Autós hírek: Mitsubishi Fuso Canter: 40 éve a piacon


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


[3]A Canter (neve lefordítva „Sétagalopp”) históriája 1963-ig nyúlik vissza, akkor mutatkozott be Japánban a bulldogfülkés, két tonna teherbírású teherautó. Sorra-rendre jöttek ki az új nemzedékek, például a harmincéves jubileumra a hatodik generáció, a mostani jármû közvetlen elõdje. Idõközben, már 25 esztendeje, Portugáliában is készül a Canter, így az Európai Unió termékének számít, noha számos fõdarabja továbbra is a kiváló minõségérõl ismert japán anyaüzembõl érkezik. Eddig több mint 3,2 milliót gyártottak belõle, és ezek a jármûvek Malájföld fülledt õserdeitõl Ausztrália sivatagjáig ezerféle körülmények között bizonyították életrevalóságukat. Számuk évente 120 ezerrel gyarapodik.
 
A Mitsubishi Fuso a nálunk személyautóiról és fõképp terepjáróiról ismert márka teherautós részlege, amely a legkisebbtõl a legnagyobbig terjedõ kategóriákban gyárt haszonjármûveket, és a világpiac jelentõs szereplõi közé számít. A cégben többségi tulajdont szerzett a Daimler, így a Cantert Magyarországon a Pappas Csoport márkakereskedõi értékesítik.
 
Hétféle tengelytáv, négyféle össztömeg, háromféle fülke, négyféle motor
 
[7]Kompakt fülkéjével és kis fordulókörével a Canter alkalmas arra, hogy keskeny belvárosi utcákban, szûk gyárudvarokon, zsúfolt nagykereskedelmi telepeken mozogjon, de alkalmas arra is, hogy hosszú kivitelben, nagy platóval ellátva komoly árumennyiséget vegyen fedélzetére.
A bruttó össztömeg az úrvezetõi jogosítvánnyal is vezethetõ jármû 3,5 tonnájától, két lépcsõn keresztül (5,5 és 6,5 tonna) 7,5 tonnáig terjed, a legnagyobb teherbírás megközelíti az öt tonnát, ami a kategória legjobbjává teszi. Ez egyben azt is jelenti, hogy meglehetõsen súlyos felépítményt lehet felszerelni a létra-alvázra, amely viszont hatféle tengelytávot kínál, 3375 és 6527 milliméter között.

Szintúgy sokféle kívánalomhoz alkalmazkodik a fülkeválaszték. Az egyszerû szabványos kabin kis helyigényû, tehát aránylag nagy felépítmény elhelyezését engedi meg, illetve még mozgékonyabbá teszi a jármûvet, a szélesebb komfortkabin már három fõnek biztosít kényelmes elhelyezkedést, míg a négyajtós, hétszemélyes kivitel egész brigádot képes kiszállítani a munkavégzés helyszínére.

A 110, 125, 145 és 180 lóerõs, korszerû, közös nyomócsöves, négyhengeres motorok mindegyike bírja szusszal a tempót, de optimális beszabályozásuknak és a hatfokozatú sebességváltó eltalált áttételeinek köszönhetõen egyetlen csepp gázolajat sem pazarolnak el. Karbantartási igényük még a legnehezebb üzemkörülmények között is szerény.
 
Barátságos vezetõfülke
 
[2]Újabban megszokott, hogy a tehergépkocsik is a személyautókéhoz mérhetõ komfortot nyújtanak, de a Canter fülkéje csakugyan olyan környezetet teremt, mint egy családi limuzin. Padlója alacsonyan van – nem mindegy az áruterítõ, boltokat ellátó jármû napjában százszor ki- és beugráló sofõrjének! A négy irányban állítható kormánykerék és a külön rugózó vezetõülés jóvoltából kényelmes az elhelyezkedés, és jól kézre esik a mûszerfalból kiálló, kurta joystick-váltókar. A kapcsolók, a jól áttekinthetõ mûszerek, a rádió hangja, a klíma kellemessége, az elektromos ablakemelõ és tükörállítás mind a személyautókat idézi, miként a kuplung és a fék megnyomásának kis erõszükséglete is. Tán annyi a fõ különbség, hogy innen jobban kilátni, könnyebb áttekinteni a forgalmat.
 
 
 
[4]Teherautókon általános probléma, hogy csak az áru elhelyezésére gondoltak a tervezõk, a jármûben fele életüket leélõ emberek holmijára már nem. A Canter viszont nagy ajtózsebek, mûszerfali rekeszek és kesztyûtartó mellett két mennyezeti polccal készült fel arra, hogy akár mozgó irodaként szolgáljon a sokféle papírmunkával is leterhelt vezetõnek vagy kocsikísérõnek. Az üléshuzatok, az anyagok, a felületek pedig kellemessé, megszerethetõvé teszik a Cantert – ennek megfelelõen is gondozgatja majd a sofõrje.
 
Valamennyi üléshez hárompontos, automatikus biztonsági öv tartozik, a vezetõé állítható magasságú. A fékezést ABS teszi nyomtartóvá, lejtõn a kormányoszlop-karról vezérelhetõ kipufogófék akadályozza meg a jármû megszaladását. Baj esetén pedig a megerõsített elsõ alvázrész és energiaelnyelõ fülke védelmezi a bennülõket. A szabványos fülke padlója felnyitható a motor körüli rutinmûveletek elvégzéséhez, a nagyobb fülkét pedig könnyen és gyorsan elõre lehet billenteni karbantartáshoz.
 
Szinte korlátlan felhasználási lehetõségek
 
[5]Sima, billenõs vagy ponyvás plató, zárt doboz, hûtõ felépítmény, szemétgyûjtõ, utcaseprõ, emelõkosár, gólyadaru, konténerezés, autómentés – minden lehetséges! A sima felsõ felületû, csavarodás-álló alvázon sokféle felépítmény helyezhetõ el. Sokat számít, hogy a Canter elsõ tengelyének terhelhetõsége a legnagyobb ebben a kategóriában, nem kevésbé kivételes az is, hogy a 3,5 tonnás jármû ugyanilyen súlyú pótkocsit vontathat. A nagyobb szállítókapacitás pedig kevesebb jármûfordulót, költségmegtakarítást jelent!
A Canter sok olyan országban is bevált, ahol nem sokat kímélgetik, inkább elõszeretettel túlterhelik a jármûveket. Betonacélt, hosszú csöveket, cementes zsákokat kell kiszállítani az építkezés latyakos területére? Kecses formáját, gusztusos vezetõfülkéjét meghazudtolva a Canter nem húzza ki magát a munka neheze alól, arra készült, hogy sok-sok évig bírja a strapát./Autósoldalak.hu/