Autós hírek: Smart fortwo micro hybrid drive: Takarékosabban és zöldebben


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 A smart fortwo micro hybrid drive. Az év végétõl pedig coupé és cabrio változatban is kapható lesz mindhárom – pure, pulse és passion – modellvariáns. Ezen kívül egy vonzó árelõnnyel rendelkezõ limitált extra szériát is terveznek. A micro-hybrid hajtású kivitel az ECE elõírásainak megfelelõ, balkormányos változatban lesz kapható Németországban és valamennyi más piacon.
 
[2]A smart fortwo micro hybrid drive az üresfutás-fázisokban leállítja a motort, hogy ilyenkor idõlegesen ne fogyasszon üzemanyagot, ne bocsásson ki károsanyagot és zajt. A szériajármûvekben már alkalmazott automatizált váltóval együtt ez a mûködési mód lehetõvé teszi az ügyfeleknek a start-stop-funkció nyújtotta kényelem maximális kihasználását. Vizsgálatok kimutatták, hogy a jármûvek a köznapi használatban átlagosan 1,3 kilométerenként megállásra kényszerülnek.
 
Nagyteljesítményû, szíjhajtású indítógenerátor
 
A rendszer „lelke“ egy speciális szíjmeghajtású indítógenerátor (ún. rSG), amely egyrészt ellátja a jármû elektromos hálózatát feszültséggel, másodfunkcióként pedig indítómotorként is üzemel. Képes a belsõ égésû motort - amint a vezetõ lelép a fékpedálról - a másodperc törtrésze alatt finoman, simán megindítani. Ezáltal elhagyható a forgattyútengely-lendkerékhez kapcsolódó indítómotor. Ez a rendszer, kombinálva egy kismértékben módosított váltóáttétellel, mintegy 8 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetõvé. (NEFZ-mérés szerint). Így a jármû fogyasztása a 100 kilométerenkénti 4,7 literrõl 0,4 literrel 4,3 literre csökken. A mindenkori közlekedési szituációtól függõen (torlódó forgalom) akár 13 százalékkal is kevesebb lehet a fogyasztás. Ezzel párhuzamosan alakul a CO2-kibocsátás is, 112-rõl 103 g/km értékre csökken.
 
Ezt a rendszert a smart a Valeo GmbH és a Gates Corporation cégekkel közösen dolgozta ki. Mechanikus szerkezete a Valeo STARS 157 indítógenerátorát alkalmazza, amely 42 Nm nyomatékot, vagy 14 Volt feszültség mellett max. 120 amper áramerõsséget produkál – ez elegendõ ahhoz, hogy akár mínusz 25 Celsius fokos hidegben is biztonságosan elindítsa a motort.
 
A forgattyúhajtás és az indítógenerátor közötti csúszásszegény és hosszú élettartamú összeköttetés létrehozása érdekében mindkét szerkezeti elem, valamint a velük együtt hajtott vízpumpa szélesebb hajtószíjat kapott - egy hat borda széles Gates-ékszíjat alkalmaztak.
 
[3]A start-stop üzemben váltakozó terhelések sajátosságai következtében a szíjfeszítés különös jelentõséggel bír. Egy, a motorházon támaszkodó, az indítógenerátorhoz billenõ csuklóval csatlakoztatott koaxális rugós/lengéscsillapítós szerkezet gondoskodik arról, hogy az indítógenerátor a kellõ meghajtóerõt a szíjhajtásnak továbbíthassa. Ezáltal biztosítható, hogy járó motornál a belsõ égésû motor által húzott szíjszakasz is, továbbá a komplementer, az indító által indításkor húzott szíjszakasz egyaránt biztonságosan legyen képes továbbítani a szükséges nyomatékot.
 
Vezérlõberendezés integrált teljesítmény-elektronikával
 
A rendszer mûködését az akkumulátor-rekesz mögött elhelyezett saját, integrált teljesítmény-elektronikával rendelkezõ vezérlõberendezés irányítja, amely a jármûelektronika többi elemével a CAN adatbusz rendszeren keresztül kommunikál. A 120 Amper erõsségû generátor-áramot háromfázisú vezeték továbbítja. Teljesítmény-elektronika szabályozza az indítómotor és a generátor teljesítményét egyaránt. A fedélzeti elektronika számára energiatárolóként egy AGM-akkumulátor szolgál, amelynek elektrolit-folyadékát gyapotanyag (abszorbens-üveggyapot) köti meg. Fizikális tulajdonságainak köszönhetõen ez az anyag rezisztensebb a váltakozó töltési-merí­tési körülményekkel szemben (ún. ciklus-szilárdabb) mint, a hagyományos, kénsav-elektrolitos ólomakkumulátorok.
 
Az rSG teljesítmény-elektronika üresjáratban leállítja a belsõ égésû motort, például közlekedési lámpa, vagy vasúti átkelõ tilos jelzésénél, vagy torlódó forgalomban. A gazdaságos üzemanyag-fogyasztás és a komfort érdekében az elektronika már 8 km/h sebességnél lassabb haladáskor is leállítja a motort, ha a vezetõ a fékpedálra lépve azt jelzi, hogy megállásra készül. Amint viszont lelép a fékrõl, újból indul a motor és így késedelemmentes az elindulás. A start-stop funkció szükség szerint kiiktatható a középkonzolon, a váltókar elõtt elhelyezett kapcsolóval a következõ jármûmotor beindításig (gyújtás ki-bekapcsolás). /Autósoldalak.hu/