Autós hírek: Audi TT 2.0 TDI quattro: Nagy teljesítmény és maximális hatékonyság


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


[7]Az Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro és az Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro az elsõ sorozatgyártású sportautók, amelyeket dízelmotor hajt. Meggyõzõ adatok: az új kétliteres, négyhengeres konstrukció 125 kW (170 LE) teljesítménnyel és 350 newtonméter forgatónyomatékkal gondoskodik a dinamikus menetteljesítményekrõl. A TT Coupé és a TT Roadster azonban emellett átlagosan mindössze 5,3, illetve 5,5 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométerre – páratlanul alacsony értékek a sportautók szegmensében.
 
Az Audi számára – immár évek óta – a magas szintû dinamika és az alacsony üzemanyag-fogyasztás diktálja a ritmust. A négykarikás márka TDI-motorjai már 1989-es bemutatkozásuk óta a világ legsikeresebb takarékossági technikájának úttörõi, egyben az egész autóipar számára meghatározó trend elindítói. Erõs, kultúrált járású és emellett rendkívül alacsony fogyasztású konstrukcióként kínálják napjainkban az intelligens sportosság stílusát. Az Audi R10 TDI gyõzelmi sorozata a 24-órás Le Mans-i versenyeken és az Amerikai Le Mans Sorozat (ALMS) futamain egyaránt hatásosan igazolta az e technikában rejlõ lehetõségeket.                                                                                            
[1]Az Audi dízelmotorjai azonban a sorozatgyártású változataikban is igencsak meggyõzõek, ezúttal immár a sportautókban is. A TT Coupé quattro a 2.0 TDI erõforrással 7,5 másodperc alatt gyorsít 0-ról 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 226 kilométer/óra. Az Audi TT Roadster, szintén a quattro állandó összkerékhajtással, csupán egy tizedmásodperccel igényel többet a szabványos sprinthez, a végsebessége pedig 223 kilométer/óra. A 100 kilométerenként 5,5 literes átlagfogyasztással – kilométerenként mindössze 145 gramm szén-dioxid kibocsátása mellett – mindkét modell az Audi gazdaságossági stratégiájának kiemelkedõ eredménye.
 
Erõs, kultúrált járású és gazdaságos: a 2.0 TDI
 
Az új négyhengeres TDI 1.968 köbcentiméter összlökettérfogatával immár eggyel magasabb szinten kínálja a TDI-koncepció minden tekintetben kedvezõ kvalitásait. A kétliteres erõforrás két vezérmûtengelyével tovább bõvíti elõdje, a világ legnagyobb sorozatban gyártott dízelmotorja elõnyös tulajdonságait, vagyis a vezetés élvezetét, a takarékosságot és a kultúrált járást.
 
[2]Az új common-rail befecskendezõ rendszer a legkorszerûbb piezo-injektorokkal mûködik. Nyolclyukú porlasztócsúcsaik munkaütemenként akár ötszöri befecskendezésre is alkalmasak, e finom elosztás pedig az égésterekben a csúcsnyomás lágy felépülését, s ezzel lényegesen alacsonyabb zajszintet eredményez. A rendszer üzemi nyomása eléri az 1800 bart, az üzemanyag finom porlasztása pedig egzakt lefutású és nagy hatásfokú égésfolyamatot eredményez.
 
A turbófeltöltõ szintén új generációt képvisel, a gyors forgatónyomaték-növekedés érdekében állítható terelõlapátozással mûködik. A szívócsatornában perdületkeltõ fojtószelepek dolgoznak, s a pillanatnyi terhelés és fordulatszám függvényében elektromotorok állítják õket az optimális légáramlás kialakítására. Magában a forgattyús hajtómûben, a dugattyúk geometriai kialakítását módosították, illetve a fogasszíj-hajtás akusztikai adottságait fejlesztették tovább. Az aggregátban a rezgésszintet elõdjéhez hasonlóan két kiegyenlítõ tengely mérsékli.
 
[3]E jelentõs fejlesztés eredménye a magas, percenként 5.000 névleges fordulatszámban, illetve mindenekelõtt az égésterek kedvezõbb termodinamikai folyamataiban nyilvánul meg. Mindemellett lehetõvé teszik a motor 60 százalékos kipufogógáz-visszavezetés melletti üzemét is, miközben a gázok hõmérsékletét vízhûtõ csökkenti drasztikusan. A nitrogén-oxidok kibocsátása ezzel jelentõsen mérséklõdik, a 2.0 TDI így már ma teljesíti a jövõbeni Euro 5 szabvány követelményeit.
 

Dinamikus menetteljesítmények
 
A 2.0 TDI erõforrás teljesítménye az Audi TT Coupé és az Audi TT Roadster modellekben 4.200 percenkénti fordulatnál 125 kW (170 LE), és a 1.750 - 2.500 fordulat közötti tartományban folyamatosan tekintélyes, 350 newtonméter forgatónyomatékot küld a fõtengelyre. Mûködése rezgésektõl mentes és csendes, szinte már az alapjárat feletti tartományoktól erõsen húz, miközben rendkívül érzékenyen reagál a gázadásokra. Dinamikus teljesítmény-leadása egészen egyéni, izgalmas karaktert kölcsönöz számára – a robusztus, intelligens sportmotorét.
 
Az Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro rugalmasság tekintetében könnyedén maga mögé utasítja benzinmotoros vetélytársait, s az álló helyzetbõl 100 kilométer/óráig tartó sprinthez is mindössze 7,5 másodpercet igényel. A gyorsítás akár egészen 226 kilométer/óráig tarthat. A TT Roadster gyorsulása 100 kilométer/óráig 7,7 másodperc, csúcssebessége pedig 223 kilométer/óra.
 
[4]A világ elsõ dízel sportautóinak átlagfogyasztása mindössze 5,3, illetve 5,5 liter 100 kilométerenként, kilométerenként mindössze 140, illetve 145 gramm szén-dioxid kibocsátása mellett. Ezzel olyan magasra helyezik a mércét, ami abszolút ugrást képvisel a sportautók szegmensében. A TDI-motor TT-sorozatbeli alkalmazásával az Audi ismét hatásosan igazolja vezetõ szerepét a dízelek világában. A fejlõdést a négykarikás márka diktálja, mégpedig vezetõ pozícióból.
 
A következetesen sportos menetteljesítmények szellemében az Audi mindkét dízel sportkocsiját hatfokozatú, manuális sebességváltóval szereli, amelyek rövid váltási utakon, gyorsan és könnyedén kapcsolhatók, miközben magas hatásfokkal mûködnek. Házukat a rendkívül korszerû és könnyû magnéziumból öntik. A valamivel hosszabb végáttételekkel a teljes erõátvitel karakterét a TDI-motorokra hangolták.
 
[5]A magas forgatónyomaték-szintre tekintettel az Audi a TT mindkét új változatát már szériakivitelében a quattro állandó összkerékhajtással kínálja. Ennek szíve az elektronikus szabályzású és hidraulikus mûködtetésû lamellás tengelykapcsoló, amely a kedvezõbb tömegeloszlás érdekében az autó hátuljában dolgozik. Alaphelyzetében a motor nyomatékát 85:15 arányban osztja el az elsõ és a hátsó tengely között, ám szükség esetén akár teljes egészében is elõre vagy hátra irányíthatja.
 
Zavartalan sportosság: a teljes koncepció
 
A négykarikás márka gazdaságossági stratégiájának a következetes tömegcsökkentés is alapvetõ eleme. Mindkét sportkocsi igen könnyû: a 2+2-üléses TT Coupé üresen mintegy 1.370, a kétüléses TT Roadster pedig vászontetejével 1.415 kilogrammot nyom. Ennek hátterében a karosszériák innovatív hibridkonstrukciója rejlik, amely az Audi saját fejlesztése: az elsõ rész Space-Frame építési módban alumíniumból, míg a hátsó acélból készül. Ez a megoldás a lehetõ legmagasabb fokú szilárdság mellett ideális tengelyterhelés-eloszlást biztosít.
 
[6]Az Audi TT Coupé és a TT Roadster egyaránt dinamikus, érzelmekben gazdag sportkocsi. Elõdeikhez hasonlóan erõteljes formaviláguk a beltér lágy formáiban folytatódik. A „cockpit” többszörösen ismétli a klasszikus körmotívumot, az alul lapított karimával készült sportkormány pedig tökéletesen simul a kézbe. A mélyre helyezett sportülések kifejezetten sportos üléspozíciót és határozott oldaltartást biztosítanak. A Coupé hátsó üléstámlái lehajthatók, a csomagtér ezzel 290-rõl 700 literesre bõvíthetõ. A Roadster (250 liter) kívánságra praktikus rakodónyílást kínál.
 
A sportfutómûvet szintén a legmagasabb fokú dinamika jellemzi. Az alumínium segédvázhoz csatlakozó elsõ felfüggesztések széles, 1.572 milliméteres nyomtávot adnak. A közvetlen áttételezésû, rendkívül precíz mûködésû, fogasléces kormánymû közvetlen kapcsolatot biztosít a vezetõ számára az útfelülettel. Szervo-rásegítése a sebesség emelkedésével egyre csökken, s nem hidraulikaszivattyú, hanem annál jóval gazdaságosabb elektromechanikus rendszer állítja elõ.
 
A négykaros hátsó felfüggesztésben a csavarrugók és a lengéscsillapítók egymástól elválasztva helyezkednek el. A lengõkarokat szintén enyhén módosították: a hajtásból és a fékezésbõl ébredõ erõket a magas szintû menetkényelem érdekében viszonylag lágyan ágyazott hosszanti karok veszik fel. A kerekenként három-három keresztlengõkar bekötése merevebb, így az oldalerõk pontosabban vihetõk át a karosszériára.
 
Az Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro és az Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro egyaránt 16 colos alumíniumöntvény keréktárcsákra szerelt 225/55 R 16 méretû gumiabroncsokon gördül. Mögöttük nagy súrlódási együtthatójú betétekkel szerelt, nagyméretû tárcsafékek rejtõznek. Az elektronikus menetstabilizáló (ESP) szintén a TT semleges, illetve enyhén alulkormányozott karakterét erõsíti, így téve teljessé a vérpezsdítõ dinamika, a vezetés zavartalan élvezete és a biztonságos stabilitás alkotta összképet.
 
[1]Kívánságra az „Audi magnetic ride” high-tech csillapítási rendszer is rendelkezésre áll, amely adaptív megoldásként a kényelem és a menetdinamika közötti régi konfliktus feloldását célozza. A lengéscsillapítók dugattyúin mágnesezhetõ folyadék áramlik át, amelyben elektromos feszültség hatására ezredmásodpercek alatt változik meg a mágneses részecskék állása, villámgyorsan módosítva a folyadék tulajdonságait, ezzel a teljes csillapítási karakterisztikát. A vezetõ egy kapcsoló segítségével a „Normal“ és a „Sport“ állás között választhat./Autósoldalak.hu/