Autós hírek: Honda Accord, Jazz és társaik: Fõ a biztonság!


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Honda a forgalmi balesetek számának csökkentése érdekében együttmûködött a jármûvek közötti, valamint az út és a jármûvek közötti kommunikációt felhasználó Vezetést segítõ támogatórendszerek kifejlesztésében.
 
A március 24-28. között Japánban, a Tochigi prefektúrában lévõ, Utsunomiya városban zajló tesztek során a Honda ASV-4-et, a 'Fejlett biztonsági jármûvet' és egyéb, modern biztonsági technológiákkal fölszerelt jármûveket használtak.
 
[2]A tesztelés mostani fázisa egy, a Japán Föld-, Infrastaruktúra-, Közlekedésügyi és Turisztikai Közúti Hivatallal kötött kooperatív együttmûködés része. A tesztekben a Fejlett biztonsági jármû (ASV) negyedik generációját használják fel. Magát a DSSS rendszert alapvetõen a Nemzeti Rendõriroda által felügyelt UTMS, azaz a Japán Univerzális Forgalomszabályozó Társaság fejlesztette ki. A projekt célja az, hogy a motorkerékpárok, személyautók és az úthálózat infrastruktúrája közötti kommunikációból nyert, a jármûvek helyzetére vonatkozó információk felhasználásával meggátoljuk a leggyakoribb forgalmi balesetek elõfordulását.
 
A Honda e közúti teszteket a Honda ASV-4 fejlesztésekor létrehozott jármûközi kommunikációs technológiákkal felszerelt Forza robogóval és Odyssey egyterûvel, valamint két másik, a Honda DSS technológiáival *3 ellátott ilyen jármûvel hajtja végre. A tesztelés céljai a következõk:
 
értékelni a jármûközi és az út, valamint a jármûvek közötti kommunikáció funkcióit;
értékelni a DSSS funkcióit;
összegyûjteni és prezentálni a rendszer hatékonyságának értékelését segítõ adatokat, azaz hozzájárulni a ráfutásos balesetek megelõzéséhez, a kanyarodó jármûvek közötti ütközések megelõzéséhez, illetve megakadályozni az egymással szemben haladó jármûvek közötti ütközéseket, illetve a belsõ sávból kanyarodó jármûvekkel történõ ütközések megakadályozását.
2007 vége óta a Honda adatokat gyûjt a jármûközi kommunikációban használt rádiójelek vételével és sugárzásával kapcsolatos alapvetõ adatokról is. A jelenlegi közúti tesztek során kapott eredményekre építve a Honda azt tervezi, hogy még 2008-ban részt vállal a kormány és a privát szektor által közösen végrehajtott, széleskörû értékelésben, amely az új IT Reformstratégián alapul (ezt a törvényt 2006. január 9-én kezdeményezte a Japán kormány Kabinetirodájának IT Stratégiai Fõhadiszállása).
 
* Vezetést támogató biztonsági rendszerek (DSSS): olyan rendszerek, amelyek vizuális és hallható információt nyújtanak a vezetõnek a környezõ forgalomról, figyelmeztetik a sofõrt a vezetéssel kapcsolatos lehetséges veszélyhelyzetekre, s ezzel elõsegítik a nagyobb fokú figyelmet, illetve nyugodtabb vezetõi környezet biztosításával gátolják meg a balesetek elõfordulását.
* Fejlett biztonsági jármû (ASV): olyan jármû, amelyet felszereltünk a biztonságos vezetést támogató technológiákkal. Az ASV projektben, amely a Japán Föld-, Infrastruktúra-, Közlekedésügyi és Turisztikai Minisztérium felügyelete alatt zajlik, részt vesz az iparág, a tudományos világ és a kormányzat. Jelenleg a negyedik fázisban tart (2006~2010).
* A DSSS tesztelés során a kamera észlelésének vizsgálatára használt motorkerékpár.
Áttekintés - A Honda ASV-4 és a Honda DSSS vizsgálata közúti tesztelés során Tochigiben, Japánban
 
A közúti tesztelést Tochigiben, Japánban négy vállalat fogja elvégezni: Nissan Diesel Motor Co., Ltd., Fuji Heavy Industries Ltd., Mitsubishi Fuso Teherautó és Busztársaság és a Honda Motor Co., Ltd.
 
ASV/DSSS tesztelemzés célja
 
[1]A rendszer a kommunikációs infrastruktúrát felhasználva pozíciós információt nyújt nehezen észrevehetõ motorkerékpárokról, amelyeket a független fedélzeti szenzorok esetleg nem észlelnek.
 
A rendszer funkció a tesztelés nyomán megváltozhatnak
 
(1) Ráfutásos ütközést elkerülni segítõ információs rendszer (DSSS)
 
Cél: Azzal segít elkerülni a ráfutásos baleseteket rossz látási viszonyok között, hogy pozíciós információt nyújt a vezetõnek az úton elõtte megálló jármûvekrõl.
 
Kívánt hatások: Kevesebb ráfutásos baleset.
 
A figyelmetlen vezetésbõl eredõ forgalmi balesetek megelõzése (a felismerés és a helyzetértékelés hiányosságainak kompenzálásával)
 
(2) Információs rendszer, amely segíti a kanyarodást keresztirányú forgalomban, és a szemben haladó jármûvek elkerülését (ASV/DSSS)
 
Cél: Meggátolni, hogy a forgalomban kanyarodó jármûvek összeütközzenek. Megakadályozni a szemben közlekedõ jármûvek ütközését. Ennek eszköze a pozíciós információ a közlekedési lámpával irányított keresztezõdésekben, illetve a nehezen észlelhetõ jármûvekre való figyelemfelhívás.
 
Kívánt hatás: Kevesebb baleset a kanyarodó és az egymással szemben haladó jármûvek között (az érzékelési hibák és a rossz kalkuláció miatt bekövetkezõ balesetek megakadályozása; a motorkerékpárok sebességének és távolságának hibás felmérésének kompenzálása, illetve a közelben lévõ motorkerékpárok észlelésének elõsegítése).
 
(3) Ütközések elkerülése a belsõ sávból kanyarodó jármûvekkel (ASV/DSSS)
 
Cél: Segítséget nyújtani a jobbról elhaladó motorkerékpárokkal, illetve a közlekedési lámpával irányított keresztezõdések belsõ sávjából kanyarodó jármûvekkel történõ ütközések elkerülésében. Eszköz: a hátulról érkezõ, nehezen észlelhetõ jármûvekrõl pozíciós információ nyújtása.
 
Kívánt hatás: Kevesebb ütközés a kanyarodás közben jobb oldalon elhaladó motorkerékpárokkal, illetve a balesetek elkerülése a holttérben lévõ jármûvekkel kapcsolatos pozíciós információk révén./Autósoldalak.hu/