Autós hírek: Mitsubishi Pajero: “Az év összkerékhajtású autója” Ausztráliában


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A díj odaítélését megelõzõ tesztelés során magasan képzett, tapasztalt off-road szakemberek vezették a Mitsubishi gyõztes Pajero modelljét és az L200-ast, amelyek a 2008-as év legjobb új négykerékhajtású modelljeivel mérték össze tudásukat.

[2]A döntõbe jutott hat autót kemény feladatok elé állították a tesztelõk: veszélyes homokdûnéken, meredek hegyoldalakon kellett bizonyítaniuk képességeiket; vízen keltek át, és persze számtalan kilométert tettek meg aszfalton is, s a bírák szigorúan pontozták minden autó tulajdonságait, hogy kiderüljön: ki gyõz a megmérettetésen.

Az Overlander magazin “Év összkerékhajtású autója” díját az a modell kapja, amely a legmagasabb pontszámokat szerzi a következõ értékelésben:
Ár-érték arány, megbízható tervezés, célszerûség, haladó dizájn, terepképesség bozótosban.

[8]Az egyhetes, kimerítõ teszt után a Pajero magasan kiemelkedett az idei mezõnybõl: a lehetséges 250 pontból 243-at sikerült elérnie.

Az Overlander magazin szerkesztõje, Mathieu Raudonikis ellenõrizte a pontozó lapokat, és az eredményt látva egyetért azzal, hogy a 2008-as év legjobb összkerékhajtású autója a Mitsubishi Pajero: “Bátran kijelenthetjük, hogy a Pajero minden idõk legjobb japán 4x4-ese.”

 “Mindig van benne annyi erõ, amennyit a sportos futómû megkíván; a Pajero egyszerûen felzabálja az egyszerûbb földutakat, és akkor sem jön zavarba, ha keményebb terepre jut.” mondta Raudonikis.

Az Overlander tesztelõ fõmunkatársa, Fraser Stronach hozzátette, hogy a Pajero “egyszerûen mindent jól tud, és sosem hibázik, így hát mindenképpen érdemes arra, hogy viselje a koronát, amelyen ott a felirat: A 2008-as év összkerékhajtású autója.”

Két Mitsubishi az elsõ hat helyezett közt.  A Mitsubishi számára hab a tortán, hogy e tekintélyes mezõny befutójában két modellje is szerepelt 2008 legjobb összkerékhajtású autói közt.

[3]A Mitsubishi L200 4x4 is ott volt az élmezõnyben, hiszen pontszámai alapján az ötödik helyet szerezte meg; ezzel a zsûri elismerte kiemelkedõ biztonságát, amiben jelentõs szerepet játszik forradalmian új Super Select rendszere, amely az állandó négykerékhajtás elõnyeit kínálja a vezetõk számára.

A Pajero a mostani díj elõtt is szerzett már egy elismerést, amikor megkapta a 4x4 Australia Magazin “Az év 4x4-ese” címét. Az MMAL elnök-vezérigazgatója, Robert McEniry büszke arra, hogy a Pajero újra a legjobb állandó összkerékhajtású autó lett.

[4]“A Pajerót már több mint 25 éve szívükbe zárták az ausztrál 4x4-rajongók. Örömmel látom, hogy a Pajero továbbra is képes megfelelni a mai kalandvágyók folyamatosan növekvõ elvárásainak, sõt ezen elvárásoknál is több teljesítményt, hatékonyságot, vontatási kapacitást, használhatóságot és stílust kínál.” mondta McEniry.

“Ez a díj tovább erõsíti a Pajero pozícióját; ez a kategóriaelsõ, fantasztikus jármû bármire képes,” zárta szavait McEniry.

Az Outback sztori

Visszatekinthetünk egészen a kezdetekig – akár az 1936-os PX-33 négykerékhajtású országúti torpedóig –, és látni fogjuk, hogy a Mitsubishi 4x4-esei uralták e különleges piaci szegmenst.

Valahányszor új területeket kellett meghódítani, mint például az 1983-as Pajeróval – a legelsõ SUV-k egyikével –, vagy legutóbb a vadonatúj és rendkívül mutatós 2006-os L200 pickuppal, mindig megmaradt az autók kemény jellege. E modellek megfeleltek az olyan professzionális felhasználóknak is, mint a farmerek, építészek vagy állatorvosok, s ezzel el is határolódtak az úgynevezett „divatterepjáróktól”.

[5]Az Ausztráliában szerzett két legutóbbi elismerés újra bebizonyította a Pajero átgondolt, hozzáértõ tervezését; nem véletlen, hogy ez a modell az elsõ generáció 1983-as bevezetése óta ikonnak számít.

Ezek az ausztrál díjak szinte visszarepítették a Mitsubishi fejlesztõmérnökeit az idõben – néhány évvel ezelõttre, amikor az erõsen álcázott “F-prototípus” klímaberendezését és porállóságát tesztelték az akkor még titkos modellen (lásd alább).

A kör bezárult…

***

AZ ÚJ GENERÁCIÓS PAJERO* (F-prototípus) KEMÉNY PRÓBATÉTELE
AZ AUSZTRÁL OUTBACKBEN

Csak úgy nyerhet egy márka tizenegy kegyetlen Dakar rallit, ha az autó, amit harcba küld, kemény, erõs és megbízható.

A Mitsubishi Pajerója* az egyetlen olyan modell, amely 11 diadallal dicsekedhet, és az évek során végbement fejlõdését a minden év januárjában, a forró észak-afrikai homokdûnék között megrendezett küzdelem igazolta. Ám a versenysport nem az egyetlen terület, amely a Mitsubishi Motors Corporation-nek (MMC) segít abban, hogy az egyre igényesebb vevõk szükségleteinek figyelembe vételével tovább finomítsa modelljeit. A legváltozatosabb helyeken végrehajtott, kimerítõ tesztekre is szükség van ahhoz, hogy minden részlet kellõen csiszolt legyen.

[6]Ezért az év legforróbb idõszakában elküldtünk egy mérnökcsapatot a vad ausztrál Outbackbe, hogy a Pajero* következõ generációján végezzék el a klímaberendezés a porszigetelés különleges tesztjeit. A modell ugyan irigylésre méltó hírnévnek örvend a piacon, ám mi minden nap azért küzdünk, hogy továbbfejlesszük, s hogy a Pajero* továbbra is a kategória mércéje legyen. S az ausztrál Outback perzselõ nyara ideális alkalomnak bizonyult a légkondicionáló rendszer finomításához.

Ám ezeknek a teszteknek titokban kellett végbemenniük, hiszen a Pajero* negyedik generációját még sehol nem láthatták a világon. Ezért a biztonság nagyon fontos volt. A konténerbe tett fekete “F prototípust” repülõvel szállítottuk el a Mitsubishi ausztrál gyárába, Adelaide-be, ahol az MMC Okazaki kutató-fejlesztõ részlegének három mérnöke várta. A modell annyira új volt még, hogy az elõzõ Pajero* generáció alkatrészei is belekerültek, ám mindez nem gátolta meg a mérnököket abban, hogy vezetékek és kábelek labirintusát, illetve mérõmûszerek sokaságát szereljék be a kocsiba, mielõtt az autót teherautóra rakták, és a várostól északra, mintegy 500 kilométerre, titkos helyre vitték.

A tesztelésre kijelölt hely egy korábban soha nem használt rakétakilövõ létesítmény volt, a mintegy 600 állandó lakossal bíró városkában, Woomera-ban. Fénykorában, az 1950-60-as években Woomera integrált és fontos helyszíne volt a brit, majd az amerikai ûrprogramnak. Aztán sok éven át nem használták, ám a létesítmény ismét éledezni kezd, mert arról szólnak a hírek, hogy újra indulhatnak innen ûrhajók. Sõt, a Mitsubishi Heavy Industries – az MMC legnagyobb részvényese – motorokat szállított ahhoz a kilövéshez, amely egy héttel az autós tesztcsapat látogatása után zajlott le Woomera-ban.

Mivel az infrastruktúra jelentõs része érintetlen maradt, és a lezárt területen belül különbözõ borítású utak hálózata fut, nehezen találhattunk volna ideálisabb helyet a teszteléshez, ahol elrejtõzhetünk a kíváncsi szemek elõl.

[6]A Mitsubishi ausztrál mérnökei által támogatott japán fejlesztõk csapatát Akiyoshi Imai vezette. „Pajero* professzor” – ahogy Imai-sant nevezik – immár 20 éve részese a Pajero* fejlesztésének, jelen volt a most készülõ modell õsének megalkotásánál is. Behatóan ismeri a terméket, ismeri Ausztráliát és az ausztrál körülményeket, hiszen munkája során számos alkalommal eljutott ide. Munkatársai Yukio Ushida, Hiroshi Fujisawa és Shoichi Nagayoshi voltak. Mindegyiküknek megvolt a saját szakterülete és feladata. Amíg egyikük az elemzés és a rögzített adatok értelmezésének szakértõje, addig a másiknak az volt a feladata, hogy újra és újra vezesse az autót, mert csak így lehetett ismételten rögzíteni az adatokat a lehetõ legmegbízhatóbb eredmény érdekében. A csapat ausztrál tagjai jól ismerték a klimatikus és környezeti viszonyokat, s erre a tudásra is szükség volt a fejlesztés sikeréhez.

Ha az ember a klímaberendezést szeretné tesztelni, akkor nagyon meleg idõre van szüksége. Ha azt akarjuk megvizsgálni, hogy az újonnan tervezett ajtószigetelés mennyire hatékonyan tartja kint a finom port és homokot, akkor földutak kellenek. A Woomera-ban végzett teszt nyolc napjából hetet ilyen körülmények közt töltött az autó, így a mérnökök sokat haladhattak a munkában.

Egyáltalán nem romantikus azzal tölteni a napot, hogy az ember egy földúton száguldozik fel-le, hogy megtudja: a szigetelés sikerrel tartja-e távol a port az utastértõl. Az autó hátsó részét minden nap végén szétszerelték, és megvizsgálták, mennyire porosak az alkatrészek. Ezt sokszor meg kellett ismételni, hogy reális eredményt kapjanak. De ma már tudjuk, hogy a Rockford Fosgate mélynyomó nem lesz poros.

S az sem vidám dolog, ha az embernek egy átforrósodott utastérbe kell beszállnia, miután a kocsit a 40 fokos hõségben hagyták a napon parkolni. Erre azért volt szükség, hogy lássuk: a klímaberendezés milyen gyorsan képes lehûteni az utasteret. Ám minderre szükség van, ha szeretnénk garantálni a vevõk biztonságát és kényelmét, hiszen elõfordulhat, hogy olykor õk is találkozhatnak ezekhez hasonló szélsõséges körülményekkel.

[7]Az ausztrál Outbackben eltöltött idõnek köszönhetõen lehetõvé vált az utastéri szellõzõnyílást a hátsó lámpatestek mellõl elõbbre helyezni. A Pajero* elõzõ generációjában egy speciális alkatrészt kellett beszerelnünk annak érdekében, hogy a por ne jusson be az utastérbe. A Pajero* új generációján azonban ez a szellõzõnyílás a hátsó karosszériaelemre került át, és így hatékonyabb a légcsere, és nincs szükség a speciális alkatrészre sem. Mindezt csak sokszor ismételt teszteléssel, illetve a tesztek között az autó hátuljának szétszerelésével érhettük el. Fárasztó munka, de szükséges ahhoz, hogy továbbra is a Pajero* legyen a legjobb.

A tesztelést végig a Pajero* elõzõ generációjával együtt végeztük, és így egy sor olyan tényre is fény derült, amely eredetileg nem tartozott a teszthez.

Az új autónak észrevehetõen jobb az úttartása, kisebb a karosszéria sodródási hajlama – mindez azt jelenti, hogy a vezetõ magabiztosabban kezelheti a kocsit laza talajon, illetve akár ívmenet során is végezhet hirtelen irányváltást. Az Aktív Stabilitáskontroll és Kipörgésgátlás (ASTC) rendszeren végrehajtott fejlesztések elõnye pedig az utolsó Woomera-ban töltött napon vált nyilvánvalóvá, amikor a sivatagot szinte valószerûtlen módon elöntötte az esõ, és a vörös homokot ragadós sárrá dagasztotta. Az ASTC arra is képes volt, hogy megzabolázza a 100 km/órás sebességnél, padlógázzal szándékosan megcsúsztatott autót, és a lenyomva tartott gázpedál ellenére biztonságos sebességre fékezzen.

[4]Ha tehát Ön éppen egy dugóban ül a nyári hõségben, és élvezi, hogy a klímaberendezés milyen gyorsan lehûtötte a túlforrósodott utasteret, akkor gondoljon „Pajero* professzorra”, illetve az ausztrál és japán mérnökökre, akik az év legmelegebb évszakában azért mentek el az Outbackbe, hogy a Pajero* tulajdonosai továbbra is a legjobb és legbiztonságosabb vezetési körülményeket élvezhessék. /Autósoldalak.hu/  

* Shogun az Egyesült Királyságban / Montero Spanyolországban / Pajero minden más helyen.