Autós hírek: Audi A5/S5, R8: Színtiszta fénytechnika


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A kiegészítõ féklámpák, illetve a hátsó lámpatestek körében már 1992 óta láthatunk LED-világítóegységeket. Az Audi 2004-ben elsõként alkalmazott fehér LED fényforrásokat a jármû külsején, mégpedig nappali világításként, az Audi A8 W12, majd 2006-tól az Audi S6, az Audi R8 és az Audi A5/S5 modelleken.
 
[2]Az Audi világszerte elsõként egyedülálló fényszóróval állt elõ, amely minden elsõ világítási funkciót LED-egységekkel valósít meg. A nappali világítás mellett így az irányjelzõ, a tompított és a távolsági fény egyaránt e megoldással jön létre. A megfelelõ fényeloszlásról és fényerõsségrõl a LED-ek különbözõ csoportjai (úgynevezett „array”) gondoskodnak. A fényszóró összesen 54 LED fényforrást tartalmaz.
 
A LED-technika legfõbb elõnyei alacsony energiafelhasználásában (tompított fény: 50 watt, nappali világítás: 6 watt), a nappali világossághoz hasonló színû, kellemesebb és kontrasztosabb fényében, tartósságában, alacsonyabb feszültségigényében, kompakt méreteiben és a formatervezõk számára kínált nagyobb alkotói szabadságban mutatkoznak meg.
 
Az EU különleges engedélye révén immár lehetõvé vált a LED-technika elõszériás alkalmazása a fényszórókban, a vonatkozó végleges EU-szabályzás elõreláthatólag 2008-ra készül el. Az Audi a megfelelõ konstruktõri kör alapító tagjaként már 2003 óta tevékenykedik a korszerû és nagyobb teljesítményû világítástechnika minél gyorsabb elterjesztésében.
 
[3]A fénytechnika innovatív megoldásai gyakran új fényforrások kifejlesztésén alapulnak. A halogénizzókat a xenon-fényszórók követték, késõbb kanyarvilágítással és kanyarodófénnyel kiegészülve, ám a LED-technika rendkívül gyors fejlõdése révén e funkciókat nemsokára már egyaránt e félvezetõk alkalmazásával valósíthatják meg. Mindegyik világítóegység a házból, a LED-egységekbõl (chip) illetve -csoportokból (chip-array), platinaelemekbõl és a hûtõtestbõl áll. A célzott hõelvezetésrõl és a fényszóró jégtelenítésérõl egyaránt elektromos ventilátorok gondoskodnak.
 
[1]Az Audi R8 a jövõben extrafelszerelésként rendelhetõ LED-fényszórója a következõképpen épül fel: a fõ funkció a LED tompított világítás, amelyben az alapvetõ fényeloszlást a megfelelõ formájú tükör segítségével két, egyenként négy-négy chipet tartalmazó LED-array alakítja ki. A világos-sötét kontúr környéki tartományért és a kellõ hatótávolságért felelõs további három, két-két tagú LED-array a lencse mögött helyezkedik el. Közvetlenül mellette mûködik a távolsági fény, a két fényszóró tükörnél egy-egy négytagú LED-csoporttal. A nappali világítás 24 fehér LED-tagja stílusosan a fényszóró alsó peremén fut végig. Ez az elrendezés összességében háromdimenziós és kifejezetten korszerû megjelenést kölcsönöz a fényszóró számára. A nyolc nagy fényerejû, sárga LED alkotta irányjelzõ a fényszóró felsõ szélén a „singleframe” hûtõrács felé mutat, s a nappali világítás csíkjával együtt csaknem teljesen körbefogja a világítóegységet.
 
LED-technika az Audi tanulmánymodelljein
 
[4]Az Audi a Detroiti Autószalonon debütált Pikes Peak tanulmánymodelljén már 2003-ban bemutatott egy keskeny csík formájú LED ködfényszórót. A még abban az évben a Genfi Autószalonon premierjét tartó Audi Nuvolari quattro koncepciómodellen már a teljes LED-fényszóró elsõ koncepciója jelent meg, majd szeptemberben a Frankfurti IAA elõestéjén a Le Mans quattro olyan LED-fényszórókkal mutatkozhatott be, amelyben a tompított fényeloszlás már megfelelt a vonatkozó elõírásoknak. Az allroad quattro tanulmány 2005-ben alumínium optikákkal szerelt, míg a Shooting Brake Concept modell „bionikus” formavilágú, fenyõtobozra emlékeztetõ, teljesen mûködõképes LED-fényszóróval jelenhetett meg a közönség elõtt. Utóbbi alapgondolata az R8 vadonatúj szériakonstrukciójában is megjelenik. Az Audi Q7 V12 (Detroiti Autószalon – 2007) pedig már a következõ LED-generációt sejteti…
 
Audi mûszaki ABC
 
LED: fénykibocsátó dióda (light emitting diode) Félvezetõ fényforrás, amely alacsony, 2-4 volt feszültségen hideg fényt produkál. Az Audi fényszórójának újszerû LED-array csoportjai 1 Amper áramerõsségnél 600 lumen fényáramot állítanak elõ (2008), ami a LED-világítóegységek körében mindeddig elérhetetlennek számított.
 
Lumen: a fényáram mértékegysége, a sugárzó (fényforrás) részérõl a sugárzás formájában kibocsátott teljesítménybõl (fényteljesítménybõl) származtatott mennyiség. /Autósoldalak.hu/