Autós hírek: Mitsubishi i-MIEV: Mûködõképes és forgalomba kerülõ Villanyautó


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Lancer Evolution (sportos szellem) és a Pajero* (összkerékhajtású szakértelem) mellett a Mitsubishi Motors úgy döntött, hogy különleges “i” miniautója lesz majd a márka környezetvédelmi nagykövete a világban.

A Japánban 2006 januárjában bevezetett kisautó, amely számos díjat kapott, és a média, illetve a vásárlók is kedvezõen fogadták, az „i” lett a mûszaki alapja az MMC következõ generációs elektromos (= nulla emissziójú) jármûprojektjének. A 2006 októberében bejelentett elektromos „i”, vagyis az „i-MiEV” elõször Japánban, 2009-ben kerül piacra, a nemzetközi piacokra történõ bevezetését pedig megfontoljuk.

[1]Az i-MiEV eredetileg egy kutatási céllal létrehozott jármû volt, amelyet kompakt és kis tömegû villanymotor, valamint nagy sûrûségû lítium-ion akkumulátorok hajtottak. A japán áramszolgáltató vállalatokkal folytatott közös kutatóprogram mellett az MMC az esetleges kiskereskedelmi forgalmazás szempontjait figyelembe véve továbbfejleszti az i-MiEV komponenseit, mint például az akkumulátor rendszert, a villanymotort és a vezérlõegységet.

“Lítium Energia Japán”

A legfontosabb persze mindenképpen a lítium-ion akkumulátorok folyamatos fejlesztése lesz. Ezért 2007. december 12-én a Mitsubishi Motors Corporation és a Mitsubishi Corporation egyesítette erõit az akkumulátor-specialista GS Yuasa nevû céggel, és létrehozták a “Lítium Energia Japán” (http://LithiumEnergy.jp) nevû közös vállalkozást, amelybe mindhárom partner a saját know-how-ját adja:

A GS Yuasa fejlett technológiákkal bír a nagyméretû lítium-ion akkumulátorok terén, és célja, hogy szélesítse ezek alkalmazási körét. A Mitsubishi Corporation szándéka, hogy belépjen az akkumulátorgyártók közé, illetve az iparággal kapcsolatos más üzleti tevékenységet is tervez. A Mitsubishi Motors Corporation – amely már 1971-ben a japán utakon tudhatta egyik elektromos autóját – azért dolgozik, hogy megerõsítse elõkelõ helyét az elektromos jármûvek technológiája terén.

Közös érdeküket felismerve a három vállalat együtt fektet be az új közös vállalkozásba.

[3]Az a szándékuk, hogy olyan vertikális értékláncokon keresztül alkalmazzák átfogó erõiket, amelyek magukba foglalják a természetes erõforrásokat, az anyagokat, a fejlesztést, a gyártást, az értékesítést és az új alkalmazások felismerését, illetve erõteljes szinergiákat kihasználva szeretnék fejleszteni üzletmeneteiket.

A legutóbbi fejlemény az volt, amikor 2008. augusztus 6-án a Lítium Energia Japán bejelentette, hogy új, nagyméretû gyártási helyszínt talált a Shiga prefektúrában lévõ Kusatsu városban lítium-ion akkumulátorok gyártására. A gyártáshoz szükséges valamennyi szerszámot és berendezést a tervek szerint még a 2008-as üzleti évben beszerelik és elvégzik a próbaüzemet is. A 2009-es üzleti év elején induló gyártás kapacitása évi 200 ezer cella lesz a vállalat LEV50 (cellakapacitás 50 Ah) lítium-ion akkumulátora számára. Az akkumulátorokat elektromos autókban használják majd fel, a gyártási terv a Mitsubishi i-MiEV esetében 2009-re összesen 2.000 darab.

Térhatékony

[1]Emlékeztetõül: az i-MiEV mûszaki alapja az “i” miniautó padlólemez, ahol a hátul-középen elhelyezett hagyományos benzinmotor és a padlóba épített üzemanyag tartály helyét a lítium-ion akkumulátor csomag, a villanymotor, az inverter és egyéb komponensek veszik majd át. A benzines „i”-hez képest a karosszérián csupán néhány változtatást kellett végrehajtani ahhoz, hogy a kisautó elektromos i-MiEV-vé válhasson.

Az “i” farmotoros elrendezése miatt ideális donor egy ilyen vállalkozáshoz:

[8]Ez az elrendezés lehetõvé teszi, hogy a hajtómû a hátsó tengely vonala elõtt legyen beépítve, s így megmarad a hely az utasoknak (négyüléses autó). Emellett megfelelõ hely áll rendelkezésre az akkumulátorok elhelyezésére is, s így megvalósulhat a kívánt hatótávolság számos vásárló számára.
Mivel az akkumulátorok a padló alatt kapnak helyet, az autó tömegközéppontja mélyebbre kerül.

A fedélzeti töltõ révén a jármûvet hagyományos fali konnektorból is lehet tölteni. A nagyon praktikus értékek és a csekélyebb emisszió mellett az i-MiEV még az alábbi területeken is hatékonyabb a donormodellnél. A teljesítménye jobb – 30 százalékkal gyorsabb 40-rõl 60 km/órára gyorsítás közben, ami a valós forgalmi helyzetben nagy elõny. Nagyobb a nyomatéka: 180 Nm szemben a 0,66 literes benzines turbómotor 94 Nm-ével. Emellett 5 dB-lel csöndesebb, kisebb a vibrációs szintje, ami az elektromos üzem természetes elõnye.

Nagy kapacitás

[7]Az elektromos jármûvek akkumulátorainak nagy energiasûrûséggel kell rendelkezniük. Ezért az i-MiEV-ben nagy sûrûségû lítium-ion akkumulátor csomagot használunk: minden akkumulátor 22 modulból áll, a cellák száma modulonként négy. Valamennyi nagy kapacitású akkumulátor fektetve és állítva is elfér a padló alatt.

Egyetlen feltöltéssel 160 km-es hatótávolságot céloztunk meg a 2007-es tesztautókon (vezetési mód: 10-15 üzemmód).

Az i-MiEV kétféle módon tölthetõ fel:

Az otthoni töltõrendszerrel (100 V, 200 V) otthon vagy parkolóban tölthetõ fel az autó.
Az i-MiEV hagyományos dugaljzatról tölthetõ az otthoni töltõvel, ez az autó jobb oldalán helyezkedik el. Ha a kedvezõbb árú éjszakai áramot használjuk, akkor az i-MiEV 200 voltos konfiguráció esetén hét óra alatt teljesen feltölthetõ (100 volt esetén 14 óra alatt).

[6]A gyorstöltõ rendszer a sokkal sebesebb töltést szolgálja. A gyorstöltõ az autó bal oldalán van. A háromfázisú, 200 voltos, 50 kW-os gyorstöltõ használatával az i-MiEV 80 százalékig akár 30 perc alatt is feltölthetõ. Ha ezt lefordítjuk pénzre, akkor az i-MiEV fenntartási költsége Japánban (Yen/km-ben) mintegy egyharmada a benzines miniautóénak (nappali árammal feltöltve) és egy kilencede, ha éjszakai árammal töltjük fel./Autósoldalak.hu/