Autós hírek: Mercedes-Benz Unimog U 20: A legkisebb is számít!


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Mit tud ez a típus, összehasonlítva munkaeszköz-hordozó nagytestvéreivel (U 300, U 400, U 500), illetve a mindenféle terepen boldoguló U 3000, U 4000 és U 5000 modellekkel? Nos, az U 20 százszázalékos Unimog, összkerékhajtással, elöl hátul szimpla kerékkel, kapcsolható differenciálzárakkal, portálhidakkal, csavarrugókkal, nagy teljesítménytartalékkal, mellékhajtásokkal és hidraulikával, valamint a mai technika csúcsát képviselõ biztonsággal, kezelhetõséggel és környezetkímélettel – elsõsorban munkaeszközök hordozására tervezve, praktikusan kis méretekkel, ügyes mozgékonysággal. Flexibilis jármû, a nagyobbak stílusában!
Négyhengeres, 904 LA típussorozatú motorja (110 kW, 150 LE), a Mercedes-Benz teljes palettájára jellemzõen, nagyon környezetkímélõ: BlueTec technikája Euro 4 besorolásúvá teszi.
 
A „kis“ Unimog erõs oldalai
 
[2]A nagy U 300 – U 500 sorozattól fõképp fordulékonysága különbözteti meg (fordulóköre 12,80 méteres, mint egy személyautóé), ezenkívül könnyebb és kevesebbe kerül. Alkalmi fûkaszálásra is gazdaságos, de még jobban kifizetõdik, ha – például útmesteri telepeken – egész évben dolgozik, mint fûnyíró és síkosságmentesítõ. Alpesi hágók hóeltakarítására alkalmasabbak a nagy típusok, az U 20 inkább a településeken jelentkezõ változatos feladatok ellátásában jeleskedik. Össztömege 7,5 - 8,5 tonna, bõséges, elöl-hátul 4,8 tonnás tengelyterhelésével súlyos munkaeszközöket vehet fel. Tengelytávja mindössze 2700 milliméter, sorozatban gyártott vezetõfülkéje acélból készül. Mögötte esztétikus megjelenésû, zárható fémládát lehet elhelyezni a jármû teljes szélességében, hóláncok, munkaruhák, munkavédelmi eszközök, kéziszerszámok és kisgépek részére. Mindenféle munkaeszköz használatára kétkörös hidraulika, elsõ mellékhajtás, váltómû-mellékhajtás és frontlemez ad lehetõséget. Motorja, sebességváltója, tengelyei és kerekei az Unimog-építõszekrénybõl valók. Nyolcfokozatú váltója 1,1 és 90 km/óra közötti menetsebességet eredményez a névleges fordulatszámnál.
További elõnye, hogy erõs és viszonylag könnyû vontatóként akár 18 tonnás pótkocsit húzhat, nagy átlagsebességgel, akár autópályán is.
 
Nem válogat a munkában
 
[3]Az Unimog U 20 rendkívül sokféle feladatra alkalmas, most csupán néhány példával érzékeltetjük, hogy semmilyen munkától sem retten vissza. 2540 milli­méter széles hóekéjével félretolja a közepes és nagy hómennyiségeket, közben 1,4 köbméteres sótartályából és 700 literes folyadéktartályából síkosságmentesít. A padkán felhalmozódott havat 500 tonna per óra teljesítménnyel teherautóra pakolja, vagy 35 méteres távolságig kiszórja az útról. A külön hozzá tervezett 1500 milliméter széles fûnyírót jobb- és baloldalra lehet kinyújtani, az útközéptõl számított 5,1 méteres távolságig. Tájépítési munkák során ér aranyat a 200 milliméteres törzsvastagságig használható faaprító, amely óránként nyolc köbméternyi faanyag szecskázására alkalmas. Ha pedig gólyadarut szerelnek fel a fülke mögé, 700 kilogrammos terhet tud megemelni, 7,2 méteres hatótávval.
 
 Specialista
 
[4]Az Unimog „gyáron belüli gyárban” készül, a Mercedes-Benz Wörth-i üzemének külön futószalagján. 750 dolgozó rak össze évente kétezer Mercedes-Benz Unimogot és ezer Mercedes-Benz Econicot, amely fõképp szemétgyûjtésre való teherautó-alváz. Az Unimog hallatlanul különbözõ, gyakran rendkívül nehéz alkalmazási körülmények között állja a sarat, például tûzoltásban, faültetésben, pályaudvari tolatásban és katasztrófa-elhárításban. Közel 60 év alatt 325 ezer darab készült belõle./Autósoldalak.hu/