Autós hírek: Audi A4 2.0 TDI e Concept: Nagyobb élvezet, kevesebb emisszió


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Az Audi a Frankfurti Autószalon alkalmával három szériaközeli mûszaki tanulmánnyal sejteti a jövõt: az új A4 2.0 TDI e Concept mindössze 4,9 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerre, amivel mérföldkõnek számít a sportos középkategóriában. A világ legtisztább dízel erõforrása az új Audi A4 3.0 TDI modellben a különösen alacsony emissziójú rendszerrel („ultra low emission system”) 2008-ban kerül sorozatgyártásba. A legújabb generációs hibridmodul a kiváló adottságú párhuzamos hibrid konstrukcióra épül, s olyan korszerû technikákat alkalmaz, mint a lítiumion-akkumulátorok.
 
Csupán 129 gramm szén-dioxid – a 2.0 TDI e Concept
 
Az új 2.0 TDI e Concept modellel az Audi új, modulrendszerû hatékonyságnövelõ csomagjának lehetõségeit szemlélteti: a sportos középkategóriájú limuzin még a 100 kilométerenkénti ötliteres fogyasztási határt is alulmúlja. Az A4 2.0 TDI e Concept már 4,9 liter gázolajjal is megelégszik az EU-tesztciklus során, miközben szén-dioxid kibocsátása csupán 129 gramm kilométerenként. Utóbbi érték alacsonyabb, mint amit az Európai Unió 2012-tõl a teljes jármûpark átlagaként elõír. 105 kW/143 LE teljesítményével és 320 newtonméter maximális forgatónyomatékával az A4 2.0 TDI e Concept igencsak erõs limuzinnak számít, végül is az Audinál a csekély fogyasztáshoz mindig is dinamikus karakter párosult.
 
Az Audi innovatív mûszaki megoldások egész sorát vonultatta fel ebben a jármûben. Ezek részben az új Audi A4 modellekben máris kaphatók, míg mások, mint a Start-Stop rendszer vagy a visszatápláló (rekuperációs) energia-visszanyerés a közeljövõben jelenik meg.
 
TDI – kapocs a gazdaságosság és a dinamika között
 
A 2.0 TDI alapjaiban továbbfejlesztve jelenik meg az új Audi A4 modellekben. A korábbi szivattyú-befecskendezõ egységeket comman-rail rendszer váltja fel, amelynek piezo-befecskendezõi 1800 bar maximális nyomáson fecskendezik az üzemanyagot az égésterekbe. Ennek eredményeképpen az égésfolyamat tökéletesebbé, a motor járása pedig még kultúráltabbá válik.
 
[1]A rendkívül nyugodt járású aggregát teljesítménye igen magas, 105 kW / 143 LE, és már 1750 és 2500 percenkénti fordulatszám között bõséges, 320 newtonméter forgatónyomatékot küld a fõtengelyre – az alacsony fordulaton is magas vonóerõ a TDI-elv egyik legnagyobb erénye. A dugattyúk átdolgozott geometriája javítja az égésterekben zajló folyamatok termodinamikai körülményeit, a mechanikai súrlódások és a hõmenedzsment pedig még tovább fokozza az erõforrások gazdaságosságát.
 
Az A4 e Concept számára a 2.0 TDI motort a különösen alacsony emissziójú rendszerrel („ultra low emission system”) egészítették ki, így ez az aggregát nem csupán rendkívül hatékony, hanem példásan tiszta üzemû is egyben, miközben a jövõre nézve is abszolút biztos perspektívával rendelkezik. Már ma megfelel ugyanis a legszigorúbb európai határértékeknek is, amelyek életbe lépése csupán 2014-tõl várható. A TDI-t a világ legtisztább dízelévé avató, különösen alacsony emissziójú rendszer („ultra low emission system”) az új Audi A4 3.0 TDI modellhez opcióként már 2008-ban megjelenik.
 
Csekélyebb belsõ súrlódású sebességváltó
 
A TDI erõforrások új fejlesztésû, hatfokozatú manuális sebességváltóra küldik nyomatékukat, amely jelentõsen csökkentett belsõ súrlódással mûködik. Kifejezetten a magas nyomatékú TDI motorokhoz tervezték, s valamivel hosszabb áttételû 3-6. fokozatokkal látták el. Természetesen az Audi összes váltómûvéhez hasonlóan ennek kapcsolhatósága is rendkívül pontos, és szinte gyerekjáték könnyedségû. A vezetõinformációs rendszer sebességváltás-jelzõje igen gazdaságos vezetési stílust tesz lehetõvé. Az éppen használt sebességfokozat kijelzése mellett ajánlást is megjelenít, amennyiben változatlan sebesség mellett egy másik fokozatot kedvezõbbnek ítél.
 
Kifejezetten gyors és kényelmes indulás
 
[3]A takarékosságban a Start-Stop rendszer is igen fontos szerephez jut, ugyanis elejét veszi a motor felesleges üzemének, amikor a jármû éppen áll. A napi utak nagy része ugyanis rövidebb, mint 10 kilométeres, miközben számos közlekedési lámpa szakítja meg.
 
Amint az A4 2.0 TDI e Concept megáll, a vezetõ a sebességváltót üresbe teszi és felengedi a tengelykapcsoló-pedált, a TDI automatikusan leáll, s akkor indul újra, amikor a sofõr ismét kinyomja a kuplungot. A sebességi fokozat bekapcsolása alatt a motor felpörög, s mire a pedált ismét felengedik, már elérte üresjárati fordulatszámát. A speciális önindító kevesebb, mint két tizedmásodperc alatt megforgatja a motort, 60 százalékkal gyorsabban, s emellett jóval csendesebben, mint a hagyományos konstrukciók.
 
A mikrohibrid motorfék-üzemben és fékezéskor gyûjti az energiát
 
Az A4 2.0 TDI e Concept rekuperációs rendszere a jármû lassulása közben a mozgási energiát használható elektromos energiává alakítja. A hálózat töltéstárolójaként új fejlesztésû gél-akkumulátor szolgál, amely nagy terhelések és teljes lemerítés mellett is megbízhatóan, különösen hosszú élettartamot kínál.
 
Az A4 2.0 TDI e Concept motorfék-üzeme és fékezései során megnõ az egyenáramú átalakító szekunder feszültsége. A generátor ekkor a kinetikai energiát elektromos energiává alakítja, amely a gél-akkumulátorban tárolódik. Amikor az autó ezután ismét gyorsít, az akkumulátor visszatáplálja a rendszerbe ezt az energiát, így tehermentesítve a generátort.
 
A szervokormány szintén alapos átalakításon esett át, s mivel most igény szerinti szállítású szárnylapátos szivattyú táplálja, hatásfoka mintegy 50 százalékkal emelkedett. A hagyományos szervoszivattyúkkal ellentétben, amelyek állandó térfogatáram mellett üzemelnek, ez csupán annyi olajat szállít, amennyi az adott munkaponton szükséges.
 
Az automatikus légkondicionáló esetében az Audi újszerû, belsõ hõcserélõvel mûködõ, termosztát-szabályzású hûtõkört alakított ki. Ennek, valamint a további komponenseken végzett intenzív fejlesztõmunka eredményeképpen jelentõsen növekedett a rendszer hatékonysága, s az új automatikus légkondicionáló 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot igényel, mint elõdje.
 
Sportos menetteljesítmények, magas fokú hatékonyság
 
[7]Az A4 2.0 TDI e Concept a légáramlásokkal is könnyedén bánik, a gyárilag a lehetõ legelõnyösebb légellenállási tulajdonságokkal felruházott karosszériája kiegészítõ légterelõ peremmel ellátott csomagtér-fedéllel készül. A kerekek és a kerékjáratok körüli áramlásokat speciális kialakítású könnyûfém keréktárcsák optimalizálják, a futómû sportos hangolása következtében pedig a karosszéria 20 milliméterrel mélyebbre került. Utóbbi megoldás a homlokfelület csökkentésével mérsékli a jármû légellenállását.
 
A gazdaságosság és a dinamikus karakter egyformán fontos az Audinál. Az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok egyben sportos, nagyteljesítményû gumik, s a szemre is tetszetõs 225/50 R 17 méretben szerelik fel õket. Az A4 2.0 TDI e Concept kínálta lehetõségek legjobb bizonyítékai éppen a menetteljesítményei: e középkategóriájú limuzin 9,3 másodperc alatt gyorsít fel álló helyzetbõl 100 kilométer/órás tempóra, legnagyobb sebessége 215 kilométer/óra. A 80 és 120 kilométer/óra között, 5. fokozatban mért rugalmassági érték 8,7 másodpercre adódik.
 
Csupán 119 gramm szén-dioxid kilométerenként: az Audi A3 1.9 TDI e
 
[6]Az „e” betûvel jelölt Audi modellek a hatékony energiafelhasználást magas szintû menetdinamikai adottságokkal egyesítik. Az Audi A3 1.9 TDI e és az A3 1.9 TDI e Sportback a vonatkozó szabvány szerint mérve mindössze 4,5 literes átlagfogyasztást produkál 100 kilométeren, miközben csupán 119 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. Mindemellett mindkét modell 77 kW / 105 LE teljesítményû, csúcssebességük pedig eléri a 194 kilométer/órát.
 
Az Audi a közeljövõben jelentõsen bõvíteni kívánja különösen magas hatékonyságú modelljeinek választékát, s a nagy darabszámú modellsorozatokban TDI, FSI és TFSI motorral szerelt „e” modelleket kínál majd. Az A4 2.0 TDI e Concept jól mutatja, milyen lehet ez az ajánlat az A4 sorozatban. Az Audi 2012-ig minden modellje esetében mintegy 20 százalékkal kívánja mérsékelni a szén-dioxid kibocsátás mértékét, miközben tovább „élesíti” igényesen sportos karakterüket.
 
A világ legtisztább dízelje
 
[5]A különösen alacsony károsanyag-kibocsátást eredményezõ rendszerrel („ultra low emission system”) felszerelt, új Audi A4 3.0 TDI modellel az Audi most a TDI high-tech hajtásrendszer jövõbeni perspektíváját igazolja. 2008 közepétõl ugyanis a világ e legtisztább dízelje már rendelkezésre áll a középkategória legsportosabb limuzinjában, ahol nemcsak 176 kW (240 LE) teljesítménye nyújtotta dinamikájával és kiemelkedõ, 500 newtonméter maximális forgatónyomatékával, hanem alacsony fogyasztási és emissziós értékeivel is kitûnik.
 
A különösen alacsony károsanyag-kibocsátást eredményezõ rendszerrel („ultra low emission system”) felszerelt, új Audi A4 3.0 TDI már a kezdetektõl megfelel azon határértékeknek, amelyek csupán 2014-tõl lépnek életbe Európában, akárcsak az Amerikai Egyesült Államok LEV II BIN-5 normájának. A rendszer tisztítási hatásfoka a nitrogén-oxidok (NOx) esetében is meghaladja a 90 százalékot, így a piacon kapható minden rendszernél hatékonyabban dolgozik.
 
Az Audi következetes TDI-stratégiáját 2008 második félévétõl nemcsak az Audi A4 modellel indítja. Az Audi Q7 is megjelenik a világ legtisztább dízelével, a maximális forgatónyomaték itt eléri az 550 newtonmétert. Ezután további modellek következnek, s az Audi 2010-ig az új technikát további jármû- és teljesítménykategóriákban is kínálja majd.
 
Innovatív technika a legalacsonyabb emissziós értékek szolgálatában
 
Az Audi dízelmotor-fejlesztõ mérnökei a legújabb TDI-generációt innovatív megoldások egész sorával látták el. Az új piezo-befecskendezõkkel mûködõ common-rail rendszer 2000 bar befecskendezési nyomással dolgozik, a nagyhatékonyságú kipufogógáz-visszavezetés, illetve az optimális feltöltés pedig egyértelmûen mérsékeltebb károsanyag-kibocsátásról gondoskodnak. Különlegesség a világszerte elsõ ízben alkalmazott égéstér-érzékelõk megoldása, amely – az Audi egyik tovább innovációjaként – az égésfolyamat még precízebb szabályzását teszi lehetõvé.
 
[6]A legújabb TDI-generáció a különösen alacsony károsanyag-kibocsátást eredményezõ rendszer („ultra low emission system”) alkalmazása révén végérvényesen igazi high-tech tiszta dízellé lép elõ. Ez a megoldás ugyanis akár 90 százalékkal is mérsékelheti a nitrogén-oxidok kibocsátását. A rendszer az „AdBlue” adalékanyaggal, e biológiailag könnyen lebontható, kiegészítõ vizes oldattal mûködik, amelyet minimális mennyiségben közvetlenül a DeNOx-katalizátor elé fecskendez. A teljes berendezés a katalizátorból, az adagolómodulból, az AdBlue-tartályból, valamint a fûtött vezetékekbõl és az érzékelõk átfogó rendszerébõl áll. A kipufogógáz-tisztító rendszert a kiegészítõ oxidációs katalizátor, illetve a nagyhatékonyságú, szabályozott dízel részecskeszûrõ teszi teljessé.
 
Széles körû lehetõségek a világszintû fogyasztáscsökkentésre
 
A kifejezetten alacsony kipufogógáz-emissziós értékeknek köszönhetõen e korszerû közvetlen befecskendezésû dízelek világszerte üzemeltethetõk, még az Egyesült Államok legszigorúbb emissziós határértékeket elõíró tagállamában, Kaliforniában is. Az Egyesült Államok személyautó-parkja benzinmotorjainak átlagfogyasztásához képest a TDI-erõforrások javára adódó üzemanyag-fogyasztási elõny akár a 35 százalékot is elérheti. A dízeltechnika ezzel minden más hajtási rendszernél hatékonyabban járulhat hozzá a fosszilis tüzelõanyagok felhasználásának visszaszorításához.
 
Az Audi jelenleg épp a legújabb, különösen alacsony emissziójú („ultra low emission system”) TDI erõforrásokkal igazolja ismét iránymutató szerepét az üzemanyag-fogyasztás mérséklését célzó megoldások alkalmazása tekintetében. A mûszaki fejlõdés rendkívül fontos mérföldkövének számított, amikor az Audi 1989-ben elsõként kezdte meg a TDI-motorok sorozatgyártását. A TDI ezután rövidesen már a nyomatékos dinamika és a legmagasabb fokú gazdaságosság szinonimájaként a teljes autóipar számára példaként szolgált. A közvetlen befecskendezésû, feltöltött dízelt mind a mai napig egyetlen más hajtásrendszer sem tudta felülmúlni magas teljesítménye, és ezzel együtt kínált alacsony fogyasztási értékei tekintetében.
 

Átfogó csomag a CO2-emisszió mérséklésére
 
A TDI tökéletesítése az Audi számára minden modellje esetében a szén-dioxid és más káros anyagok kibocsátásának további csökkentésére irányuló integrált mûszaki stratégiájának fontos eleme. Az Audi mindemellett korszerû belsõégésû motorjaiban rejlõ további lehetõségekre is épít. A közvetlen befecskendezéssel és a turbófeltöltéssel a TFSI benzinmotorok éppúgy, mint a TDI dízelek, vetélytársaik körébõl már ma is igen kedvezõ üzemanyag-fogyasztási értékeikkel tûnnek ki.
 
Hibridrendszerek több modellhez is
 
Különleges felhasználási területekre és egyes piacok számára hibridrendszer is rendelkezésre áll majd. A Frankfurti Autószalon alkalmával az Audi hibridrendszerének legújabb generációjára épülõ hatáslánc-modellt mutat be. Az egyértelmûen modulrendszerû építési mód minden hosszirányban beépített motorral hajtott Audiban alkalmazható, s csaknem mindenfajta belsõégésû motorral kombinálható. Az Audi már több sorozat számára fejleszt hibridhajtást, s amint ezek meggyõzõ elõnyei a vásárlók számára is jelentkeznek, a sorozatgyártásban is megjelenik velük. Az Audi természetesen saját mércével is rendelkezik a hibridrendszerek képességeinek megítélésére: mindenkor a korszerû Audi TDI erõforrások gazdaságosságához viszonyítva.
 
Az Audi hibridmodulja egytengelyû párhuzamos hibridként épül fel, a hajtásláncba ekkor a motor és a sebességváltó közé elektromotor/generátor egységet építenek. Úgynevezett teljes hibrid modellként az Audi Q7 kizárólag benzin- és elektromos hajtással is éppúgy üzemelhet, mint a két motor erejének egyesítésével. A rendszer a motorfék-üzem és a fékezés fázisai során a mozgási energiát elektromos energiává alakítja, az akkumulátorban tárolja és igény szerint a jármû hajtására használja fel.
 
A párhuzamos hibrid, mint a leghatékonyabb megoldás
 
Az Audi által választott párhuzamos hibrid elve új megoldásnak számít ebben a kategóriában és e tekintetben is a vetélytársak túlszárnyalásának lehetõségét kínálja, ugyanis terepen és az autópályán egyaránt hatékonyabb mûködésû, mint a piacon jelenleg kapható rendszerek. Az érzékeny gázadási reakciók kifejezetten sportos és dinamikus menettulajdonságokat biztosítanak, így az Audira oly jellemzõ adottságok a hibridhajtás mellett is változatlanul megmaradhatnak.
 
A hibridhajtás magas hatásfokának egyik legalapvetõbb feltétele továbbra is a hatékonyan mûködõ belsõégésû motor. Az Audi 2.0 TFSI nem csupán meglehetõsen magas, 155 kW/210 LE teljesítményével és 300 newtonméter feletti forgatónyomatékával, hanem alacsony üzemanyag-fogyasztásával is kitûnik vetélytársai közül. Az elektromos oldalon dolgozó „ellendarabja” szintén optimális hatásfokkal és teljesítménysûrûséggel dolgozik, az állandó gerjesztésû szinkronmotor további 32 kW/44 LE teljesítményt biztosít, s 230 newtonméteres maximális forgatónyomatékát gyakorlatilag már álló helyzetébõl felpörögve rendelkezésre bocsátja.
 
Nyolcfokozatú „tiptronic” elektromos egységgel
 
Az elektromos egység (E-egység) a szintén új, nyolcfokozatú „tiptronic” váltómû házában kapott helyet, így a teljes egység nem igényel nagyobb beépítési méreteket, a szükséges helyet a hidraulikus nyomatékváltó eltávolításával alakították ki. A nemkívánatos lengések csillapítására az Audi hibridmodulja kettõstömegû lendkereket alkalmaz, a belsõégésû motor és az E-egység leválasztásáról nedves lamellás tengelykapcsoló gondoskodik.
 
E tengelykapcsoló kifinomult szabályzásában nagyrészt az Audi hibridmodulok terén összegyûjtött jelentõs tapasztalata mutatkozik meg, a belsõégésû motor indítása és leállítása extrém gyorsan és csendesen, az utasok számára gyakorlatilag észrevétlenül zajlik. A hibridhajtás tisztán elektromos üzemben 50 kilométer/óra sebességig és nagyjából három kilométeres hatótávolságon belül használható, ami a belvárosi utak jó részére teljes mértékben elegendõ.
 
Különösen kompakt akkumulátor az üzembiztos használatért
 
A szükséges energiát ilyenkor a legújabb konstrukciójú lítiumion-akkumulátor szolgáltatja. A jelenleg használatos, nikkel-metálhidrid töltéstárolókkal szemben a rendszer beépítési helyigénye és saját tömege azonos teljesítményszint mellett mintegy a felére mérsékelhetõ.
 
A mindössze 26 liter térfogatú akkumulátorköteg 264 volt üzemi hálózati feszültség mellett 39 kilowatt maximális teljesítményt állít elõ. A csomagtér mérete és kihasználhatósága az Audi hibridmodul alkalmazásakor így korlátozás nélkül, változatlan maradhat.
 
Újszerû fékberendezés az optimális energia-visszanyerés szolgálatában
 
Az E-egység az akkumulátor töltését jelentõs részben a fékezések során végzi, mégpedig az úgynevezett rekuperációs eljárás segítségével. A teljes egészében új fejlesztésû fékrendszer lehetõvé teszi a hidraulikus és elektromos fékteljesítmény fokozatmentes kombinációját. E rendszer révén az elektromos fékteljesítmény maximum 30 kilowatt értékig optimálisan az akkumulátor töltöttségi szintjéhez igazodik, a korábbi rendszerekhez képest jelentõsen fokozva az energia-visszanyerés mértékét. A folyamat sem a pedálérzetet, sem pedig a fékút hosszát nem befolyásolja.
 
Mindössze 100 kilogramm többlettömeg
 
A legújabb generációs hibridmodul megalkotásakor a mérnökök minden egyes alkatrészt mérete és tömege tekintetében egyaránt optimalizáltak. A szervokormányt elektrohidraulikus szivattyú látja el, a légkondicionáló kompresszora és a fékrásegítõ vákuumszivattyúja egyaránt elektromos hajtásról üzemel. Az ABS és az ESP menetstabilizáló rendszer funkcióik terén szintén fejlõdtek, s a hajtás elektromos elemeit teljes mértékben szabályzási rendszerükbe integrálták. A hibridrendszerbõl származó tömegnövekedés összesen csupán mintegy 100 kilogramm.
 
Mindössze 6,4 literes fogyasztás
 
Az IAA standján megjelenõ, 2.0 TFSI motorból és hibridmodulból álló kombináció egy nagy lökettérfogatú, atmoszférikus hathengeres aggregát menetteljesítményeit produkálja. A spontán és erõteljes indulás és gyorsítás éppen az Audikra jellemzõ dinamikát garantálja, miközben e jövõbe mutató párosítás mintegy 30 százalékkal bizonyul takarékosabbnak a hagyományos benzinmotoroknál. Egy felsõkategóriájú limuzinnak vagy egy középméretû SUV-modellnek megfelelõ 1850 kilogramm saját tömeg mellett, a vonatkozó szabvány szerinti mérési cikluson mindössze 6,4 liter átlagfogyasztás adódik 100 kilométerre.
 
Tiszta út a jövõbe
 
A belsõégésû motor a belátható idõtávon még minden bizonnyal a legfõbb hajtásrendszer marad. A TDI erõforrások, mint különösen gazdaságos technikák, a jövõben is igen jelentõs tényezõnek számítanak a fogyasztáscsökkentés terén, míg a különösen alacsony emissziójú rendszer („ultra low emission system”) biztos jövõt jelent számára. A TFSI motorok és a hatékony üzemet segítõ megoldások modulrendszerû csomagja (Modular Efficiency Programme) minden új modellsorozatban a szén-dioxid kibocsátási értékek jelentõs mérséklését eredményezi. Végül pedig a TFSI motorok a hibridmodulokkal kiegészítve bizonyos piacokon a TDI vonzó alternatívájaként jelenhetnek meg.
 
Egy dolog azonban mindvégig egyértelmû az Audi számára: a hatékony üzem és a fogyasztáscsökkentés sohasem jelenthet a márka hagyományos erõsségei kárára kötött kompromisszumot. Az Audi így modelljei sportosan elegáns karakterét és igényes minõségét – a tovább mérsékelt emissziós értékek mellett – a jövõben is egyre inkább kifejezésre kívánja juttatni./Autósoldalak.hu/