Autós hírek: új Cadillac CTS: Csúcstechnológia és kézi készítésû belsõtér


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A 2002-ben megjelent elõdjéhez hasonlóan az új modell új fejezetet ír a Cadillac történetében, ami a továbbfejlesztett motoroknak és váltóknak, valamint az izgalmas új külsõ-belsõ megjelenésnek köszönhetõ.  
 
[3]A gazdaságos üzemmel és alacsonyabb károsanyag-kibocsátással párosított nagyobb teljesítmény valódi tervezõi kihívást jelent, de a CTS mindezt teljesíti a közvetlen befecskendezéses technológia segítségével.    A Cadillac CTS legerõsebb motorja a General Motors új 3,6 literes, közvetlen befecskendezésû V6-os VVT erõforrása, mely 229 kW (311 LE)  teljesítménnyel és 374 Nm nyomatékkal rendelkezik. Ez kiegészíti az alternatívaként kapható 2,8 literes V6-ost, mely 155 kW (211 LE) teljesítményt ad le.
 
A közvetlen befecskendezéses technológia közvetlenül az égéstérbe fecskendezi az üzemanyagot, ami a levegõ/üzemanyag keverék tökéletesebb égését biztosítja. A 3,6 literes VVT motornál a közvetlen befecskendezéses technológia 15%-kal növeli a teljesítményt, 8%-kal a nyomatékot és 3%-kal javul a fékezés-függõ üzemanyag felhasználás is. A közvetlen befecskendezés ezen túl 25%-kal csökkenti a szénhidrogének kibocsátását is a hidegindítások során. A csúcstechnológiás közvetlen befecskendezéses turbódízel a jövõ évtõl lesz kapható a CTS-hez Európában.  
 
[8]Most elõször a CTS modell elérhetõ lesz mind hátsókerék, mind összkerék-hajtásos változatban is. A választható sebességváltók között csak hatfokozatú változatokat találunk: az Aisin hatfokozatú kéziváltót vagy a Hydra-Matic 6L50 hatfokozatú automataváltót, ami szintén elõször rendelhetõ a CTS modellhez. A Hydra-Matic 6L50 hatfokozatú automata váltó megegyezik a 2005-ben bemutatott Cadillac STS-V váltójával, amely kialakításának köszönhetõen csökkenti a motor fordulatszámát és növeli az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát.
Azokban a gépjármûvekben, amelyek az új összkerék-meghajtásos rendszerrel vannak ellátva, a 6L50 váltó egy új aktív osztómûvel van felszerelve, amely automatikusan továbbítja a nyomatékot a hátsó kerekekrõl az elsõkre az optimális tapadás, biztonság és teljesítmény érdekében. Az önzáró differenciálmû szintén tartozéka az autónak.
 
A futómû, a fékrendszer és kormánymû változtatásainak eredménye a jobb kormányreakció, a prémium „érzet” és nagyobb teljesítmény, ami dinamikus vezetési körülmények között is érvényesül. Új elemként jelenik meg a CTS modellnél a toronymerevítõ, amely növeli az  autó keresztirányú merevségét illetve javítja kormányzáskor kapott visszajelzést. Ez az újítás a nagy teljesítményû CTS-V modellnél mutatkozott be, most pedig módosították, adaptálták az összes új CTS modellhez.
 
[4]A széria futómû hangolása elsõsorban a kényelem és a kezelhetõség optimális párosítását célozza meg.   Mindegyik 2,8 literes CTS, illetve a 3,6 literes összkerékhajtású verzió ezzel kapható.  A 3,6 literes, hátsókerék-meghajtású modellek futómûvét inkább a teljesítményre hangolták, továbbá ennél a modellnél a hátsó futómû rendelkezik automatikus szintezõ rendszerrel is.  A Cadillac mérnökei új futómûgeometriai kialakítást terveztek és fejlesztettek ki mind az elsõ, független rövid/hosszú karos felfüggesztéshez, mind a többkaros hátsó felfüggesztéshez. A mérnökök számos módosítást alkalmaztak a felfüggesztés átalakítása során a számítógépes modellezés segítségével, amelyeket az egész világon, de különösképpen Észak-Amerika, Európa és Kína útjain teszteltek. A CTS felfüggesztését például  széleskörûen tesztelték és tökéletesítették a németországi Nürburgringen is.
 
A felsõ- és alsó- elülsõ karoknál és csuklóknál az alumínium használata csökkenti a tömeget, mely hozzájárul a kerék dinamikusabb megvezetéséhez és egyben nagyobb határértékek elérését segíti. A hátsókerék és az összkerék-meghajtású modellek elsõ felfüggesztése hasonló, de a tervezés során nagy figyelmet fordítottunk arra, hogy mindkét típus karosszéria dinamikájához tökéletesen igazodjon.
 
[6]A motor bölcsõ hat csatlakozási ponttal rendelkezik – ez a nagy teljesítményû szedánoknál megszokottnál kettõvel több –, a nagyobb teljesítmény kezelése és a motor vibrációjának csökkentése érdekében.
A többkaros hátsó felfüggesztés a teljesen elkülönített segédkerettel egy kompromisszumok nélküli kialakítást tesz lehetõvé kiváló kinematikus felfüggesztéssel, amely egyedülálló utazási komfortot biztosít a tökéletes irányíthatóság mellett. A hátsó felfüggesztés kialakítása megegyezik a hátsókerék- és az összkerék-meghajtású modellek esetén, melynek többszörösen módosított kialakítása lehetõvé tette a szélesebb hátsó nyomtávot.
 
A finoman hangolt futómûvön túl az aktív biztonságot szolgálja az új CTS-ben a továbbfejlesztett StabiliTrak jármû menetstabilitás elektronika. A StabiliTrak technológia integrálja a gépjármû szériatartozékának számító négycsatornás ABS rendszert a többfunkciós kipörgésgátló rendszerrel, a hidraulikus fék-asszisztenssel és a motorfék-üzemmód vezérlõ rendszerrel.
 
A külsõ
 
[5]Az új CTS sportosabb formát kapott, ami a luxus és a sportosság keverékét tükrözi.   A gondosan formatervezett lökhárítók kiemelik az autó szélesebb nyomtávját és a karosszéria jobb dinamikáját.  Az elsõ lökhárító oldalsó légterelõkkel rendelkezik, ami a Cadillac Sixteen koncepcióautójának stíluselemére emlékeztetet.  A CTS  dinamikusabb, majdnem kupéformájú alakot kapott a megnövekedett teljesítménnyel összhangban.  A CTS a „dupla” napfénytetõt a Cadillac SRX-tõl kölcsönözte, amelyen át az elsõ és hátsó üléseken utazók egyaránt gyönyörködhetnek az égben.
 
A legfinomabb szedánok halk futását és megjelenését tartva szem elõtt, a tervezõk kiemelt figyelmet fordítottak a csendes karosszéria kialakításra.  Az innovatív lézeres keményforrasztási technológia pontosabban illeszti a tetõelemeket.   A szélvédõnél nincsenek látható gumitömítések és összeeresztések, valamint a motorháztetõ és az ajtók is jobb szigetelést kaptak a zaj csökkentése érdekében.  
 
[7]Az új CTS 4.860 mm hosszú, 1.842 mm széles és 1.464 mm magas.  A tengelytáv 2.880 mm, ami 1.569 / 1.575 mm-es elsõ/hátsó nyomtávval párosul. Az új  CTS nyomtávja körülbelül öt centiméterrel szélesebb mint a korábbi modellé, ami stabilabb megjelenést biztosít az autónak, valamint helyet ad az opcionális összkerékhajtásnak is. A szélesebb karakter lehetõvé teszi az oldalsíkok befelé hajlását a dinamikusabb megjelenés érdekében, és alacsonyabb tetõvonalat tesz lehetõvé, anélkül, hogy ez a fejtér és a tágas belsõ térérzet rovására menne.
A kilencküllõs, 18 collos méretû kerekek nagyteljesítményû féktárcsákat és féknyergeket kaptak. A könnyûfém öntvény 235/50R18 méretû kerekek prémium többrétegû fényezéssel vagy polírozott változatban rendelhetõek.
 
Utastér
 
A CTS utastere eltérõ, új design-t képvisel a Cadillac enteriõrökön belül.   A felületkialakítás, technológia, anyaghasználat és szerkezeti kialakítások terén elért fejlõdésnek köszönhetõen a CTS utastere egyedülállóan ötvözi a kifinomult technikát, a precíz kézimunka szépségét és a luxus érzését. A felsõ mûszerfal és az ajtókárpit kézimunkával készülnek, beépítésüket tapasztalt szakemberek végzik.
 
Két szint kapható.  Az Elegance szint a 2,8 literes V6-os erõforrással és hátsókerék-hajtással párosítható.  A Sport Luxury kivitel mindkét V6-os motorral, valamint hátsókerék- és összkerékhajtással kapható.
 
„A Cadillac márka reneszánszában az új CTS kiemelkedõ szerepet játszik” – nyilatkozta Jim Taylor vezérigazgató. “A vadonatúj Cadillac CTS a márka két fõ hagyományát éleszti újjá: az innovatív technológiát és a precíz kidolgozást és fogdtatása az amerikai piacon minden várakozást felülmúlt”.
 
Biztonság
 
A 2008-as CTS tervezésénél kimelkedõ szempont volt, hogy -  a Cadillac hagyományokhoz híven biztonságos utaskörnyezetet teremtsen ebben a luxusautóban. 
 
[2]Az új Cadillac CTS gyalogosvédelmi rendszert is tartalmaz az Európában és Japánban értékesített modelleken. Amikor a rendszer gyalogossal történõ ütközést érzékel az elsõ lökhárítónál, aktiválja a pirotechnikai motorháztetõ szerkezetet, ami felemeli a motorháztetõt, hogy plusz helyet teremtsen a motortér felett, és csökkentse a gyalogos fejét érõ ütést.  Az gépjármûrendszer megfelel az összes EU-s biztonsági elõírásnak, valamint tervezése lehetõvé teszi, hogy fölismerje  a gyalogossal történõ ütközést a 27 - 45 km/h sebességtartományban./Autósoldalak.hu/