Autós hírek: Nem ér a nevem


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Daewoo háttérérõl igen keveset tud az átlagautós, a koreai nagyvállalat felépítése hasonlatos a Mitsubishihez és a Subaruhoz. Az említett autógyárak mögött, több lábon álló, hatalmas ipari konszernek találhatók, amelyeknek egyik mellékága az autógyártás. A Daewoo felirattal egészen meglepõ helyen találkozni: bank szektorban, hajógyártásban, építõiparban, anyagmozgatásban, szórakoztató elektronikai és háztartási eszközökön is fellelhetõ a név. Ennek az ismertségnek késõbb lesz jelentõsége.

A Daewoo autós sztorija valamikor az 1980-as években vette kezdetét. A Daewoo elhatározta, hogy az ipari tevékenységei mellett az autógyártásban is szerencsét próbál. Elsõ termékük a General Motorsnak, a világ legnagyobb autógyárának köszönhetõ. A „csepp Kadett” becenéven futott, Opel Kadett különféle változatait kezdték el saját jelvénnyel készíteni. A recept az volt amit a japánok alkalmaztak: olcsó autókkal meghódítani a világot. A térnyerést agresszív árpolitikával érték el és idõvel saját tervezésû autókkal is jelentkeztek, nem csak kiöregedett, licencelt típusokkal. A történet innentõl kezdve ismerõs.

[s3x,C,S3X]A helyzet úgy öt-hat éve kezdett „meleg” lenni. A csúcspont a Daewoo autós részlegének gazdasági „fejreállása” volt, amit tetézett a számtalan zaftos címlap sztori. A történet végére 2002. október 28-án került pont, ez az a nap, mikor megszületett a GM Daewoo Auto and Technology. Igazgatója az új cégnek a General Motorstól érkezett D. Nick Reilly. A tulajdonosi szerkezet a következõképpen fest: 44,6 százalékkal többségben van a GM. A hitelezõ bankok kezében 29,9 százaléknyi részvény található, a Suzukinál 14,3 %, a nagy terveket szövögetõ Shanghai Automotive Corporationnél 10,65% van. Az új felállás hazánkban új importõrt hozott, és az új céget, a jóval stabilabb dél-kelet európai General Motors képviselet alapította.

A Chevrolet (ejtsd: sevrolé) ezek után került képbe, konkrétabban tavaly õsszel. A Chevrolet addig igazi amerikai márkaként volt elkönyvelve Európa nagy részén, és forgalmazása csak néhány típusra terjedt ki. Az amerikai Chevrolet-ket egyébként, a Cadillac-kel együtt, a holland Kroymans fogalmazza.

Az új márkanév megjelenésére és a Daewoo eltûnésére egyszerû a magyarázat. A Chevrolet neve nagyságrendekkel jobban cseng, mint a Daewoo. A márka tervei között szerepelt az erõteljes terjeszkedés az eddig meg nem hódított területeken. Ehhez pont passzolt, hogy az amerikaiak anyavállalata -a General Motors- a Daewoo-t megvásárolta.

A másik fontos tudnivaló, hogy az új tulajdonos nem birtokolja a Daewoo márkanevet. Ide csatlakozik az a nem elhanyagolható tényezõ, hogy az autós céghez csak névében köthetõ, számtalan Daewoo vállalat létezik. Ha ezek valamelyike kalamajkába keveredik, akkor jöhetnek a sajtó nyilatkozatok, a kimagyarázás, hogy nincs közünk a dologhoz csak a nevünk azonos. A lényeg, hogy Koreában megmaradt a Daewoo elnevezés, a világ többi helyén a kereskedések tábláját Chevrolet-re cserélték.

[Ch_Aveo,B,Chevrolet Aveo]A Chevrolet-Daewoo gyártmányok keveredése, átcímkézése különben felénk újdonság csak, Amerikában a Kalos, Chevrolet Aveo néven fut. Kapható is hozzá tolótetõ, mp3-at játszó rádió és csinos sport csomag, a fellégterelõzött tanulmányt most nem említjük, rá sem lehet ismerni... Szóval ezt a sportos képet, életérzést akarják felénk meghonosítani a Chevrolet-val.

 

[ch_verseny1,B]Ez úgy néz ki bejön, mert a tavalyi hazai és európai eladások az új modelleknek, névváltásnak köszönhetõen egész jól emelkedtek. Az idei év a márka további népszerûsítésével fog telni, a Lacetti típussal neveztek a túrakocsi világbajnokságba, ahol az Alfa Romeóval, BMW-vel és más márkákkal küzdenek az „amerikai” autók. Az amerikanizálódás elhozza a nemsokára érkezõ, egyelõre tanulmányként létezõ S3X szabadidõautót, és remélhetõleg a nemrégiben debütált HHR-t. A régies külsejû egyterûszerûség, kisebb benzin motorokkal és dízellel bele illene a Chevrolet helyi kínálatába.

 

[ch_hhr,C,HHR]

BA