 LE/92 kW teljesítményû kivitelt pedig az alapmodellhez és az LS-hez fogják kínálni. A dízelekhez csak manuális váltómû rendelhetõ.
A motort és az erõátvitelt hordozó bölcsõt négy gumibak rögzíti, megakadályozva a rezgések átterjedését az utastérre.
Futómû, fék, kormány

A Cruze futómûvét, kormányát és fékjét európai utakon, az itteni ízlésnek megfelelõen fejlesztették. Az élénkség és a komfort ötvözetével a Cruze pompás kapcsolatot teremt az úttal, ugyanakkor laza, kényelmes utazást tesz lehetõvé.

[5]Elõdjéhez képest stabilabban fekszik az úton a Cruze, nyomtávja elöl 1,544 mm (+ 64 mm), hátul 1,558 mm (+ 78 mm), míg az 2,685 milliméteres tengelytáv 85-tel nõtt. Az elsõ futómû MacPherson rendszerû; az oldalerõk kiegyenlítése csökkenti a súrlódást. Az alsó lengõkarok hidraulikus bakokkal kapcsolódnak a bölcsõhöz - ezt a kiváló rezgéscsillapítási megoldást csak jóval drágább autókon szokták alkalmazni. Hátul helytakarékos, állandó kerékdõlést biztosító csatolt lengõkaros, torziós futómûvet találunk, amelynek lengõkarjait szabadalmazott mágneses ívhegesztéssel rögzítik. Ez lehetõséget ad arra, hogy a motortól és a jármûsúlytól függõen változtassák a falvastagságot és a csatlakozási szöget, így mindegyik változat karosszéria-dõlése és sajátkormányzása finoman hangolható legyen.

A négy féktárcsa közül az elsõk belsõ hûtésûek, a hátsók tömörek. Alapfelszerelés a blokkolásgátló (ABS), a kipörgésgátló (TCS) és az elektronikus fékerõ-elosztó (EBD), míg az utóbbi kettõ funkcióit is tartalmazó elektronikus menetstabilizálót (ESC) opcióként lehet kapni az LT változatokhoz. A hidraulikus rásegítésû fogasléces szervokormány direkt áttételû, vezetés közben csak kevés kormányforgatásra van szükség./Autósoldalak.hu/