Autós hírek: BMW ütközésvédelem: Hatásos védelem ráfutásos ütközéskor


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


[2]2007 õszétõl még magasabb szintû utasvédelmet garantálnak a BMW személyautói, ugyanis a 6-os és 5-ös sorozat, valamint az X5 és a X3 modellcsalád minden tagja megkapja az új fejlesztésû aktív fejtámlákat, amelyek ráfutásos baleset alkalmával jelentõs mértékben csökkentik a nyaki csigolyák sérülésének kockázatát. A gépkocsi biztonsági elektronikája a lehetõ legrövidebb idõ alatt gondoskodik róla, hogy ütközéskor akár 60 mm-t elõre és 40 mm-t feljebb mozduljon a fejtámlák elülsõ része. A támla így még azt megelõzõen közel kerül az utas fejéhez, hogy az hirtelen hátra lendülne a fellépõ erõk hatására. Mindez nagyban fokozza a fejtámlák rögzítõ és stabilizáló hatását, és jelentõsen csökkenti a nyaki csigolyák meghúzódásának vagy sérülésének kockázatát.
 
Az ostorcsapás-nyaksérülésként is ismert nyakcsigolya-szindróma (NCS-szindróma) az egyik leggyakoribb sérülés közúti balesetek alkalmával. Olyankor alakul ki, amikor hátulról hirtelen nagy erõhatás éri az autót. Sokszor akkor is fájdalmas következményekkel jár, ha városban, kis sebességnél következik be. A BMW a ráfutásos balesetek elkerülése végett már 2003-ban bevezette a kétfokozatú féklámpát. Ennek lényege, hogy nagyobb felületen kezd világítani különösen intenzív fékezéskor, és egyértelmûen jelzi a jármû mögött haladóknak, hogy nekik is erõteljesen fékezniük kell. A BMW új aktív fejtámlái akkor is járulékos védelmet nyújtanak az utasoknak, amikor már nem kerülhetõ el a baleset.
 
Kényelmes, biztonságos, egyénileg állítható
 
[1]Korszerû kétrészes kivitelérõl lehet felismerni az aktív fejtámlát: a támlatartóból és az elmozdulni képes párnázott támlából áll. Az oldalán található gombbal ki-ki kényelmesen, egyéni igényének megfelelõen állíthatja be a magasságát: három fix ponton rögzíthetõ 30 mm-es tartományon belül. Ütközéskor rugóerõ hatására akár 60 mm-t elõre ugrik, és a fej közvetlen közelébe áll a párnázott támla. Egyúttal felfelé is mozdul, legfeljebb 40 mm-t.
 
Az aktív fejtámla egy másik változata a BMW komfortülésén teljesít szolgálatot: ezen a támla síkjából kiemelkedõ párnák találhatók oldalt. A komfortülés esetében ez váltotta le a korábban használt aktív fejtámlát.
 
A légzsák vezérlése aktiválja a fejtámlát
 
[3]Az aktív fejtámla mindkét változatának belsejében piroaktuátoros kioldású rugós mechanika található. A begyújtott aktuátor kioldócsapot, az pedig kioldólemezt hoz mozgásba. A helyérõl elhúzódó lemez mögül kiugró rugók hatására mozdul el elõre és felfelé a fejtámla. A piroaktuátort a légzsák vezérlõegysége gyújtja be, amikor ráfutásos balesetet érzékel a rendszer. A fentiekbõl adódóan a BMW aktív fejtámlái nagyon gyorsan és hatékonyan veszik elejét az „ostorcsapás-nyaksérülés” kialakulásának.
 
Az aktív fejtámla nemcsak jobban rögzíti és stabilizálja a fejet, mint a hagyományos, hanem kényelmesebb is. Mivel nem kell szorosan hozzásimulnia a fejhez, kellemes távolságban marad tõle menet közben, szemben a helyesen beállított hagyományos fejtámlával, amely túlzott közelsége miatt zavaró lehet menet közben.
 
[4]Miután mûködésbe lépett az aktív fejtámla, figyelmeztetõ üzenet jelenik meg a mûszerfali kijelzõn. Arra emlékezteti az autó tulajdonosát, hogy fel kell keresnie a legközelebbi BMW márkaszervizt a piroaktuátor újbóli üzembe helyezése végett. /Autósoldalak.hu/