Autós hírek: Dacia Duster: A Dacia elsõ valódi tanulmányautója


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Hagyományosan nyíló elsõ és egy hátul, a C oszlopon zsanérozott ajtajával elsõrangú utazási kényelmet sugall. A Duster magassága 1,49 méter, rövid elsõ és hátsó túlnyúlásokkal (65 cm és 80 cm), nagyvonalú tengelytávval (2,8 méter), de kompakt külsõ méretekkel (4,25 méteres hossz, 1,64 méteres szélesség) rendelkezik, kisugárzása pedig egyszerre robosztus és sportos.

[1]Az orr-részt egy széles lökhárító határozza meg, két, erõt sugárzó vízszintes légbelépõ nyílással. A hûtõrács a megszokott Dacia stílusjegyeket viseli magán, és két, egészen az elsõ sárvédõre felnyúló lámpatest fogja közre, amelyek az ajtók felé nyújtottak. Oldalról nézve a kerékjárati ívek egyértelmû, határozott vonalvezetése és a magas ajtók tovább erõsítik azt az érzetet, hogy a Duster megingathatatlanul stabil az úton. Az antracitszürke kocsiszekrény és a nagyfelületû, egy darabból üvegezett oldalfelület – amit a központi B-oszlop elhagyása tesz lehetõvé - külön hangsúlyozzák a Duster összetéveszthetetlen formanyelvét és egyedi identitását. A hátul elhelyezett Dacia logó pedig tovább erõsíti az autó strapabíró, megbízható hangulatát.

A Loganhoz hasonlóan, a Duster is csupán 4,25 méter hosszú és az így megörökölt agilitása a biztosítéka annak, hogy tökéletesen otthon érzi magát a nagyvárosi dzsungelben. Emellett pedig sportos pedigréjét kiválóan érzékeltetik a 21 colos, ötküllõs könnyûfém keréktárcsái, egyedi külsõ visszapillantó tükrei és trapéz alakú alumínium kipufogócsõ végei.

[4]Különös figyelmet fordítottak a Duster aerodinamikai hatékonyságára is (Cd: 0.30). Az így létrehozott gördülékeny vonalvezetés lehetõvé teszi az autót körülvevõ légáramlat számára, hogy szinte ellenállás nélkül végigsuhanjon a karosszéria oldalán. A kifejezetten aerodinamikus, szárnyformájú, tetõre szerelt irányjelzõk szintén hatékony légáramlatokat képeznek a hátsó rész irányába. Mindezek természetesen az üzemanyag-fogyasztás csökkentését is szolgálják, ennek köszönhetõen a Duster egy különösen környezetkímélõ crossover lett. Lendületes teljesítménye dacára a részecskeszûrõvel ellátott 105 lóerõs (77kW) 1.5 dCi dízel csupán 139 gramm CO2/km bocsát ki, ami 5,3 literes átlagfogyasztásnak felel meg.

CROSSOVER, DACIA VÉDJEGYEKKEL

Ez a jövõbe mutató crossover egyben a márka alapvetõ értékeit is magában hordozza – nevezetesen az egyszerûséget, a robusztusságot, és a hitelességet – mindezt egy igen meglepõ köntösben bemutatva, az összképbõl mégis kitûnik a Daciára oly jellemzõ mérnöki zsenialitás és nagyvonalúság, amely azonnal nyilvánvalóvá válik abban, ahogy a tervezõk a Duster utasterét megalkották.

[1]A koncepcióautó kéttónusú, csokoládébarna és kék belseje sajátságosan kellemes érzetet áraszt. A teljes egészében üvegezett tetõrész fénybe borítja az utasteret, miközben a karcsú kialakítású, de a testet kiválóan megtámasztó elsõ ülések kiváló kényelmet biztosítanak. A vezetõ ülését egy, a küszöbtõl a középkonzolig tartó szerkezetbe integrálták bele, amely így egyfajta szoborszerû, egy darabból faragott együttesként sikeresen jeleníti meg az utastérben is a külsõ sportos formajegyeket.

A kiemelten felhasználóbarát mûszerfal harmonikus, egyben kifejezõ vonalakkal operál, anyagfelhasználására az egyszerûség a jellemzõ. A vezetõ kormánylégzsákját a kormány alsó részében helyezték el, így még kedvezõbben középre lehetett pozícionálni a kijelzõket, és így további értékes tároló helyet lehettet kialakítani a mûszerfalon. Mindezek mellett sikerült szinte egyedülállóan tágas lábteret biztosítani az elsõ utas számára (280mm), aki így egy elképesztõen kényelmes üléspozíciót élvezhet. Az egyedi formájú kéttónusú mûszerfal egyben egy húsz literes kesztyûtartót is magában foglal, emellett az ajtózsebekben is találunk tárolókat, melyek kapacitása nyolc liter. A jobb elsõ ülés hátuljában is sikerült egy igen rafinált tároló helyet kialakítani. Egyetlen gombnyomással egy fiók csúsztatható ki a csomagtartóból, amely tökéletesen megfelel a Dacia szellemiségének, mert a hátfalajtó meredek kialakításának köszönhetõen a csomagtér befogadóképessége 470 liter, ami figyelemreméltó egy Duster méretû kompakt jármû esetében. 

[2]A Duster egy alkalmazkodó, moduláris tanulmányautó. A mindennapokra szánt négyüléses kialakítás könnyedén és villámgyorsan a szabadidõ aktív eltöltését célzó konstellációnak adhatja át a helyét, hiszen például az anyósülés egy padlósínes kialakítással a vezetõülés alá csúsztatható, és így, csupán egyetlen üléssel már két köbméteres tárolókapacitás áll rendelkezésünkre. Köszönhetõen a csomagtér célirányos és okos kialakításának, különféle apró trükkökkel és szíjakkal kiegészítve, az így kialakított raktér például kiválóan alkalmas kerékpárok szállítására is. /Autósoldalak.hu/