Autós hírek: Porsche Panamera: Megszellõzetett technika


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Ilyen az automatikus sebességváltóval együtt alkalmazott automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (Start-Stop System), a kívánságra további levegõmennyiséggel szolgáló légrugózás, valamint a Panamera Turbo több dimenzióban is állítható, önmûködõen kiemelkedõ hátsó szárnykonstrukciójával megvalósított aktív aerodinamika.

[1]A Panamera dinamikus és elegáns, négyüléses Gran Turismo modellként szolgál alternatív jármûkoncepcióval a prémiumkategória vásárlói számára. A Porsche negyedik modellsorozataként éppoly kivételes pozíciót foglalhat majd el vetélytársai körében, mint ami a 911, a Cayenne, a Boxster és a Cayman típusra immár régóta jellemzõ. Közvetlen konkurensei a felsõkategória nagymúltú tagjai közül kerülnek ki, s menetteljesítményei, dinamikája és gazdaságossága tekintetében egyaránt a legjobbakkal kíván versenyre kelni. Mindez már a kezdetektõl jól ismert terület a Porsche számára, hiszen a versenysporthoz hasonlóan itt is a nagyteljesítményû motorok, a könnyûszerkezetes konstrukciók, illetve az optimális aerodinamikai adottságok számítanak döntõ fontosságúnak.

A jellegzetes Porsche-géneket és a sportautókat övezõ érzelmi megnyilvánulásokat a Panamera elsõként ötvözi akár négy személy, illetve csomagjaik számára is bõséges térkínálattal és a luxuslimuzinok kényelmi színvonalával, mégpedig egy egészen egyedülálló Gran Turismo koncepció formájában.

Hajtásrendszer: magas fokú teljesítmény és gazdaságosság

A kényelem, a menetteljesítmények és a gazdaságosság között húzódó ellentét feloldása mindjárt a hajtásláncnál kezdetét veszi. A Panamera palettáján ugyanis kizárólag rendkívül üzemanyag-takarékos, közvetlen benzinbefecskendezéssel mûködõ motorok sorakoznak, amelyek belsõ súrlódásainak következetes mérséklését a hûtõfolyadék hõmérsékletének jellegmezõs hõmérsékletszabályzása, az elsõsorban a mozgó alkatrészekre kiterjedõ tömegcsökkentés, illetve a megnövelt hatásfokú segédberendezések egészítik ki.

[5]A PDK-váltómû formájában a Porsche elsõként kínál e piaci szegmensben kettõs tengelykapcsolós konstrukciót, amely a magas szintû gazdaságossághoz, sportossághoz és menetkényelemhez egyaránt jelentõsen hozzájárul. Hatásfokában eleve túlszárnyalja a hagyományos automatikus váltómûveket, ám kimondottan hosszú áttételezésû overdrive-funkciós legfelsõ fokozatával további üzemanyag-megtakarítást biztosít. Mindemellett optimális fokozatosztása és az erõfolyam megszakítása nélküli gyors váltásai révén kiemelkedõ menetteljesítményeket és a Porsche modelljeire oly jellemzõ, magas szintû menetdinamikát tesz lehetõvé.

Mérföldkõnek számít a Panamera automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (Start-Stop System), amely elsõként jelenik meg automatizált sebességváltóval szerelt prémium típusban. Az eredmény pedig önmagáért beszél. A teljes jármûvön alkalmazott további gazdaságosságnövelõ megoldásokkal – köztük a mérsékelt gördülési ellenállású gumiabroncsokkal, valamint a fékek alaphelyzetében a tárcsák és a betétek között mérhetõ mérsékelt súrlódással – közösen, a PDK-váltómûvel szerelt Panamera S számára az Új Európai Menetciklus (NEFZ) során 100 kilométerenként mindössze 10,8 literes kombinált fogyasztás adódik – mégpedig valóban kiemelkedõ menetteljesítmények mellett.

Futómû: menetdinamika és kényelem

A Panamera futómûve korántsem a sportosság és a kényelem közötti kompromisszumot, sokkal inkább azok harmonikus kombinációját testesíti meg. Alaphangolása igen magas színvonalú lengéskényelmet biztosít, ám aktív csillapítási rendszerének (PASM) köszönhetõen, pusztán egy gombnyomásra dinamikus sportfutómûvé változik. A Panamera Turbo esetében a szériakivitelhez tartozó, egyébként opcióként rendelhetõ, kívánságra további levegõmennyiséggel szolgáló légrugózás még szélesebb szabályzási tartományt tesz lehetõvé a hangsúlyosan sportos, illetve kényelmes futómû-programok között.

[4]A karosszéria kívánságra rendelhetõ aktív billenésszabályzása (PDCC) segítségével az összes modellváltozat menetdinamikai adottságai és kényelme még tovább fokozható. E rendszer egyenes menetben jelentõsen javítja az úttest egyik oldali egyenetlenségeire adott reakciók érzékenységét, s szabályozott hátsó differenciálzárral együtt kapható. Az extraként kínált „Sport Chrono” csomagok „Sport Plus” gombja mindemellett egyetlen mozdulatra az összes hajtás- és futómû-rendszer legmagasabb menetteljesítményekre adaptált hangolását aktiválja. Ezek közé tartozik a szabályozott összkerékhajtással mûködõ Porsche Traction Management (PTM) is, amely a Panamera 4S és a Panamera Turbo változatokban a szériafelszereltséghez tartozik.

Karosszéria: könnyûszerkezetes építés és funkcionalitás

[2]A karosszéria a sportautókra jellemzõ könnyûszerkezetes építés, a magas fokú kényelem, a bõséges térkínálat és a kifinomult aerodinamikai adottságok harmonikus egységét képviseli. Konstrukciójában a korszerû gyártástechnológiákat és a különbözõ anyagfajtákat célzottan, felhasználási területük és funkcióik szerint válogatva alkalmazzák, köztük a legkülönfélébb szilárdságú acélféleségekkel, könnyûfémekkel – mint például az alumínium és a magnézium – illetve mûanyagfajtákkal. A könnyûszerkezetes ajtók teherviselõ struktúráját lézeres megmunkálású, magasnyomású eljárással készült alumíniumöntvény alkotja. Az intelligens könnyûszerkezetes építésnek köszönhetõen például a Panamera S saját tömege mindössze 1.770 kilogrammra adódik.

[7]A hátsó ülés kényelme és variálhatósága tekintetében egyaránt magasabbra emeli a mércét a prémiumkategóriában. A speciális fejtámlákkal ellátott, gondosan kiformált egyes ülések hátul is az utazási komfort rendkívül magas színvonalát biztosítják, kívánságra sokrétû elektromos beállítási és klimatizálási lehetõséggel. A Panamera mindemellett kiemelkedõen funkcionális és sokrétûen variálható csomagteret is kínál. A hátsó ülés kiegészítõ rakodónyílással készülõ, osztva lehajtható támlája révén a teljesen sík padlózatú csomagtartó befogadóképessége akár 1.263 literre is bõvíthetõ.

A Panamera e jármûszegmensben elsõként jelenik meg a kardánalagút és a kipufogó hátsó hangtompítója környezetére is kiterjedõ, teljes körû alsó burkolattal, amely a légellenállás, illetve a tengelyekre ható emelõerõ mérséklését egyaránt hatékonyan segíti elõ. A gyakorlatban mindez magasabb szintû menetdinamikai képességek mellett jelent kedvezõbb üzemanyag-fogyasztást. A teljes aerodinamikai csomag kívülrõl is jól látható különlegessége a Panamera Turbo négy irányban állítható, aktív hátsó légterelõje, amelynek állásszöge és felületi geometriája a pillanatnyi menethelyzethez igazodó szabályzása révén szintén nagyban hozzájárul az optimális légellenállási tulajdonságokhoz, illetve menetteljesítményekhez.

Akusztika: sportos hangzás és magas fokú zajkomfort

[3]A kipufogórendszer, a légbeszívás, a motor és az aero-akusztika hangforrásainak átgondolt harmonizálásával a tervezõk sikerrel „komponáltak” a Panamera számára határozottan karakteres összhangzást, látszólag egymásnak ellentmondó követelményeket is közös nevezõre hozva. A jármû aero-akusztikai adottságait már a fejlesztés korai stádiumában korszerû hangmodell segítségével analizálták, s szelektív hatású megoldásokkal optimalizálták. Az eredmény pedig a szélzajok prémiumkategóriához illõ, rendkívül alacsony szintje, miközben az erõ és a dinamika jegyében megszólaló „Porsche Sound” is zavartalanul érvényesül. A Panamera széles hangzásspektruma így a puszta „cruising” (cirkálás) diszkrét visszafogottságától egészen a kifejezetten sportos vezetés érzelemdús akusztikai élményeig terjed.

Az új, illetve a már jól bevált technológiák tudatos alkalmazásával a Porsche weissachi mérnökei intelligens módon oldották fel a Panamera fejlesztése során jelentkezõ, egymásnak látszólag ellentmondó követelmények között feszülõ konfliktusokat. A Panamera motorjai éppoly erõteljesek és dinamikusak, mint amilyen gazdaságosak és tiszta üzemûek, az autó dinamikus arányai és kupészerû vonalai ellenére is bõséges térkínálattal, illetve színvonalas kényelemmel, valamint magas fokú funkcionalitással és variálhatósággal szolgál./Autósoldalak.hu/