Autós hírek: Mercedes-Benz Actros: Bekerült a Rekordok könyvébe


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


[1]Pontosan 19,44 Liter gázolajat fogyasztott 100 kilométerenként a 40 tonnás Mercedes-Benz Actros pótkocsis szerelvény, azaz száz árutonna-kilométerre vetítve kevesebbet 0,8 liternél – ez az eredménye a 12 728, 94 kilométeres rekordfutamnak. Ezzel a hivatalos megfigyelõk elõtt végrehajtott akcióval bekerült a Guiness világrekordok könyvébe, mint a leghatékonyabb 40 tonnás tehergépkocsi. A hét napig, éjjel-nappal tartó rendezvény során a 25 tonnányi hasznos terheléssel megrakott, széria-kivitelû Actros 80 km/órás átlagsebességgel robogott a Nardói próbapályán, bizonyítva, hogy a fuvarozás világában már ma is realitás az „egyliteres autó”. Ez nem csak az emelkedõ gázolaj-árral küszködõ fuvarozóknak érdekes, hanem a környezet szempontjából is, hiszen az új Mercedes-Benz Actros CO2-emissziója mindössze 20,5 gramm volt árutonna-kilométerenként (g/tkm). Összehasonlításul: a mindmáig nem megvalósult „egyliteres autó” adata 53 g/tkm lenne, a máig bevezetett hibrid-személyautóké pedig 297 g/tkm. A nehéz nyerges szerelvény még a valóságos közlekedésben is sokkal elõnyösebb: fogyasztása 30-35 liter, emissziója 30-37 g/tkm. A fuvarozási ágazatban árutonna-kilométerrel szokás számolni.

Az új Mercedes-Benz Actros rekordfutama, amelyet a DEKRA (Deutscher-Kraftfahrzeug-Überwachungsverein) felügyelete alatt, a dél-olaszországi Nardo próbapályájának ideális körülményei között hajtottak végre, megmutatta, mire képes a korszerû jármûtechnika. Ezzel párhuzamosan egy összehasonlító jármûvel folytatott mérések tárták fel, hogy milyen tényezõk okozzák a fogyasztáskülönbségeket Európa útjainak mindennapi közlekedésében.

Hatékony hajtómû

A rekord alapja a korszerû Mercedes-Benz technika. Miközben harmadával nõtt a szállítási teljesítmény, az utóbbi években ugyanennyivel csökkent a fogyasztás. Legutóbb a BlueTec hozott jelentõs elõrelépést: kettõ-ötszázalékos csökkenést a fogyasztásban, ami jármûvenként és évente 1500-2000 liternek felel meg. Márpedig minden liter gázolaj 2.640 g CO2-vel terheli a környezetet! Ma már 150 ezer Mercedes-Benz BlueTec teherautó fut. Az új Actros fogyasztását tovább csökkenti a szériában beépített Mercedes PowerShift robotváltó, a számítógépes kompresszorvezérlés és a szabályozott vízpumpa.

Mi számít a közúton?

[2]A nardói rekordfutam rámutat, hogy milyen tényezõk hajtják fel a fogyasztást a közúti forgalomban: az elégtelen infrastruktúra, a hiányos forgalomirányítás, a hibás jármûkonfiguráció, a nem megfelelõ karbantartás és a rossz vezetési stílus. A mérések megerõsítették a VDA (Verband der Automobilindustrie) adatait, miszerint egy negyventonnás szerelvény pillanatnyi fogyasztása megháromszorozódhat, ha egy kilométeren belül kétszer meg kell állnia, ahelyett, hogy 50 km/órával átgurulna. Márpedig, az utak csekély átbocsátóképessége és balesetek miatt, napról-napra elõfordulnak dugók. A korszerû balesetmegelõzõ berendezések, mint a Mercedes-Benz „Active Brake Assist“ féksegéd, egyben csökkentik a fogyasztást és az emissziót. Szintén nagy jelentõsége lenne a jó forgalomszervezésnek.

Számít a jármûkombináció is

Már a jármûkombináció összeállítása befolyásolja a fogyasztást. Ha például nem rendelik meg a légterelõket, tíz százalékkal több gázolaj kellhet. Egyedül a fülke légterelõinek helyes beállítása négyszázaléknyi nyereséget hozhat. A többletköltség néhány hónap alatt megtérül. Értékes litereket pazarolnak el olyan apróságok, mint egy lobogó ponyva. Az új Mercedes-Benz Actros gyárilag, felár nélkül beépített szélvédõoszlop-burkolata viszont egyszázaléknyit takarít meg.

Hasonló a helyzet a gumiabroncsokkal. A Mercedes-Benz szuper-széles gumit kínál a hátsó kerékre a szokásos ikerkerék helyett. Ettõl kétszázaléknyival csökken a fogyasztás. Nyolc százalékkal nõ viszont, ha nem elegendõ a nyomás a gumikban! Ha meggondoljuk, hogy a teherautók harmada elégtelen abroncsnyomással közlekedik, világossá válik az itt rejlõ potenciál. Ráadásul a gumidefektek 95 százaléka is erre vezethetõ vissza.
Elõrelátó vezetés

[3]Elõrelátó vezetési stílussal 10-12 százalékot lehet megspórolni, azaz évi öt-hatezer eurót. A sofõrök továbbképzését a Mercedes-Benz Profi-tréningek Economy-programjai biztosítják. 65 ezer résztvevõvel ez a világ legnagyobb tehergépkocsi-vezetõ tanfolyama! A Daimler leányvállalata, a FleetBoard GmbH mobil elemzõ-készülékeket bocsát rendelkezésre, amelyekkel a fuvarozó vállalkozás áttekintheti a gépkocsivezetõk munkáját, és megfelelõen beavatkozhat.
Mindent kihasználni

A Mercedes-Benz Actros próbaútjai megmutatták, hogy optimális körülmények között 60 százalékkal csökkenthetõ a 40 tonnás teherszerelvény fogyasztása. Tíz-tizenöt liternyit számít a forgalom, a topográfia, a jármûkonfiguráció és a karbantartás. Sok tényezõt befolyásolhat a közlekedéstervezés, a fuvarirányítás, a vállalatvezetés és a gépkocsivezetõ is.

A kulcsfigura a sofõr: vezetési stílusával és a jármû gondos karbantartásával aktívan befolyásolhatja a fogyasztás negyedét. Mivel az üzemanyag a harmadát teszi ki egy fuvarozó vállalat költségeinek, világos, hogy minden lehetõséget meg kell ragadni. Ez a környezetnek is a javára válik – a sokat emlegetett CO2-emisszió ugyanis közvetlenül függ a fogyasztástól.

A hatékony hajtómûvek fejlesztése („Fuel Efficiency“) a  Daimler AG jövõformáló kezdeményezésének (Shaping Future Transportation)  része. Ennek keretében a világ legnagyobb haszonjármû-gyártója már tavaly õsszel bemutatta környezetkímélõ és jövõbemutató hajtómûveit. /Autósoldalak.hu/