Autós hírek: Mini Clubman: Egyedülálló nyitott karakter, ellenállhatatlan személyiség


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


[3]A MINI Clubman különleges formavilágával kitûnik napjaink megszokott jármûkategóriái közül. Minden szemszögbõl abszolút MINI, egyedülálló hátsó részének kialakításával és semmi mással össze nem téveszthetõ arányaival mindenkor a figyelem középpontjában áll. A MINI Clubman a márkára jellemzõ kvalitásaival és új lehetõségekkel bizonyul izgalmas ajánlatnak.
 
Hamisítatlan MINI – ellenállhatatlanul innovatív. A MINI Clubman egyedülálló karaktere már rögtön az elsõ pillantásra nyilvánvaló. A tetõvonal dinamikusan ível a teljes jármû hosszán át, az A- és a C-oszlop között, hogy azután a markáns hátsó részbe csatlakozzon. A mûszakilag igényes kialakítású, a színében is kontrasztos kerettel kialakított, osztott kétszárnyú csomagtér-ajtó korántsem csak vizuális értelemben különleges. A méretes csomagtér sokoldalúan bõvíthetõ, s e hátsó ajtószerkezetnek köszönhetõen könnyen és egyszerûen megpakolható. A MINI Clubman ötszemélyes modellként jelenik meg. A hátsó utasok a MINI modellekhez képest 80 milliméterrel nagyobb lábteret élvezhetnek.
A „szalonba” egy további ajtó, a jobb oldalon elhelyezett, hátul felfüggesztett „Clubdoor” könnyíti a bejutást. A MINI Clubman sokoldalúságával a tradicionális „Shooting Brake” koncepciót valósítja meg, amely a folyamatosan ívelõ, elnyújtott tetõvonallal és a meredek hátsó kialakítással a sportosságot és a funkcionalitást egyaránt szolgálják. Ezzel tulajdonképpen két legendás klasszikus modern kori utódja, a Morris Mini Traveller és az Austin Mini Countryman - a „minden kisautók atyja” Minivel együtt - a hatvanas években rendkívül sok vásárlót meghódítottak.
 
Premier három motorváltozattal
 
[5]A 2007. november 10-i magyarországi piaci bevezetésre a MINI Clubman háromféle motorral áll rendelkezésre. A MINI Cooper S Clubman változatot a Kettõs Turbófeltöltõvel (Twin-scroll Turbocharger), közvetlen benzinbefecskendezéssel mûködõ, 5.500-as percenkénti fordulatszámnál 128 kW/175 LE teljesítményû 1,6 literes négyhengeres motorja egybõl a modellkínálat csúcsára repíti. A MINI Cooper Clubman 6.000-es percenkénti fordulatszámnál 88 kW/120 LE teljesítményt produkáló, teljes mértékben változó szelepvezérléssel mûködõ 1,6 literes négyhengeresének köszönhetõen magas fokú gazdaságosság mellett kínálja a vezetés izgalmas élvezetét. A különösen takarékos „erõcsomag” szerepét a MINI Cooper D Clubman 1,6 literes dízelmotorja tölti be, 4.000-es percenkénti fordulatnál 80 kW/110 LE teljesítményével bõséges vonóerõrõl gondoskodik, mégpedig rendkívül alacsony üzemanyag-fogyasztás és példás károsanyag-kibocsátás mellett. A MINI Cooper D Clubman így az EU-teszcikluson 100 kilométerenként produkált 4,1 literes átlagfogyasztásával és kilométerenként 109 gramm szén-dioxid kibocsátásával kétségkívül csúcsértékeket képvisel piaci vetélytársai körében.
 
Mindegyik erõforrás a motorépítés legkorszerûbb – s a BMW csoport kiemelkedõ fejlesztési tapasztalatait tükrözõ – állását képviseli. A 2008-as modellév során bevezetett összes üzemanyag-fogyasztást és kipufogógáz-emissziós értékeket mérséklõ megoldást tartalmazzák, köztük az Automatikus Start-Stop Funkcióval (Auto Start Stop), a Fékenergia-visszanyerés rendszerével (Brake Energy Regeneration) és a Sebességváltás-jelzõvel (Shift Point Indicator).
 
Nyitott karakterû formavilág és teljesen új elrendezésû öt ajtó
 
[2]A MINI új generációja világszerte egyedülálló prémiumkategóriájú kisautóként formavilágának izgalmas kisugárzását agilis menettulajdonságokkal, a legmagasabb fokú minõséggel és biztonsággal, az egyéni kialakítások széles körû lehetõségeivel és példás gazdaságossággal kombinálja. A MINI Clubman e sokoldalúságot újabb erényekkel egészíti ki. A MINI modellekkel közvetlenül összehasonlítva, a MINI Clubman nyolc centiméterrel hosszabb tengelytávján 24 centiméterrel megnyújtott karosszériát hordoz. Az így adódó megnövekedett lehetõségeit a MINI Clubman kifejezetten extrovertált formavilággal testesíti meg.
 
A figyelem középpontjában többek között a MINI Clubman ajtóinak innovatív koncepciója áll. Tulajdonképpen egy különleges ötajtósról van szó, a vezetõ és az utasoldali ajtót a jobb oldalon további ajtónyílás egészíti ki, amelyeket végül a kétszárnyú csomagtér-ajtó tesz teljessé. Utóbbi a klasszikus elõdmodellek autentikus részletmegoldásait képviseli.
 
A jobb oldal „Clubdoor” elnevezésû, ellentétes irányban nyíló kiegészítõ ajtómegoldásával a MINI Clubman hátsó utasai számára is kényelmes beszállási lehetõséget kínál. A „Clubdoor” biztonsági okokból csak már nyitott elsõ ajtónál reteszelhetõ ki. A hátul felfüggesztett „Clubdoor” kilincs nélküli felülete harmonikusan, s szinte alig észrevehetõen simul a MINI Clubman karosszériájába.
 
[3]A karosszéria pereméig kitolt hátsó ajtózsanérok kétszárnyú ajtókialakítást tesznek lehetõvé, amelyek oldalirányba nyílva a lehetõ legnagyobb rakodónyílást teszik szabaddá a nagybevásárlások vagy éppen terjedelmes sporteszközök számára. Kisebb tárgyak bepakolásakor elegendõ csupán az ajtópár jobb oldalát kinyitni. Noha a MINI Clubman igény szerint négy- vagy ötszemélyes kialakításban egyaránt rendelhetõ, s a hátsó utasok is átlag feletti méretû lábteret élvezhetnek, a 260 literes csomagtér még álló hátsó üléstámlákkal is jelentõsnek mondható. A részben vagy egészben lehajtható hátsó üléspad, az opcióként rendelhetõ teljesen sík csomagtér-padló kialakítás és a csomagtér bõséges magassága további belsõ variálhatóságot kölcsönöz a MINI Clubman számára.
 
A „Dune Line” névvel illetett enyhe magasítás a tetõ mindkét szélén, az A- és a C-oszlop között végigfutva feszültséggel teli lendületet kölcsönöz a tetõvonal számára, miközben a jármû oldalait a mintegy két-két centiméterrel emeli meg. Az ív legmagasabb pontját a B-oszlop felett éri el, az új MINI Clubman arányai így oldalnézetbõl is kimondottan kiegyensúlyozottnak és folyamatosnak hat. A tetõ minden modellváltozat esetében diszkrét légterelõ peremben végzõdik, a design és az átgondolt aerodinamika így kifejezetten funkcionális esztétikumot alkot.
 
Klasszikus koncepció modern interpretációja
 
Kétszárnyú csomagtér-ajtajával a MINI Clubman nagyhírû elõdeit idézi: az Austin Mini Countryman és a Morris Mini Traveller, illetve a késõbb bemutatott Mini Clubman Estate modelleket, amelyek 1960 és 1962 között igen sikeresnek bizonyultak a piacon. Különösen a két korábbi klasszikus szolgált kiváló inspiratív forrásként az új MINI Clubman kifejlesztésekor, amely részleteiben azonban már egyértelmûen a 21. század jármûkoncepciója.
 
A MINI Clubman formavilága szintén elõdeit idézi. Ahol egykor extrafelszerelésként fakeret húzódott és külsõ ajtózsanérok is a far jellegzetes elemei közé számítottak, a csomagtér-ajtók felülete aerodinamikailag optimális kialakításban simulnak a C-oszlopokba, összességében harmonikus lezárást alkotva a teljes karosszéria számára. A C-oszlopok a színkontraszt által is segítve idézik fel a klasszikus farkialakítást. A MINI Clubman C-oszlopait ugyanis a hátsó lökhárítóval együtt eltérõ szín emeli ki, kifejezetten markáns rajzolatot alkotva az autó hátulja számára. A hátsó ajtópár ilyen jellegû keretezésének színválasztása a tetõ fényezésével is harmonizál, amely a MINI Clubman esetében már alapkivitelben a karosszériától elütõ „Uni fekete” vagy a „Pure ezüst metál” kontrasztárnyalatot kapja. Kívánságra természetesen a MINI Clubman teteje a karosszériáéval megegyezõ színben is rendelhetõ, ebben az esetben csak a C-oszlopok és a hátsó lökhárító felsõ része készül a fekete vagy az ezüst kontrasztárnyalatban. A csomagtér-ajtók keretezésének markáns optikája így minden egyes MINI Clubman esetében biztosított.
 
Funkcionalitás és jellegzetes MINI menettulajdonságok
 
[1]A MINI e modellváltozatát az aktív és szenvedélyes vásárlók számára fejlesztette ki, akik tudatosan kívánnak különbözni az utca tömegétõl. E sportos és karizmatikus autó azonban új, igen sokoldalús belsõtér-variációival is kitûnik. A MINI Clubman esetében a tervezõk a hosszabb tengelytáv és a hátsó túlnyúlás ellenére megõrizték a jellegzetes MINI-arányokat, például a rövid elsõ túlnyúlás formájában. A MINI Clubman izgalmasan agilis menettulajdonságai, és a márka nevével már elválaszthatatlanul egybeforrott „gokart-érzés” természetesen változatlanul megmaradt.
 
A MINI új generációja számára kifejlesztett futómû kifejezetten a MINI Clubman modellekre adaptált konfigurációja a mindenkor sportos és biztonságos, aktív irányíthatósági tulajdonságok biztosítéka. Elöl McPherson-rugóstagok gondoskodnak a pontos kerékvezetésrõl, a kormányzás így kanyarban, illetve gyorsítás és fékezés közben szinte teljes mértékben mentes marad a hajtás nemkívánatos befolyásaitól. A többkaros (multi-link) hátsó felfüggesztés kifejlesztésekor a BMW csoport óriási tapasztalatai álltak rendelkezésre. A hátsó felfüggesztés a MINI szegmensében egyedülálló konstrukciónak számít, s igényes kinematikai kialakításának köszönhetõen mindenkor optimális kapcsolatot biztosít az útfelülettel. Az alumínium hosszlengõkarok alkalmazása szintén a tömegmérsékléshez járul hozzá, a biztos irányíthatóságot stabilizátorok segítik. A MINI Cooper S Clubman felfüggesztései még a MINI Cooper Clubman és a MINI Cooper D Clubman eleve sportos hangolású futómûvét is felülmúlják. A határtartományok magas biztonsági tartalékai azonban minden modellváltozatban megmaradnak. A MINI Cooper Clubman és az új MINI Cooper D Clubman alapkivitelben 15 colos kerekkel készül. A MINI Cooper S Clubman defekttûrõ abroncsozással szerelt 16 colos keréktárcsákat kapott, így továbbhaladása még az abroncsok teljes nyomásvesztése esetén is biztosított./Autósoldalak.hu/