Autós hírek: Chevrolet Volt: Szülinapi meglepetés


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A villanyautó 60 kilométernyi károsanyag-kibocsátásmentes, benzin nélküli autózásra képes, hatótáv-növelõ képességével pedig további, több száz kilométert tud megtenni.

„A Volt sorozatgyártású modelljének bemutatása fantasztikus módja a második évszázad megnyitásának!' -mondta Rick Wagoner, a GM elnök vezérigazgatója. „A Volt jól szimbolizálja a GM erõs elkötelezettségét a jövõ felé, ...ez az a fajta mûszaki fejlõdés, amire ma iparágunknak szüksége van, hogy válaszolni tudjon a jövõ energiaügyi- és környezeti kihívásaira.'

A forma a funkció után

A Volt sorozatgyártású változatának formája a 2007-es, detroiti észak-amerikai nemzetközi autószalonon bemutatott tanulmányautóból fejlõdött tovább.

[1]Mivel a légellenállás kulcsfontosságú a hatótáv tekintetében, a GM mérnökei aerodinamikailag hatékony formát alkottak. A tanulmányautó számos formaeleme a sorozatgyártású modellben is megjelenik: a zárt hûtõmaszk, a sportos kiállás, a hátsó vonalak, a külsõ visszapillantó tükrök és sok minden más. A Volt lekerekített, áramvonalas orrkiképzése, elkeskenyedõ sarkai és hûtõmaszkja funkcionális kialakításukkal megkönnyítik a levegõ áramlását az autó körül. Hátul az éles peremek és a gondosan megtervezett légterelõ segítenek a levegõ gyors és könnyû leválásában. Az elsõ- és hátsó szélvédõ erõs dõlésszöge is csökkenti a turbulenciát és az ellenállást.

A tervezõ és mérnök csoportok az aerodinamikai mérnökökkel együttmûködve fejlesztették ki a GM történetének egyik legáramvonalasabb jármûvét. Több száz órát töltöttek szélcsatorna kísérletekkel, újra és újra tesztelve az autó karosszériájának elsõ- és hátsó elemeit, légterelõit, a küszöböket és a tükröket. Ezek az aerodinamikai fejlesztések lehetõvé tették, hogy elérjék a Volt kitûzött hatótávját, 60 kilométer (MVEG szerint) megtételét benzin nélkül és nulla károsanyag-kibocsátással.

[3]Az autó beltere mindazt a teret, kényelmet, komfortot és biztonságot nyújtja, amit a vásárlók egy négyszemélyes lépcsõshátútól elvárnának. Ráadásul többféle szín-, megvilágítás- és kárpit kombináció áll rendelkezésre, mint Chevrolet modellben eddig valaha. Modern kezelõszervek, vonzó anyagok, két információs kijelzõ, és az érintõképernyõs infotainment központ különbözteti meg a Volt utasterét bármilyen másik modelltõl a piacon.

Új korszak az autós közlekedésben

A nagy hatótávú villanyautó (E-REV) kategória megteremtésével a Volt új korszakot nyit meg az automobil villamosításában.

[5]A Volt kerekeit minden sebességnél, mindig elektromos áram hajtja. A 60 kilométernél rövidebb utakra a 16 kilowattórás lítium-ion akkumulátoraiban tárolt áramot használja. Ha az elemek lemerülõben vannak, a benzin/E85 üzemû motor zökkenõmentesen táplálja tovább az elektromos hajtásrendszert, egyúttal feltölti a telepeket is. Ez az üzemmód több száz kilométerrel növeli meg a Volt hatótávolságát, amíg az akkumulátorokat fel nem lehet tölteni. Ellentétben a hagyományos akkumulátoros villanyautókkal, a Volt feledteti a hatótáv okozta aggodalmakat, és a sofõr annak biztos tudatában autózhat, hogy nem fog az út szélén maradni a lemerült telepek miatt.

A jármû normál 230 voltos háztartási dugaszolóaljzatról tölthetõ, és az intelligens töltõrendszernek köszönhetõen kevesebb, mint három óra alatt fel is töltõdik. Amennyiben a telepek nem merültek le teljesen ez az idõ tovább csökken. A GM számításai szerint, egy éjszakai feltöltés, amellyel 60 kilométert lehet megtenni elektromos üzemmódban, valószínûleg nem kerül többe egy eurónál!

Töltés vezetés közben

A Volt lendületes autózást kínál figyelemreméltóan csendes környezetben. A több mint 220 lítium-ion cellából álló akkumulátor elegendõ erõt biztosít, így az elektromos hajtásrendszer 150 lóerõnek megfelelõ teljesítményt és 370 newtonméteres nyomatékot szolgáltat, míg az autó csúcssebessége 161 kilométer/óra. A motorzaj hiánya és a speciális hangszigetelés a Voltot különösen halk jármûvé teszik.

[4]A GM számításai szerint akkumulátorról hajtva a Volttal egy kilométer megtétele körülbelül két Euro Centbe kerül, míg a benzinüzem 12 Euro Cent költséget jelent 1.50 Eurós benzinár mellett. Az átlagos autósnak, aki napi 60 kilométert vezet, azaz 22 000 kilométert tesz meg évente, ez akár 2 200 Euró megtakarítást jelenthet éves szinten. A GM úgy számolja, hogy a feltöltésekhez éjszakai áramot használva, egy kilométer körülbelül hatod annyiba kerül a Volttal, mint egy hagyományos benzines autóval.

A Volt várhatóan a GM detroit-hamtramcki gyárában készül majd, amennyiben sikerül megállapodni a kormányzati szervekkel a megfelelõ támogatásról. A gyártást megkezdését 2010 végére tervezik az Egyesült Államok piacára, árakat azonban még nem közöltek./Autósoldalak.hu/