Autós hírek: Hyundai i-blue: Takarékosság és környezetbarátság


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Genfi Nemzetközi Autószalonon mutatta be a Hyundai Motor Co. az i-blue koncepciót, amely a jelenleg rendelkezésre álló technológiák optimális kombinációja (i-blue csomag) révén, valamint egy teljesen új motor és sûrített földgáz alkalmazásával valósul meg. Az i-blue koncepció segítségével lehetõség nyílik környezetbarátabb jármûvek sorozatgyártása.
 
Napjainkban a CO2 kibocsátás áll a környezetbarát politika élén. A Hyundai jelentõs haladást ért [1]el a széndioxid kibocsátás csökkentésében. Mivel az üvegházhatású gázok, a fogyasztás csökkentése és az erõforrások megõrzése mind sürgetõbb feladat, az új fejlesztések egyre fontosabbá válnak. Az i-blue koncepcióval a Hyundai közös nevezõre hozott számos modern technológiát, az egyre magasabb vásárlói igényeket és a törvényi követelményeket.
 
Az eredmény olyan technológiák sora, amelyek az i10, az i10 CNG, az i30 és a hamarosan érkezõ i20-as modelleken alapulnak, s céljuk az új, gyakorlati mércék felállítása a CO2 csökkentése és a gazdaságosság terén.
 
[2]“Az i-blue koncepciót tekintsük olyan jellemzõk bemutatójának, amelyek természetes módon továbbfejlõdnek majd a jövõ Hyundai modelljeiben. Ám ha az importõri, a kereskedõi és a vásárlói igények megkövetelik, akár önálló, öko-dinamikus sorozat is válhat belõle. Akárhogy is lesz, az már most biztos, hogy kategóriaelsõ autókat gyártunk a CO2 kibocsátás terén – például a jelenlegi Santa Fe CRDi-t –, s az i-blue koncepció a gyakorlati bemutatása a Hyundai folyamatos elkötelezettségének a vevõk és az ökoszféra irányába” - magyarázza Hans van Gent a Hyundai Motor Europe-tól.
 
Az i-blue emblémával ellátott modellek mindegyike jelentõs mértékû csökkenést ért el a szennyezõ anyagok kibocsátása terén, ugyanakkor nem romlik a teljesítményük, megbízhatóságuk és az általuk nyújtott vezetési élmény.
 
Az i-blue csomag tartalma:
 
Bár az egyes modellekre nem feltétlenül ugyanazok az i-blue megoldások jellemzõek, a teljes csomag javulást ér el a légellenállás terén, javítja a motor és az erõátvitel hatékonyságát, illetve finomhangolásokat tartalmaz a futómûben és a karosszérián.
 
Aerodinamikai javítások:
 
Jelentõs mértékû (akár 10 százalékos) csökkenés a légellenállási együtthatóban:
az egyes modelleknél alkalmazott padló alatti áramvonalasítás,
aerodinamikai szempontból optimalizált kerékjárati ívek elöl és hátul,
optimalizált elsõ légbeömlõ és hátsó légterelõ.
 
Hajtáslánc
 
Az üzemanyag-fogyasztás terén jelentõs csökkenést eredményezõ tételek között van a:
 
[2]motor belsõ hatékonyságának javítása a hajtáslánc súrlódásának csökkentésével, alacsony súrlódású olaj használatával, és a hûtési rendszer optimalizálásával,
a motorvezérlés szoftverének megváltoztatása, például a befecskendezési nyomás és a motor munkaütem idõzítésének szabályozása, a kipufogógáz visszavezetés hatékonyabbá tétele, illetve a motor alapjárati fordulatszámának mérséklése,
a motorvezérlõ elektronika által irányított fokozat-visszajelzõ alkalmazása (az optimális kapcsolási idõért),
a Bosch Start & Stop rendszer alkalmazása (beleértve az intelligens generátort is).
 
Futómû
 
Annak érdekében, hogy maximalizálja az aerodinamikai és a fogyasztási elõnyöket, a futómûvet még tovább finomítja a Hyundai:
a felfüggesztést körülbelül 15-20 mm-rel mélyebbre ülteti,
nagyon alacsony gördülési ellenállású, nagyobb nyomással futó Michelin abroncsokat alkalmaz (i10: 175/55 R14; i30: 205/55 R16).
 
Erõátvitel
 
[3]Hyundai kutatásai rámutattak, hogy az ötfokozatú helyett hatfokozatú váltómû alkalmazása és a három utolsó fokozat áttételének hosszabbra vétele jelentõsen csökkenti a motor fordulatszámát, s ezzel párhuzamosan mérséklõdik a fogyasztás és az emisszió is. A változások között van:
az ötfokozatú manuális váltó felváltása hatfokozatúval,
az utolsó három fokozat áttételének hosszabbá tétele,
a fokozat-visszajelzõ elhelyezése közvetlenül a mûszerfalban.
 
Az i-blue jármûpaletta
 
i30 blue
 
90 lóerõs 1,6 CRDi dízelmotorjával az ötajtós i30 CO2 kibocsátása lenyûgözõen alacsony: 125 g/km. Az i-blue csomaggal ez 15,2 százalékkal tovább csökken, s a CO2 emisszió csupán 106 g/km lesz. Természetesen ilyen mértékû csökkenés várható a fogyasztás terén is.
 
i10 blue
A 2007-ben bemutatott i10 a kifinomultság új szintjével ruházta fel a Hyundai palettájának
belépõ modelljét. A nagyon gazdaságos, 70 lóerõs 1,1 literes CRDi ötajtós emissziós szintje eredendõen nagyon csekély: 114 g/km CO2. Ám az i-blue U2 1,6 motor csomaggal ez az érték egészen 95 g/km-re csökkenthetõ. Ez, pedig nem kevesebb, mint 17 százalékos csökkenés.
 
i10 blue CNG
 
Az ökológiai szempontból optimalizált mûködésû jármû legjobb megoldása, azonban az új fejlesztésû, 0,8 literes, háromhengeres turbófeltöltéses motor (98 lóerõ) és a földgázas üzemmód együttes alkalmazása. Ebben a formában az i10 blue CNG saját kategóriájának legjobb emissziós eredményét éri el: 65 g/km CO2.
 

A Hyundai és a környezet
 
A Hyundai mindig is a környezeti megfontolások, ezáltal a környezetvédelem élharcosa volt. Vásárlóinak kezdettõl fogva a lehetõ leggazdaságosabb megoldást kínálja olyan technológiák alkalmazásával, amely megvédi õket és környezetüket. Jóval a törvényi szabályozás megszületése elõtt a Hyundai valamennyi üzemében csökkentette a szennyezõ anyagok kibocsátását, és újrafeldolgozási eljárásokat vezetett be.
 
Elkötelezettségére jó példa az 1996-ban létrehozott ázsiai üzem megépítése. A gyár létesítéséhez 1700 fát kellett kiemelni és újraültetni Namyangban. Valamennyi károsanyag kibocsátást erõs ellenõrzés alatt tartotta, és a Hyundai az elsõ nagy gyártók között volt, akik teljes mértékben elkötelezték magukat a vízbázisú festékek mellett, továbbá csökkentették a visszamaradó szennyezõ anyagok mennyiségét, és az olyan veszélyes elemek alkalmazását, mint a kadmium.
 
[1]A Hyundai ugyanebben az évben jelentette be az ULEV-programot (ultra-alacsony kibocsátású jármû), amely megfelelt a legszigorúbb károsanyag kibocsátás-csökkentési követelményeknek is, vagy még azoknál is kedvezõbb értéket produkált. Kifejlesztette saját ózonbarát klímagázát és fagyállót, amely több mint 100 ezer kilométerig használható.
 
A Santa Fe SUV bemutatásakor egy üzemanyagcellás változat is porondra lépett 2000-ben, majd pedig a hétköznapokban sikeresen teljesített a teszteken az Egyesült Államokban. 2004-ben a második generációs jármû a Tucson SUV alapjain mutatkozott be, s már számos továbbfejlesztést, többek között kedvezõbb hidegindítási jellemzõket mutatott fel fagypont alatti hõmérsékleten. A Daimler AG, a GM és a Nissan csapatai ellen küzdõ Tucson FCEV volt az egyetlen üzemanyagcellás jármû, amely a legmagasabb pontszámot kapta meg a 2007-es Bibendum Versenyen Shanghaiban. A Bibendum Verseny, amelyet a Michelin hozott létre 1998-ban, olyan küzdelem, amely a fenntartható közúti mobilitást segíti elõ négy fõ terület kiemelésével: zajszint, üzemanyag gazdaságosság, szennyezõ anyagok és károsanyag kibocsátás.
 
[4]A Tucson FCEV végsebessége eléri a 150 km/órát, hatótávolsága 350 km, a hidrogén 350 bar nyomás alatt van a tartályában. E huszonegyedik századi jármû szíve a 80 kW teljesítményû üzemanyagcella egység, amelyet a Hyundai másoktól függetlenül, saját maga fejlesztett ki.
A 2007. évi „Panasonic Solar Challenge” (napelemes meghajtású autók) elnevezésû versenyén, amelyet Ausztráliában rendeztek, a teljesen új fejlesztésû Hyundai i30 1,6 CRDi turbódízel megelõzte számos dízel és hibrid versenytársát a takarékos fogyasztás és az üvegház-hatást elõidézõ gázok mérséklése terén. A „Greenfleet” kategóriában induló i30 CRDi fogyasztási értéke csak 3,2 l/100 km volt, széndioxid kibocsátása pedig csupán 97 g/km volt a Darwin és Adelaide közötti 3000 kilométeren, s így legyõzte nemcsak a Toyota hibrid Priusát, hanem az Audi és a Peugeot dízeleit, sõt még egy BioBike-ot (bio-motorkerékpárt) is.
 
E sikerek magvait a Hyundai még a 90-es években vetette el, amikor intenzíven és önállóan kezdte fejleszteni azokat a technológiákat, amelyek a várakozások szerint megfelelnek majd a nemzetközi anti-emissziós törvényi elõírásoknak. A szakemberek, berendezések és erõforrások e korai koncentrációjának az eredménye mutatkozik meg jelenlegi motorkínálatunkban, amely könnyedén teljesíti vagy felül is múlja az Euro 4 normákat, miközben kiemelkedõen gazdaságos fogyasztási eredményeket produkál.
 
2004-ben a Hyundai programot indított nemzetközi környezetvédelmi munkájának további összehangolására és hatékonyságának növelésére. Egy vállalaton belüli környezetvédelmi bizottság és szakértõi albizottságai gondoskodnak arról, hogy a környezetbarát elvek világszerte érvényesüljenek
 
Kevés olyan vállalat van még, amely ilyen mértékû környezetvédelmi elkötelezettséget tud felmutatni. Így a Hyundai számára az i-blue a következõ logikus és praktikus lépés abba az irányba, hogy ügyfeleiknek a jól bevált, a legmegbízhatóbb és a legkedvezõbb árú technológiákat kínálhassa, s megfeleljen saját elkötelezettségeinknek is./Autósoldalak.hu/