Autós hírek: Scania: Törekvések a környezetkímélõbb közlekedésért


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A norvég AS Oslo Sporveier tömegközlekedési vállalat a Scania segítségével állítja át városi autóbuszait bio-üzemanyagúra. 2008 márciusában 18 etanollal üzemelõ Scania autóbusz kezdi meg mûködését Norvégia fõvárosában.
 
A cég azért döntött úgy, hogy ilyen nagy darabszámú etanolos autóbuszt helyez üzembe, mert a svéd fõvárosban, Stockholmban az elmúlt több mint 15 év során már sok kedvezõ tapasztalat gyûlt össze ezekkel kapcsolatban. A számítások szerint a 18 új autóbusznak köszönhetõen Oslóban évente 600 tonnával csökkenthetõ a széndioxid-kibocsátás.
 
Nemzetközi viszonylatban is fokozódó érdeklõdés mutatkozik az etanollal üzemelõ motorok iránt. A Scania, az etanollal üzemelõ buszok egyetlen gyártójának eszközeit már több ország tömegközlekedési vállalata is tesztelte vagy tesztelni fogja, például Nagy-Britanniában, Lengyelországban, Magyarországon, Olaszországban, Spanyolországban és Kínában.
 
A megújuló üzemanyagokból származó széndioxid a természetes ökológiai ciklus része, és nem növeli a légkör CO2-szintjét. Mivel egyre nagyobb a kereslet a gépjármûvekben üzemanyagként használható etanol iránt, a világ etanoltermelése rohamosan növekszik. Az etanol szállítása ugyanúgy történik, mint más, gépjármûvekben használható folyékony üzemanyagoké, így a már meglévõ elosztó infrastruktúra felhasználható erre a célra.
 

A Scania és a biodízel
 
[1]A Scania a finnországi Neste céggel egyesíti erõit annak érdekében, hogy kipróbáljon egy új, kis károsanyag-kibocsátású bio-alapú dízel üzemanyagot. A magas hatásfokú üzemanyag nitrogénoxid-kibocsátása közel 20, részecske-kibocsátása 30, míg széndioxid-kibocsátása akár 80%-kal is kisebb a hagyományos dízelolajjal szemben.
 
„A Scania laboratóriumi vizsgálatai arról tanúskodnak, hogy a bio-alapú szintetikus dízelolajban nagy lehetõségek rejlenek,” mondta Hasse Johansson, a Scania kutatási és fejlesztési csoportjának vezérigazgató helyettese. „A hagyományos dízelolaj ilyen jellegû üzemanyagra cserélése önmagában jelentõsen javítja a károsanyag-kibocsátási mutatókat. Azáltal, hogy ez az üzemanyag ez vegyíthetõ a hagyományos dízelolajjal, régi jármûvek és motorok esetén is jól alkalmazható.”
 
A Scania a bioetanolt a megfelelõen átalakított dízelmotorokhoz a 80-as évek vége óta kimagasló környezetvédelmi eredményekkel használja autóbuszokban. A Brazíliában cukornádból nyert etanol használatával például 90%-kal sikerült csökkenteni a fosszilis széndioxid-kibocsátást
 
A Scania laboratóriumi kísérletekben vizsgálta más dízel üzemanyagok környezeti hatásait. A vizsgálatok arról tanúskodnak, hogy az üzemanyag összetétele közvetlenül befolyásolja a környezetvédelmi mutatókat, illetve a motorok más üzemanyagokkal is gazdaságosan üzemeltethetõk.
 
A Neste cégtõl származó és Finnország déli részében elõállított NExBTL üzemanyagot 2007 õszétõl várhatóan 2010 végén környezeti és üzemi vizsgálatoknak vetik alá. Ezek során Stockholm térségében üzemelõ áruelosztó teherautókban és komphajókon, valamint Helsinkiben közlekedõ városi autóbuszokon figyelik az új üzemanyaggal hajtott motorok viselkedését és kipufogógázának összetételét.
 
A kísérletben hat Scania városi autóbusz vesz részt. Közülük négy százszázalékban NExBTL-lel, kettõ pedig normál gázolajjal üzemel. A projekt során mintegy száz, a Svéd Posta által használt teherautóban és 2-3 komphajóban a hagyományos és az új üzemanyag keverékét fogják használni.
 

Scania környezetvédelmi konferencia Londonban
 
A Scania a közlekedési és környezetvédelmi ágazatok vezetõ politikusaival és ipari képviselõivel vitatta meg a zöldebb és biztonságosabb közlekedés lehetõségeit az Egyesült Királyságban.
 
[3]A Londonban megrendezett szemináriumon több mint száz közlekedési és környezetvédelmi szakember vett részt, Dr. Stephen Ladyman közlekedési miniszter a következõképpen határozta meg a rendezvény alapkoncepcióját: „A kormány a bio-üzemanyagok használatának kötelezõvé tételével a közlekedésbõl származó széndioxid-kibocsátást 2010-re 1 millió tonnával lesz képes csökkenteni; ez megfelel 1 millió gépkocsi forgalomból való kivonásának.”
 
Urban Johansson, a Scania erõátviteli rendszerek fejlesztésével foglalkozó divíziójának vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: „Európában valamint világviszonylatban,a bio-üzemanyagok csupán elenyészõ részét alkotják a közlekedésben felhasznált összes üzemanyagnak. Az Európai Unióban a miniszterek tanácsa 2020-ra ezt a részarányt 10 százalékra kívánja növelni. A Scania úgy véli, hogy bár ez a cél megvalósítható, minden érintettnek nagyon komoly erõfeszítéseket kell tennie érte.. Szükséges az európai termelés fokozása, a behozatal növelése, valamint a jogszabályok és az adópolitika megváltoztatása.”
 

A Scania és a bio-üzemanyagok: A Scania elsõ etanollal üzemelõ motorját 1916-ban építette meg, amikor az I. világháború üzemanyag-ínségével kellett megküzdeni.
Az 1980-as évek közepén a Scania városi autóbuszokhoz kezdett kifejleszteni etanollal is mûködõ dízelmotorokat
A dízelmotor etanolos üzemre való átalakítása kis ráfordítás mellett is megvalósítható, mivel az kompatibilis a jelenlegi technológiákkal és alkatrészekkel.
1989 óta a Scania mintegy 600, etanollal üzemelõ autóbuszt szállított le több, elsõsorban svédországi városi közlekedési vállalatok számára.
2008 márciusában tizennyolc Scania etanol busz kerül forgalomba Oslóban, Norvégiában, amelyek segítségével évi 600 tonnával lehet csökkenteni a széndioxid-kibocsátást, így a város tömegközlekedése bio-üzemanyaggal üzemelhet majd.
A Scania, az etanollal üzemelõ buszok egyetlen gyártójának eszközeit már több ország tömegközlekedési vállalata is letesztelte vagy tesztelni fogja, például Nagy-Britanniában, Lengyelországban, Magyarországon, Olaszországban, Spanyolországban és Kínában. A Scania a finnországi Neste céggel együttmûködve kísérletezik új, kis károsanyag-kibocsátású bio-alapú dízel üzemanyag fejlesztésével.
2008-tól kezdve a Scania elektromos hibridbuszait fogja tesztelni az SL, a stockholmi regionális tömegközlekedési vállalat
/Autósoldalak.hu/