Autós hírek: Az új Porsche 911 GT3: utcai sportgép versenyambíciókkal


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A konstruktõrök az atmoszférikus motorral szerelt utcai 911-esek legsportosabbjának fejlesztésekor számos, közvetlenül a versenysportból átvett tapasztalatot használtak fel. Az új GT3 így nemcsak az utcán, hanem a versenypályán is meggyõzõ benyomást kelt. Az új 911 GT3 március 3-án, a Genfi Autószalonon tartja világpremierjét, értékesítése Európa-szerte májustól indul.

[2]A 911 GT3 mindenekelõtt két alapvetõ tulajdonsága, teljesítménye és menetdinamikai adottságai tekintetében fejlõdött. Jól bevált atmoszférikus hathengeres aggregátja immár 435 LE (320 kW) teljesítményt produkál, 20 lóerõvel múlva felül elõdjét. Ez mindenekelõtt az összlökettérfogat 200 köbcentiméteres növekedésének – így összesen már 3,8 liter –, valamint a tovább optimalizált töltetcsere-folyamat eredménye. Az új konstrukcióban ugyanis a VarioCam rendszer már nemcsak a szívó-, hanem a kipufogó-oldali vezérmûtengelyek folyamatos állításáról is gondoskodik. A boxermotor fejlesztése mindemellett a forgatónyomaték-szint közepes fordulatszám-tartományokon, azaz elsõsorban a mindennapi közlekedésben jól érzékelhetõ növelésére is kiterjedt. Az új GT3 menetteljesítményeiben is még feljebb lépett: a 0-tól 100 kilométer/óráig tartó sprinthez mindössze 4,1, a 160-as tempó eléréséhez pedig álló helyzetbõl csupán 8,2 másodpercet igényel. Csúcssebessége 312 kilométer/óra.

A 911 GT3 továbbfejlesztésének másik súlypontját menetdinamikai képességeinek további fokozása jelentette. Elsõ ízben kapta meg e modell a Porsche menetstabilizáló rendszerének (Porsche Stability Management; PSM) speciális, különösen sportosra hangolt változatát. Ebben az oldalgyorsulási képesség szabályzására szolgáló stabilitásellenõrzõ (Stability Control; SC), valamint a kipörgésgátló (Traction Control; TC) funkció egyaránt fokozatosan, akár teljesen ki is kapcsolható. A pilóta GT3 feletti teljes körû menetdinamikai ellenõrzésének biztosítása érdekében e funkciók még az extrém menethelyzetek során sem aktiválódnak önmûködõen újra, hanem kizárólag a vezetõ gombnyomással adott utasítására.

[4]Az új GT3 viselkedését a magasabb sebességtartományokon fokozott tapadás és stabilitás jellemzi. Az egészen a legapróbb részletekig terjedõ aerodinamikai fejlesztések eredményeképpen a leszorító erõ mind az elsõ, mind pedig a hátsó tengelyen oly mértékben növekedett, hogy az új modellt összességében több mint kétszer akkora erõhatás préseli az útra, mint elõdjét. Az új aerodinamikai csomag új külsõt is kölcsönöz a GT3 számára, Bi-Xenon fényszórókkal, LED-technikájú hátsó lámpatestekkel és átdolgozott légbeömlõ, illetve szellõzõnyílásokkal.

A 911 GT3 aktív PASM futómûve a Porsche mérnökei számára a rugók és a stabilizátorok még feszesebb hangolására, ezzel a PASM sport-üzemmódjában még pontosabb irányíthatóság elérésére kínált lehetõséget. A mindennapi közlekedés színvonalas lengéskényelme azonban a PASM normál üzemmódjában továbbra is rendelkezésre áll. A GT3 funkcionális és optikai fejlesztését új, még könnyebb, illetve a versenysportot idézõ formavilágú keréktárcsákon alkalmazott központi kerékanyákkal és különösen nagy teljesítményû (Ultra High Performance; UHP) gumiabroncsokkal tették teljessé a tervezõk.

Menetdinamikai képességei fejlõdésével – egyfajta Porsche-hagyományként – természetesen a 911 GT3 fékteljesítménye is növekedett. Féktárcsái már könnyû alumínium agyra szerelt, megnövelt felületû súrlódó gyûrûkbõl épülnek fel, tovább javított belsõ szellõzésük pedig szintén a magasabb fékteljesítményt szolgálja. Kívánságra a PCCB kerámiafékek a GT3 számára adaptált változata is rendelkezésre áll.

[1]Õsztõl újabb extrafelszerelés jelenik meg a GT3 kínálatában, amely kifejezetten a versenypálya-bevetésekre készül. Az új, dinamikus motorfelfüggesztés (Porsche Active Drivetrain Mount; PADM) a versenyszerû alkalmazást felismerve, felkeményíti a motor egyébként jóval rugalmasabb tartóit. A mindennapok GT3 kínálta magas fokú kényelme mellett így a versenypályák gyors fordulóiban immár elmaradnak a motor tehetetlenségébõl származó zavaró impulzusok. További elõnyként jelentkezik az indulást követõ gyorsítás során tapasztalható, még hatékonyabb vonóerõ-átadás. Ugyancsak újdonság az elsõ felfüggesztés kívánságra rendelhetõ emelhetõ kivitele, amellyel a jármû szabadmagassága – egyenetlen úton, szegélyköveknél vagy épp a garázsfelhajtókon – gombnyomásra 30 milliméterrel növelhetõ./Autósoldalak.hu/