Autós hírek: Fényképezzen kátyút, ha kártérítést kér!


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Az elmúlt hetekben a régió nyolcezer kilométernyi útjából hétezer állapota romlott jelentõsen. Hevesben is akad bõven kerülgetni való kátyú.

A folyamatos fagyás és olvadás miatt újabb és újabb kátyúk jelennek meg az utakon. A javításokat már elkezdték, de nyárig is elhúzódhatnak a munkálatok. A közelmúltban felújítottakon kívül jószerivel mindegyik úton jelentkeznek kátyúk. Az utakat folyamatosan javítják, õsztõl a régióban eddig 40 millió forintot költöttek kátyúzásra.

A bosszankodás mellett azonban komoly kárt is okozhatnak az úthibák a jármûvekben. Aki bizonyítani tudja, hogy autója kátyú miatt rongálódott meg, az kártérítést kérhet az adott út kezelõjétõl. A bizonyításhoz egyebek közt érdemes fotót készíteni, tanút találni vagy rendõrségi jegyzõkönyvet felvetetni.

Mit tegyen, ha kárt okozott a kátyú?

Kátyú okozta kártérítési igényt a Magyar Közút Kht. illetékes megyei igazgatóságain lehet bejelenteni. Ott megvizsgálják és nyilvántartásba veszik a káreseményt, majd a biztosítási kárszakértõ egyeztet a kárfelvétel részleteirõl. Ha a Közút Kht. elismeri az igény jogosságát, akkor már csak a társaság biztosító partnerének vizsgálata van hátra, ezután születik meg a végleges döntés.
A károsultnak igazolnia kell a kár keletkezésének körülményeit. Minél alaposabb bizonyítással áll elõ, annál gyorsabb és egyszerûbb az ügyintézés. Pontosan le kell írni, hol, mikor, mi történt, s érdemes ott a helyszínen fényképet készítenie, mind a kárt okozó kátyúról, mind a sérült gépjármûrõl. Hasznos tanúnyilatkozatot is csatolni, illetve rendõrségi helyszínelés esetén a rendõrségi jegyzõkönyvet is. A károsultnak kell bizonyítania a kárigény összegének helytállóságát is, biztosítói kárfelméréssel, javítási számlával, egyéb dokumentumokkal. És csatolnia kell a gépjármû forgalmi engedélyének másolatát is.

Heves megyében a Kerecsend-Kápolna és a Kápolna-Tenk közötti útszakasz, illetve a 21-es fõút számít különösen kátyús útnak. Az általában is elmondható, hogy az alsóbb rendû utak állapota a legkedvezõtlenebb kátyúk szempontjából.

- Idõraányosan ebben az évben már jóval több kátyúbejelentést kaptunk, mint tavaly, igaz, akkor nem is volt ilyen szélsõséges az idõjárás – mondta el Szerencsi Gábor, a Magyar Közút Kht. Heves megyei igazgatója. Míg tavaly egész évben mindössze 78 ilyen bejelentés érkezett, addig idén már januárban elérték a 27-et. Hasonlóan rossz év volt 2007-es, amikor a keményebb tél ugyancsak jobban megviselte az úthálózatot, s összesen 235 alkalommal kaptak jelzést a kátyúkról.

Az igazgató hozzátette: idén többen kértek és néhányan már kaptak is kártérítést a kátyúk okozta, s a jármûben keletkezett (jellemzõen a futómû, felni) károk miatt.

A szakember hozzátette: az év ezen szakában nem sokat lehet tenni az elmút hónapokban kialakult útburkolati hibák tartós megszüntetése érdekében. A kátyúkat egyelõre jellemzõen hideg aszfalttal „kezelik”, a technlógiai elõírások miatt a kielégítõbb megoldást jelentõ meleg aszfaltozást csak a tél végén kezdhetik el. A tervek szerint április-májusra a leginkább kigödrösödött útszakaszokat rendbe tudják hozni. Ezek persze fontos lépések, de a különösen rossz állapotban lévû utakon csak a teljes burkolatfelújítás segítene.

– Az idei útrekonstrukciós tervek készen vannak, a pályáztatás és az elõkészítés szakaszában járunk, a megvalósítás azonban attól függ attól, hogy véglegesen mennyi forrás áll majd rendelkezésre ezekre a munkákra – fogalmaz Szerencsi Gábor.

Heves megyében 2007-ben összesen 12,3 kilométer útszakaszt újítottak föl, több mint 260 millió forintért. Tavaly a Heves megyei utakra egymilliárd forintot költhettek, bár a munkálatok egy része áthúzodik 2009-re.Erre az évre eredetileg a beruházások ütemének felgyorsulsával számoltak: összesen nyolcvan kilométernyi út burkolatfelújítását végeznék el hárommilliárd forintért. A második ütemben, két-három év múlva további több mint hatvan kilométernyi közutat tennének rendbe, 2,6 milliárd forintért.

Becslések szerint, ha minden évben legalább ennyit költhetnének útfelújításokra, akkor is legalább 21 évnek kellene eltelnie ahhoz, hogy Heves megye mind a közel 1200 kilométernyi közútja az igényeknek megfelelõ állapotba kerüljön.

Idén április végéig negyedmilliárd forintból négy út, 10-15 kilométernyi szakasza újulhat meg a megyében: Hatvan és Tura között, Ludas átkelési részét kivéve az autópálya és a 3-as fõút közötti, illetve a Demjén és a szalóki hõforrás közötti szakasz, valamint Recsk belterületén két helyen. Idén mintegy nyolcvan kilométernyi fõ- és mellékút lesz majd jobban járható Heves megyében. Húsz kilométernyi ebbõl a javításra különösen rászoruló dél-hevesi közút. A közbeszerzési eljárások folynak, a kivitelezõk kiválasztása is csak részben fejezõdött még be.