Autós hírek: Audi R8 5.2 FSI quattro: Lélegzetelállító menetteljesítmények


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


5,2 literes, tízhengeres erõforrása 386 kW (525 LE) teljesítményt és 530 newtonméter forgatónyomatékot produkál, amely értékek a gyakorlatban lélegzetelállító menetteljesítményeket biztosítanak számára. Olyan kiemelkedõ színvonalú Audi-technikáival, mint quattro összkerékhajtása, könnyû alumínium karosszériája, teljes egészében LED-világítóegységek alkotta, innovatív fényszórói vagy akár markáns formavilága, az R8 5.2 FSI quattro egyértelmûen a „pole pozíciót” foglalja el vetélytársai körében.

[1]A R8 V10 technikáiban az Audi Le Mans-i gyõzelmeinek hosszú sora mögött rejlõ hatalmas tudás és tapasztalat jelenik meg. Atmoszférikus motorjában olyan, közvetlenül a versenypályáról származó megoldások találkoznak, mint például a szárazkarteres kenési rendszer vagy az FSI közvetlen benzinbefecskendezés, tízhengeres konstrukciója pedig a tiszteletet parancsoló csúcsteljesítmény, a brutális vonóerõ és a csekély saját tömeg tökéletes ötvözetét alkotja. Ez az aggregát 2009-tõl a világ versenypályáin is bizonyíthatja képességeit, mégpedig az új R8-versenygépben, amelyet az Audi kifejezetten az ügyfélsport céljaira, a GT3-szabályrendszer szerint fejleszt.

A V10-es erõforrás a sorozatgyártású sportkocsiban a versenyváltozatéval közel azonos konstrukcióban jelenik meg. Összlökettérfogata 5.204 köbcentiméter, 6.500 percenkénti fordulatszámnál 530 newtonméter forgatónyomatékkal szolgál, 386 kW (525 LE) névleges teljesítményét 8.000 percenkénti fordulatnál adja le. Fajlagos teljesítményként hengerûrtartalma egy-egy literére 100,9 lóerõ adódik, miközben minden egyes lóerõ mindössze 3,09 kilogrammot mozgat, az Audi R8 V10 hatfokozatú manuális sebességváltóval szerelt változatában  ugyanis mindössze 1.620 kilogrammot nyom. Ebbõl a motor 258 kilogrammot tesz ki, mindössze 31-el többet, mint a V8-as aggregát esetében.

[3]Az Audi R8 5.2 FSI quattro álló helyzetbõl csupán 3,9 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás tempóra, s a szekvenciális R tronic váltómûvel 8,1 másodperccel késõbb már a 200-as kilométer/órás határt lépi át. Hatalmas vonóereje ezután is alig gyengül, s egészen 316 kilométer/óra végsebességig tart ki. Brutális ereje, gázreakciói közvetlensége és intenzitása, illetve hangja valóban egyedülálló és lélegzetelállító sportautó-élménnyé áll össze. A V10-es dörgõ basszusokból és erõteljes felhangokból kreált koncertje a fordulatszám emelkedésével igazi fortissimóba vált, s az egyedi hangzású pörgésnek csak a percenként 8.700 fordulat szab határt.

Az 5,2 literes aggregát az FSI-elv szerinti közvetlen benzinbefecskendezéssel dolgozik, ami az Audi saját fejlesztése. Az üzemanyagot akár 120 bar üzemi nyomáson common rail rendszer fecskendezi a hengerekbe. A közvetlen befecskendezés e módszerével jelentõsen mérséklõdik a kopogási hajlam, az üzemanyag párolgása pedig az égéstér hatékony belsõ hûtésérõl gondoskodik, rendkívül magas, 12,5 : 1 sûrítési arányt is lehetõvé téve. Mindez ismét csak a kiemelkedõ teljesítményszintet, illetve az üzemanyag-takarékosságot szolgálja: az R tronic váltómûvel szerelt R8 V10 mindössze 13,7 liter üzemanyaggal is megelégszik 100 kilométerenként.

44:56 – ideális tömegeloszlás

[4]Az Audi R8 felfüggesztései a dinamikus menetteljesítményeket éppoly magas szinten szolgálják, mint a hosszú túrák magas színvonalú lengéskényelmét. Az Audi nagyteljesítményû sportkocsija minden kormánymozdulatra agilis közvetlenséggel reagál, akár 1,2 g oldalgyorsulást is elérhet, s minden menethelyzetben magas fokú menetbiztonsággal szolgál. Középmotoros koncepciója eredményeképpen az elsõ és a hátsó tengely között ideális, 44:56 arányú tömegeloszlás adódik.

Az Audi, mint a könnyû és szilárd karosszéria példája

[2]Egy sportautó karosszériájának különösen könnyûnek és merevnek kell maradnia. Az Audi speciális alumínium-technológiája, az „Audi Space Frame” (ASF) révén felel meg e követelményeknek. Az R8 V10 integrált, rendkívül könnyû, magnéziumból készülõ motortartó vázat tartalmazó karosszériaszerkezete mindössze 210 kilogramm, s jellemzõ könnyûszerkezetes jósági foka – ami tömege és torziós merevsége viszonyát fejezi ki – tekintetében csúcsértéket képvisel a sportautók szegmensében.

A sajtolt profilokból, alumíniumlemezekbõl és komplex csomóponti öntvényekbõl felépülõ szerkezetet mintegy 99 méternyi hegesztési varrat, 782 szegecs és 308 speciális csavar tartja össze. Autósoldalak.hu/