Autós hírek: Audi: Munkálkodás a világ legtisztább dízelmotorján


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A különösen alacsony károsanyag-kibocsátású, új TDI-motorok a korszerû erõforrások magas teljesítményszintjét és kiemelkedõ nyomatékosságát kiváló üzemanyag-fogyasztási és mindeddig elérhetetlen kipufogógáz-emissziós értékekkel kombinálják. Mindezek alapján sorozatgyártású konstrukcióként már most kielégítik az Európában csak a késõbbiek során várható, legszigorúbb határértékeket. Amint az Audi már az Euro 4 és Euro 5 normákat is évekkel hatályba lépésük elõtt teljesítette, a négykarikás márka a jövõben is az iránymutató technikák úttörõje kíván maradni.
 
Az Audi integrált mûszaki stratégiájának egyik jelentõs eleme a TDI-motorok jövõbe mutató technikája. „A TDI nagy hatékonyságú hajtásrendszerként betöltött szerepét tartósan erõsíteni kívánjuk, s a jövõben a különösen alacsony hajtóanyag-fogyasztású e-modellek a nagy volumenû sorozatainkban is megjelennek – akár TDI, akár a legkorszerûbb TFSI-technikáról legyen szó” – jelentette be Rupert Stadler, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke.
 
Sikerek a legmagasabb fokú gazdaságossággal
 
[2]„Az Audi mindenképpen úttörõnek számít a dízelek területén. A rendkívül hatékony TDI-technikát 1989 óta immár több mint 4,5 millió jármûben vittük az utakra. Segítségével az R10 TDI sport-prototípus formájában kétszer diadalmaskodtunk dízel versenyautóval a Le Mans-i 24 órás futamon, ahol az Audi R8 a TFSI közvetlen benzin-befecskendezéssel korábban öt alkalommal is az élen végzett. A versenysportban gyûjtött, rendkívül nagy jelentõségû ismereteinket közvetlenül a sorozatgyártásban kamatoztatjuk” – hangsúlyozta Michael Dick, az AUDI AG igazgatótanácsának a mûszaki fejlesztés területéért felelõs tagja. „Mindezzel a versenypályán és az utcán egyaránt hatásosan demonstrálhatjuk, hogy a TDI és a TFSI-konstrukciók milyen nagy mértékben szolgálják a hatékony üzemet, a vezetés élményét és a gazdaságosságot.”
 
A legújabb TDI-generációval az Audi ismét megerõsíti vezetõ szerepét a legkorszerûbb dízeltechnikák terén: amikor az Audi 1989-ben megkezdte elsõ TDI-motoros személyautójának sorozatgyártását, markáns mérföldkõnek bizonyult a mûszaki haladás útján. Az Audi TDI hamarosan a dinamikusan nyomatékos mûködés és a legmagasabb fokú takarékosság szinonimájává, egyben új trend alapítójává vált az egész autóiparban. Mindmáig egyetlen hajtásrendszerrel sem sikerült valós üzemi körülmények között felülmúlni a vezetés feltöltött, közvetlen befecskendezésû dízelek által a legalacsonyabb hajtóanyag-fogyasztási értékek mellett kínált élvezetét.
 
Következetes stratégia minden modellsorozatban
 
Új TDI-generációjával az Audi most e high-tech hajtásrendszer jövõbeni perspektíváját igazolja. A továbbfejlesztett égésfolyamat és a különösen alacsony károsanyag-kibocsátást eredményezõ rendszer (ultra low emission system) révén e jármûvek az Amerikai Egyesült Államok BIN-5, valamint Európa jövõben várható legszigorúbb normáinak egyaránt megfelelnek.
 
Az Audi következetes 2008-as TDI-stratégiáját az Audi A4 és az Audi Q7 háromliteres V6-os erõforrásával indítja. Ez 176 kW (240 LE) teljesítménnyel, illetve kiemelkedõ, az Audi A4 esetében 500, az Audi Q7 modellekben 550 newtonméter maximális forgatónyomatékkal az Audira jellemzõ dinamikát viszonylag alacsony fogyasztási értékek mellett produkálja. Sorban következnek ezután a további modellek is, 2010-ig az Audi az új technikát további jármû- és teljesítménykategóriákban is kínálja majd.
 
Innovatív technika a legalacsonyabb emissziós értékek szolgálatában
 
Az Audi új technikája magasabb fejlettségi szintre emeli a turbófeltöltéssel kiegészített közvetlen dízel befecskendezés immár milliós nagyságrendben bizonyított TDI-rendszerét. Az Audi dízelmotor-fejlesztés mérnökei a legújabb TDI-generációt ennek megfelelõen innovatív megoldások egész sorával látták el. Az új piezo-befecskendezõkkel mûködõ common-rail rendszer 2.000 bar befecskendezési nyomással dolgozik, a nagyhatékonyságú kipufogógáz-visszavezetés, illetve az optimális feltöltés pedig egyértelmûen mérsékeltebb károsanyag-kibocsátásáról gondoskodnak. Különlegesség a világszerte elsõ ízben alkalmazott égéstér-érzékelõk megoldása, amely – az Audi egyik tovább innovációjaként – az égésfolyamat még precízebb szabályzását teszi lehetõvé.
 
[3]A legújabb TDI-generáció a különösen alacsony károsanyag-kibocsátást eredményezõ rendszer (ultra low emission system) alkalmazása révén végérvényesen igazi high-tech tiszta dízellé lép elõ. Ez a megoldás ugyanis akár 90 százalékkal is mérsékelheti a nitrogén-oxidok kibocsátását. Az „ultra low emission system” az „AdBlue” adalékanyaggal, e biológiailag könnyen lebontható kiegészítõ oldattal mûködik, amelyet minimális mennyiségben közvetlenül a DeNOx-katalizátor elé fecskendez. A teljes berendezés a katalizátorból, az adagolómodulból, az AdBlue-tartályból, valamint a fûtött vezetékekbõl és az érzékelõk átfogó rendszerébõl áll. A kipufogógáz-tisztító rendszert a kiegészítõ oxidációs katalizátor, illetve a nagyhatékonyságú, szabályozott dízelrészecske-szûrõ teszi teljessé.
 
Széleskörû lehetõségek a világszintû fogyasztácsökkentésre
 
A kifejezetten alacsony kipufogógáz-emissziós értékeknek köszönhetõen e korszerû közvetlen befecskendezésû dízelek világszerte üzemeltethetõk, még az Egyesült Államok legszigorúbb emissziós határértékeket elõíró tagállamában, Kaliforniában is. Az Egyesült Államok személyautó-parkja benzinmotorjainak átlagfogyasztásához képest a TDI-erõforrások javára adódó üzemanyag-fogyasztási elõny elérheti a 35 százalékot is. A dízeltechnika ezzel minden más hajtási rendszernél hatékonyabban járulhat hozzá a fosszilis tüzelõanyagok felhasználásának és az éghajlat-károsító, üvegházhatást okozó gázok termelésének visszaszorításához. Az Audi 2008 második felétõl az amerikai és az európai piacon egyaránt kínálja majd új modelljeit.
 

Átfogó csomag a CO2-emisszió mérséklésére
 
A TDI tökéletesítése az Audi számára minden modellje esetében a szén-dioxid és más káros anyagok kibocsátásának további csökkentésére irányuló integrált mûszaki stratégiájának fontos eleme. Az Audi mindemellett korszerû belsõégésû motorjaiban rejlõ további lehetõségekre is épít. A közvetlen befecskendezéssel és a turbófeltöltéssel a TFSI-benzinmotorok éppúgy, mint a TDI-dízelek, vetélytársaik körébõl már ma is igen kedvezõ üzemanyag-fogyasztási értékeikkel tûnnek ki.
 
A jövõben így számos Audi TDI- és TFSI-modell innovatív energiamenedzsment-rendszerrel készül, amely a motorfék- és a fékezési fázisokat elektromos energia termelésére és tárolására hasznosítja majd. Mindezt az Audi kényelmi igényeinek is megfelelõ automatikus motorleállítási és -indítási funkció (Start-Stop System) egészíti majd ki.
 
e-modellek a volumensorozatokban
 
[4]A teljes jármûvön végrehajtott, részletes finomítások szintén jelentõsen hozzájárulnak a hajtóanyag-fogyasztás mérsékléséhez. Az optimális gördülési ellenállás, a tovább csökkentett légellenállás, a másként megválasztott sebességváltó-áttételek, a mérsékelt belsõ súrlódások és a továbbfejlesztett segédberendezések csupán néhány alkotóelem abban a stratégiában, amellyel az Audi teljes modellkínálatának gazdaságosságát fejleszteni kívánja. A forgatónyomaték alacsony fordulatszám-tartományokban is magas szintje az Audi feltöltött és közvetlen befecskendezésû benzines és dízelmotorjai számára egyaránt kedvezõ feltételeket teremt a sebességváltó fokozatainak optimális áttételezéséhez, amelyekkel a motor menet közben lehetõség szerint a legmagasabb hatásfokkal üzemelhet.
 
Kiváló példák e stratégia sikerére a máris sorozatban gyártott e-modellek. A jelenlegi Audi A3 1.9 TDI e mindezt különösen kedvezõ, a szabvány szerint 100 kilométeren adódó 4,5 literes kombinált üzemanyag-fogyasztásával és kilométerenként 119 grammos széndioxid-kibocsátásával igazolja. Az Audi a jövõben nagymértékben bõvíti különösen gazdaságos üzemû modelljeinek választékát, s a nagy darabszámú sorozatokban az e-modelleket TDI- és TFSI változatban is kínálja majd. /Autósoldalak.hu/