Autós hírek: Audi A5/S5 Cabriolet: Fedél nélkül


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Az Audi új sorozatának csúcsmodellje az S5 Cabriolet, amelyet az új fejlesztésû, feltöltött, közvetlen benzinbefecskendezésû V6-os erõforrás hajt. Az Audi A5 Cabriolet elsõ példányai várhatóan 2009 áprilisában érkeznek a kereskedõkhöz.


[1]Mint az Audi minden nyitott modellje, az új A5 Cabriolet szintén vászontetõvel készül, amely dinamikus eleganciát sugárzó, megnyerõ vonalakat kölcsönöz számára. A könnyû vászontetõ mindössze 15 másodperc alatt nyílik, illetve 17 másodperc alatt zárul. Kívánságra az Audi úgynevezett akusztikus tetõvel is szolgál, amely a szélzajokat közel a zárt limuzinokban tapasztalható alacsony szintre mérsékli.

Mechanizmusa helytakarékos megoldással oly módon hajtja össze az Audi A5 Cabriolet felnyíló tetejét, hogy az a csomagtérbõl csupán minimális helyet igényel. A csomagtartó ezzel 320 literesre adódik, ami a vetélytársak körében egyértelmû csúcsértéknek számít. A tetõ tartórekesze nyitáskor önmûködõen lesüllyed, ami éppoly praktikus megoldás, mint a csomagtartó és a belsõ tér közötti rakodónyílás, amellyel a rakodótér összesen tekintélyes 750 literre növelhetõ.

A biztonsági övet automatikusan elõrenyújtó mechanizmus fokozza az utastér kényelmét, de az Audi kívánságra az elsõ ülések fejterének külön fûtésével is rendelkezésre áll. Az extrafelszerelésként rendelhetõ bõrbevonatú ülések felszínén speciális réteg mérsékli azok felhevülését. Az új modellben akár négy személy is kényelmesen utazhat, a nemes hangulat és a példás ergonómia egyaránt a sportos elegancia atmoszféráját erõsíti. A legnagyobb szilárdságú acélok és a karosszéria célzott megerõsítései a lehetõ legmagasabb fokú szilárdságról és ütközésbiztonságról gondoskodnak.

[2]Az A5 Cabriolet kínálatában kezdetben három benzines és két dízelmotor szerepel, 132 kW (180 LE) és 195 kW (265 LE) közötti teljesítménnyel. Mind az öt aggregát közvetlen befecskendezésû, négy közülük turbófeltöltésû. Teljesítményüket hatfokozatú manuális sebességváltó, a fokozatmentes multitronic és a villámgyors váltásokkal mûködõ, hétfokozatú S-tronic váltómû közvetíti.

Az elsõkerék-hajtás mellett az Audi az erõsebb motorváltozatokhoz a quattro állandó összkerékhajtás rendszerét is kínálja. Az innovatív sport-differenciálmû a két hátsó kerék között is változó nyomatékelosztást biztosít, az Audi A5 Cabriolet modelleket még dinamikusabbá és biztonságosabbá avatva.

A vászontetõ

A nagyméretû üveg hátsó szélvédõvel kialakított vászontetõ harmonikusan simul az A5 Cabriolet vonalaiba, az Audi többek között ezért is döntött a lehajtható acéltetõ ellenében e megoldás mellett. Mindezen túl jóval könnyebb is, ami a kabrió saját tömegét, illetve a jármû tömegközéppontjának talajtól mért magasságát egyaránt csökkenti. A tetõ külsõ rétege négy, belsõ mennyezetkárpitja pedig háromféle színben rendelhetõ.

[3]A vászontetõ három rétegbõl épül fel, középen puha párnaszõnyeggel. Az extrafelszerelésként rendelhetõ akusztikus tetõ – amely a szélzajokat csaknem a zárt limuzinokban tapasztalható alacsony szintre mérsékli – e párnaréteget tovább 15 milliméter vastag habbevonattal egészíti ki. Az akusztikus tetõ hátul LED belsõ világítást is tartalmaz, olyan megoldásként, amely leginkább a luxuskabrió-szegmensben jellemzõ.

A vászontetõ nyitott állapotában rögzített fedél alatt tûnik el, mégpedig rendkívül kompakt formára hajtogatva. A tetõ tároló rekesze automatikusan süllyed vissza a csomagtartóba, s míg magasságában csupán néhány centiméternyi helyet, a csomagtér 380 literébõl mindössze 60-at foglal el. A még nyitott tetõvel is fennmaradó 320 liter messze a legjobb érték a vetélytársak körében. A pakolást az alacsony rakodóperem könnyíti tovább. A szélterelõ használaton kívül helytakarékos módon a pótkerék teknõjében helyezhetõ el.

Az Audi A5 Cabriolet kínálta magas fokú kényelemhez az osztva lehajtható hátsó üléstámla is hozzájárul. A csomagtérben található fogantyúkkal könnyedén kireteszelve, önmûködõen ereszkednek az ülõpárnákra. A rakodónyílás 70 centiméter széles, s az elsõ ülések támlájáig 1,76 méter hosszú, összesen 750 literes rakodótér áll rendelkezésre.


Karosszéria

[4]A karosszéria szerkezetének megalkotásakor a tervezõk innovatív technológiák egész sorát alkalmazták. Jó példa erre az extrém magas húzó igénybevételre méretezett, nagyszilárdságú acél alkatrészek megoldása, amelyeket az Audi melegalakítással, házon belül állít elõ. Az A5 Cabriolet elsõ sárvédõi a saját tömeget hatékonyan mérsékelve, illetve az optimális tömegeloszlást elõsegítve alumíniumból készülnek. Az autó teljes egészében burkolt alja a jármû alatti áramlásokat optimalizálva, az üzemanyag-takarékosságra fejti ki kedvezõ hatását.

A szilárd tetõ hiányát kiegészítõ merevítõ megoldások kompenzálják, amelyeket az autó elejébe, küszöbeibe, elsõ szélvédõkeretébe és a far szerkezetébe építettek. Az utastér és a csomagtartó között borulásvédõ keret helyezkedik el. Borulás veszélye esetén a hátsó fejtámlák mögül erõs rugókkal elõfeszített, alumínium tartók ugranak elõ. Oldalirányú ütközés során az ajtókba épített fej-mellkas légzsákok nyújtanak magas szintû védelmet.

Utastér

A bõséges, 2,75 méteres tengelytávval és kategóriája leghosszabb utasterével készülõ Audi A5 Cabriolet nagyvonalú térkínálattal csábító, igen kényelmes túraautó. Mindez a sportosan kiformált hátsó ülésekre is érvényes, amelyeket kívánságra két pohártartóval kialakított középsõ konzol választhat el egymástól.

A mélyre helyezett elsõ ülések már alapkivitelükben is kiváló tartást kínálnak. A kínálatban különleges megoldások is szerepelnek: feszes párnázatú sportülések, vagy éppen elektromos állítás és fûtés, kívánságra akár a hátsó ülésekhez is.

További különlegességként szolgálnak az extrafelszerelésként rendelhetõ bõrkárpitozások, amelyek speciális bevonata hatékonyan védi õket a felhevüléstõl, amikor az Audi A5 Cabriolet éppen a tûzõ napon parkol. E védõréteg a napfény infravörös sugarait visszaverve akár 20 Celsius fokkal is mérsékelheti az ülésfelületek hõmérsékletét.

Motorok

Az Audi az A5 Cabriolet hajtása tekintetében is következetesen az innovatív technikákra épít. Mind az öt motor – a két TDI és a három benzines – egyaránt közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel mûködik. Ezen erõforrások ismét hatásosan igazolják, hogy a gazdaságosság és a dinamika az Audinál egyértelmûen összetartozó fogalmak, sõt, az egyik szervesen következik a másikból.

[1]Az Audi A5 Cabriolet legerõsebb Otto-motorja a 3,2 literes FSI, amely a szívószelepek emelését két fokozatban szabályozó „Audi valvelift system” innovatív szelepvezérlési rendszerrel mûködik. Ennek eredményeképpen jelentõs mértékben javul a gázcsere-folyamat, a fojtószelep pedig széles üzemi tartományon nyitva maradhat, ami a fojtási veszteségeket minimálisra mérsékelve, az üzemanyag-fogyasztás csökkentése mellett tovább fokozza a névleges teljesítményt illetve a maximális forgatónyomatékot. A V6-os aggregát esetében az elõbbi 195 kW (265 LE), míg az utóbbi 330 newtonméter értékre adódik, amely a 3.000 és 5.000 percenkénti fordulatszám közötti tartományon folyamatosan rendelkezésre áll. Elsõkerék-hajtással és a multitronic sebességváltóval e motor révén az A5 Cabriolet 6,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/óra tempóra, végsebessége pedig 246 kilométer/órára adódik. Átlagos üzemanyag-fogyasztása 100 kilométerenként mindössze 8,6 liter. Kívánságra a quattro állandó összkerékhajtás is rendelkezésre áll, mégpedig az új, hétfokozatú S-tronic váltómûvel.

A 2.0 TFSI aggregát szintén kiválóan mutatja az Audi motorépítésben betöltött vezetõ szerepét. E négyhengeres konstrukció ugyancsak alkalmazza az „Audi valvelift system” technikáját, ám ezúttal a kipufogószelepeken, s a V6-osnál tapasztalt elõnyökkel. Az Audi kétféle verzióban kínálja kétliteres turbófeltöltésû erõforrását. A multitronic sebességváltón át elsõkerék-hajtáshoz csatlakozó belépõ változat teljesítménye 132 kW (180 LE), maximális forgatónyomatéka 320 newtonméter, ami 1.500 és 3.900 percenkénti fordulatszám között áll a vezetõ rendelkezésére. A 100 kilométer/óráig tartó szabványos sprint ez esetben 8,9 másodpercig tart, a végsebesség 219 kilométer/óra, az átlagfogyasztás pedig 100 kilométerenként 7,4 literre adódik (elõzetes adatok).

A 2.0 TFSI erõsebb változata 155 kW (211 LE) teljesítménnyel, illetve az 1.500 és 4.200 percenkénti fordulatszám közötti tartományon 350 newtonméter forgatónyomatékkal szolgál. Háromféle erõátviteli rendszer elé is rendelhetõ: quattro összkerékhajtás és hétfokozatú S-tronic sebességváltó, valamint elsõkerék-hajtás és multitronic illetve hatfokozatú manuális váltómû. Az utóbbi összeállítással az A5 Cabriolet mindössze 7,5 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, s a gyorsításnak csupán 241 kilométer/óránál szakad vége. Az átlagos üzemanyag-fogyasztás ebben az esetben mindössze 6,8 literre adódik 100 kilométerenként.

[2]A két V6-os TDI szintén mércéül szolgálhat kategóriájában. Tekintélyes forgatónyomatékukkal és kiemelkedõen kulturált járásukkal az Audi TDI-technikáját jellemzõ korszerû sportosság megtestesítõi. A háromliteres aggregát teljesítménye 176 kW (240 LE), s az 1.500 és 3.000 percenkénti fordulatszám közötti tartományon folyamatosan 500 newtonmétert küld a fõtengelyre. Az álló helyzetbõl 100 kilométer/óráig mért sprintet csupán 6,4 másodperc alatt teljesíti, a csúcssebesség pedig eléri a 247 kilométer/órát. A csúcs-dízel a hétfokozatú S-tronic váltómûvön át mind a négy kereket hajtja, s 100 kilométerenként átlagosan 6,8 liter üzemanyaggal is megelégszik.

Még gazdaságosabb a program másik TDI-tagja. A 2,7 literes, 140 kW (190 LE) teljesítményû, illetve 1.400 és 3.500 percenkénti fordulat között 400 newtonmétert kínáló erõforrás 100 kilométerenként mindössze 6,3 literes átlagfogyasztásával válthat ki komoly elismerést. A kisebbik V6-os dízel manuális sebességváltón keresztül elsõkerék-hajtáshoz csatlakozik. Menetdinamikai adatai: 0 – 100 km/h 8,6 másodperc alatt, legnagyobb sebessége 230 km/h (elõzetes adatok)./Autósoldalak.hu/