Autós hírek: Gyorsuló legenda


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Jeepnek igyekeznie kell, mert kínálata a jól hangzó neve ellenére csak három modellbõl áll, a Nissan nála bõvebb választékot kínál terepjárókból. Ezért a Jeep illetékesei rákapcsoltak és a következõ években bõvítik a választékukat. Az elsõ lépés felfele történt, a New Yorkban bemutatott Commanderrel.
A friss autó külseje a nosztalgia jegyében készült és utal az elõdökre. A legelsõ nagy autó a márkánál az 1946-1962 között készült Willys Station Wagon volt, õt követte a  Jeep Wagoneer (1963-1991) és a Cherokee (1984-2001). A Commader (parancsnok) külsejét vonalzóval tervezték, függõleges orr és szélvédõ jellemzi a Cherokee-ra hasonlító újdonságot. A sárvédõ szélesítések szintén szögletesre sikerültek.  
A Commander elsõ pillantásra hatalmasnak tûnik, de a látszat csal. Ugyanis a jármû, a Grand Cherokee öt centivel meghosszabbított padlólemezén nyugszik. A pár centi arra volt elég, hogy a harmadik üléssort betegyék a kocsiba. A tervezõk nem másolták a konkurenciát, ügyes megoldással tették egyedivé a gépüket. A huncutság a második ajtónál megemelkedõ tetõnél kezdõdik. A szokatlan megoldás  az, hogy az ülések eltérõ magasságban vannak. A leghátsó sor található a legmagasabban, az elõtte lévõ kicsit alacsonyabb, az elsõ ülések vannak a „földszinten”. [j2,L] A megoldás elõnye, hogy a kocsiból az elõrelátás hátulról is kiváló. A két hátsó sor dönthetõ és teljesen sík raktérré varázsolható néhány mozdulattal az ülésekbõl. Az utastér témájához kapcsolódik a két színû mûszerfal, amely komoly újdonságnak számít a Jeepnél.
A Grand Cherokee-val való rokonság, vele egyezõ technikát eredményez. Az egyelõre Amerikában forgalomba kerülõ parancsnok három motorral érhetõ el. A legkisebb a 3,7 literes V6-os, ami 210 lóerõs. Fölötte a 4,7 literes nyolchengeres 235 lóerõvel. A csúcsot az 5,7 literes, 330 lóerõs V8-as jelenti.
Hajtástechnikában a márkánál megszokott igényességgel és választékkal találkozni. A különféle terepjárási igényeknek megfelelõen lehet választani hajtást. A legegyszerûbb a Quadra-Trac I, után a II következik, a legdurvább helyeken  közlekedõknek a Quadra-Drive II ajánlható. Fejlett elektronikus hajtásszabályzás jár az autókhoz. A Commander jó terepjáró tulajdonságokkal felruházott, klasszikus formába csomagolt hétszemélyes terepjáró, amely valószínûleg szülõhazájában lesz a legsikeresebb.
A Jeep másik new yorki újdonsága a gyorsaságról szól. A Grand Cherokee modellt vette kezelésbe a gyár tuningcége az SRT. Az utcai és verseny technológia szavakat takaró SRT tevékenysége eddig elég durva autókat eredményezett. Elég csak az 500 lóerõs, V10-es motorral szerelt Dodge Ram kisteherautóra gondolni. A Grand Cherokee SRT8, a 6,1 literesre felfúrt 415 lóerõs motorjával rögtön a legerõsebb sorozatgyártású Jeeppé vált. Az autó menetteljesítményei lenyûgözõek: nulláról 96 km/órára 5 másodperc alatt gyorsul. Az elöl 255/45R20-as, hátul 285/40R20-as gumikon gördülõ autó elsõ kerekei mögött 360, hátul 350 mm átmérõjû féktárcsák találhatók. Ennek köszönhetõen a nulláról 160 km/órára gyorsulás és az onnan való megállás mindössze 19 másodpercet vesz igénybe... 96 km/óráról a pirosban, szürkében és feketében kapható Grand Cherokee STR8  38 méter alatt áll meg, ami egy ekkora terepjárótól igen derék dolog. [j5,J]
Az eredeti autótól nem csak fékekben és a motorban különbözik az SRT8. A nagy igénybevételre tervezett hajtáslánc tömegét lefaragták, 27 kilóval könnyebb a sport modell erõátvitele. A nyomaték nagy része a hátsó kerekre megy, az elsõk általában az erõ 5-10 százalékát viszik át az útra. A kocsi súlyelosztásán is javítottak, ezért megközelíti az ideálist a 55/45 százalékos eredmény. A Porsche Cayenne Turbo ellenfél közelebb került az anyaföldhöz és másfajta elsõ légterelõt is kapott.
BA