Autós hírek: Autóhifi iszonyat!


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Az elsõ dolgod az legyen, hogy menj be az elsõ olyan üzletbe, ahol autóhifi berendezéseket árulnak. Válaszd ki azokat a termékeket, ami neked a legjobban tetszik és a legnagyobb számok vannak ráírva.  Az a lényeg, hogy jó sok WATT legyen, más nem számít.

Választanod kell egy fejegységet, ami lehetõleg jó nagy kijelzõvel rendelkezik, amin jól látszik a napozó meztelen csaj vagy a legdögösebb autó száguldása. Azzal ne foglalkozz, hogy hány RCA csatlakozása van, inkább nézd meg milyen teljesítményre képes (papír szerint).

Valami hangszóró is kéne…
Vegyünk mindjárt négyet, hiszen a hátul ülõnek is kell hallania valamit. Az meg úgysem zavar, ha esetleg a cintányér a bal füled mellett csapódik össze néha-néha. Színpadkép? Az meg mi? Valamit akar mondani róla az eladó, de nem kell vele foglalkozni, biztos csak be akar csapni valami marketinges dumával. Inkább nézzük meg az erõsítõket…

Erõsítõ?
Ez a lényeg, jó nagy hangerõre van szükség.
Ezért mindenféle képen azt a cuccot kell kiválasztani, amire a legnagyobb számot írták. Itt az se baj, ha kicsit drágább, mint amire számítottunk. Vegyünk mindjárt hármat, az egyik (4 csatornás) fogja hajtani a hangszóró-szetteket, a második és a harmadik a mélysugárzókat püföli. Ja míg el nem felejtem: kettõ mélysugárzót kell választani, mert az nagyon jól mutat, és lehet a haveroknak imponálni vele.

A mélynyomónál is inkább a terhelhetõséget kell figyelembe venni, eszünkbe se jusson megnézni a többi adatot (érzékenység, membrán anyag, mágnes, stb...). minimum 1000-1200 Watt legyen rajta. A ládájának adatait meg ne kérdezzük az eladótól, mert még tud válaszolni. Inkább menjünk el egy asztalos ismerõsünkhöz és adjuk meg azt a méretet, ami még belefér a csomagtartóba és gyártassuk le ízlés szerint. Ezzel is megvagyunk.

Valami még hiányzik.

Áh, a kábelek. A fránya vezetékek, ezt meg minek találták fel?
Kérd a legolcsóbb, összeállított kábelszettet, esetleg ha ez kevés lenne, akkor vegyél valami olcsót, pótolni. Legalább itt spórolj egy kicsit, úgyis olyan drága volt az erõsítõ, meg a mélynyomó. Ezen úgysem múlik semmi, mert a legjobb erõsítõ van a kosaradban...

Jaj! A kondit majdnem kihagytuk. Egy rendes rendszer nélkülözhetetlen eleme. Ne foglalkozz vele, hogy mire való miért kell beletenni a kocsiba. „Havernak is van” felkiáltással válassz egy tetszetõs darabot.

Azt hiszem minden megvan. Most már csak azt kell eldönteni, hogy Te szereled be a kocsiba vagy rábízod a legjobb haverodra. Hifi beszerelõ mûhelybe nehogy elvidd, mert elkérnek egy csomó pénzt olyanért, amit otthon kis idõ ráfordítással is meg lehet oldani. Tilos tanácsokért kutatni az Interneten! Mert a sok tudálékos csak dumál össze vissza.

Na lássuk a beszerelést:


Kezdjük a fejegységgel. Eszünkbe se jusson a gyári összekötõ vezetékeket kicserélni, nagyon jól mutat, majd amikor nagy hangerõn kicsit pislákol a kijelzõ világítása. Azzal a torzítással, amit a tápellátás hiányával elszenved a fejbõl kijövõ jelünk, ne foglalkozzunk. El ne felejtsük az RCA vezetéket bedugni a rádió hátuljába és remote vezetéket is kössük be. Majd jól tekerjük össze az összes vezetéket, és az erõsítõ tápvezetékével együtt vigyük a legkönnyebben elhelyezhetõ részen (kicsit hajtsuk fel a szõnyeget és dugjuk be alá). Olyanokkal ne foglakozzunk, ami megzavarhatja a RCA vezetékben szállított jelünket. Szívesen fogjuk hallgatni a ventilátorunk, vagy a benzinpumpánk hangját a hangszóróból. Az erõsítõ tápkábelébe, ha rakunk is biztosítékot, akkor azt minél messzebb tegyük az akksitól, és nehogy rögzítsük, mert ellenkezõ esetben sosem fog leégni a kocsink. Ja és a testvezetéket is vigyük nyugodtan az akksitól. Na és a csatlakozások rendes kontaktusára sem kell figyelni.
Hangszórók beszerelésénél figyeljünk arra, hogy csak is a kárpitba szereljük a mélyközép hangszórót. Had tudja jól mozgatni a teljesítmény azt a „kemény, merev” mûanyag lemezt. Kicsit zörög az sem baj. A magassugárzót tetszés szerinti helyre tegyük, rögzíteni sem muszáj. A színpadkép nem fontos (úgy sem tudjuk mi az). Mindenképpen tegyünk a hátsó ülés elé is csipogót, remek élmény mikor a cintányért a bal fülünk mellet csapdossák. A hangváltó bekötésével és rögzítésével sem kell foglalkozni, felesleges alkotóelem.
Ne tegyük olyan helyre az erõsítõt, ahol nem tudjuk mozgatni a tápkábeleivel együtt, inkább szereljük fel a hátsó ülés háttámlájára. Oda a legegyszerûbb csavarozni és hamarabb is megsérülhet a vezeték. Ezzel is elõsegíthetjük autónk mielõbbi kigyulladását. Ezután próbálkozzunk megszégyeníteni a Gordiuszi csomó megalkotóját az általunk létrehozott kábelezéssel. Ha sikerült, akkor itt az ideje, hogy az általunk megtervezett, és haver asztalossal legyártatott ládába helyezzük a két brutális mélynyomót. Nem fog számítani, hogy egy légtérbe szól bele a két hangszóró és legalább a duplája a láda térfogata, mint amit a gyártó elõír számára. Így mihamarabb visszavihetjük az erõsítõt vagy a mélynyomót az üzletbe garanciálisan, mert rossz minõségû árut adtak el nekünk.

El is készült a „remekmû”.

Komolyra fordítva a szót.


[1]Alpine hangszórók Kedves olvasó, tudod az a legszomorúbb, hogy ez, amit fentebb írtam mind valóság és volt részem „élvezni”. Íme képekkel is bizonyítom:
Kezdjük a hangszórókkal. Kettõ pár mélyközép hangszóró (kettõ-kettõ egy-egy ajtóban) a kárpitra csavarozva. Direkt nem írok ide márkát, de a képrõl felismerhetõ. Annyira rossz érzés tölt el ilyenkor, hogy ilyen beépítést végzõ „mesterek” miért vásárolhatnak hasonló csúcsminõségû termékeket? Kivágja a kárpitot, majd felcsavarozza ahogy sikerül, aztán szép kék szigetelõszalaggal szigetel

[2]Az egyik pár magassugárzót rögzíti AS szabvány (ahogy sikerül) alapján, az „A” oszlop burkolatára, a másikat a „B” oszlop mögé valahová, a pilóta bal fülétõl olyan 25-30cm-re. A hangváltó a mûszerfal alól esik ki, és az is furcsa, hogy csak egy pár hangváltót látok, pedig nyilvánvaló, hogy a két komponens szetthez négy darab hangváltó jár. A mélyközepek párhuzamosan vannak kötve, és ezután hogy jön be a képbe a hátsó magassugárzó? Nekem ez kicsit sok…(aki csinálta, az biztosan érti!) A hangszórók bekötését illetõen nem tudok nyilatkozni, annál a kézenfekvõ oknál fogva, mert nem értem.

[3]Még egy apró észrevétel: Miért nem fért el a hangszóróvezeték az oszlopot és az ajtót összekötõ gumi átvezetõben?










[4]A következõ dolog, amit nem értek: Miért nem hozza hátra a 2 pár RCA-t a 4 csatornás erõsítõ számára? Miért csak 1 pár jön hátra, és azt osztja el 2 párrá? Ezzel szemben a monó erõsítõknek ott van 1-1 pár RCA vezeték, de abból is csak az egyik ágát használja, és azt is elosztja kétfelé. Aki érti, tegye fel a kezét!







[5]A 3 darab erõsítõ fel van szépen szerelve a hátsó ülés háttámlájára. Embert próbáló feladat a vezetékek követése, hogy hová is tartanak. Keresztezõdések minden mennyiségben.
A képbõl elsõre kitûnik, hogy a feszültség-elosztó szerepérõl a beszerelõnek halvány fogalma sincs, mivel a tápvezetékek erõsítõrõl-erõsítõre haladnak.

[6]Ha már a tápvezetékrõl beszélek, megdöbbentõ látvány fogad a motor térben. Az erõsítõkhöz mérten feltûnõen kicsi és egyszerû akkumulátor tûnik fel a „frissen tisztított” motor mellett. Nem is ezen döbbentem meg igazán. Hanem a tápkábel és az akkusaru találkozásánál létrehozott mestermunkán. Konkrétan az akkusaru rögzítése az akkumulátor pólusára egy-egy darab lemezcsavarral történt. Nem elég baj az, hogy kicsi az akkumulátor és a testvezetéket is elölrõl viszi hátra, hanem még az a kis esély sincs megadva szegény áramnak, hogy legalább a vezetékbe tudjon rendesen áthaladni.

[7]Vissza a csomagtartóhoz. A házilag barkácsolt láda teljes mértékben kitölti a teret, úgy hogy a két hatalmas mélynyomó kb. 5cm-re van a hátsó szélvédõtõl. A láda nincs rögzítve… (szerinted mennyi idõ van a szélvédõ cseréjéig?)
Becslésem szerint a láda térfogata legalább a másfél szerese egy Reflex ládáénak, Ez a láda viszont Zárt. Tudni illik, hogy egy bizonyos hangszóróhoz tartozó Reflex láda térfogata akár másfélszer nagyobb is lehet, mint ugyanezen hangszóróhoz illeszkedõ Zárt láda térfogata. Vagyis szerintem majdnem duplája a láda mérete az ideálishoz képest.

[8]Az, az igazság, hogy meg is hallgattam. Pont, amire számítottam. Valamennyi hangerõt kisajtolt magából a két elsõ szett, rengeteg zajjal zörejjel megspékelve. A baloldali fülembe visítanak a magas hangok. Nagyon frankó lehet, pl. egy hosszabb utazás során, mondjuk Horvátország tengerpart fele. A két hatalmas mélynyomó nem bírta megtölteni hanggal azt a kicsi autót, pedig két monoblock hajtotta õket. Ennek oka a gyenge táp-ellátás, a helytelen bekötés és a rossz láda méret is lehet.

[9]Megdöbbentõ és felháborító számomra, hogy ilyen tudatlan emberek, felelõtlen döntések sorozatát hozzák. Kiszámoltam, hogy ez a tákolmány anyag árban is megközelíti a 300 000,-Forintot. Ki tudja? Lehet, hogy a beszerelésért is fizetett…
Azt merem javasolni ezek láttán, hogy ha valakinek van ennyi pénze (vagy kevesebb is) inkább menjen el olyan igazi szakemberhez, aki munkadíjjal együtt klasszisokkal felülmúlja ezt a rettenetet. Keresgéljen információk után a Neten, és csak ezek után döntsön a vásárlásról, autóhifi rendszere megalkotásáról.

Rácz Tibor

http://autohifis.hu/