Autós hírek: Smart fortwo cdi: 3,3 literes fogyasztás


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


[2]A smart fortwo cdi 3,3 literes átlagfogyasztással (NEFZ-szabvány) a világ legtakarékosabb sorozatgyártású személyautója. Az autó 88 g/km széndioxid-kibocsátásával egyben a legkörnyezetkímélõbb is. Egyetlen tele tankkal (33 liter üzemanyaggal) a 33 kW/45 LE-s motorral szerelt kétüléses modell csaknem 1 000 kilométert tud megtenni, azaz elméletileg képes tankolás nélkül eljutni Berlinbõl Párizsba. Ez egyúttal azt jelenti, hogy évi 15 000 kilométer futásteljesítmény mellett évente mindössze 15 alkalommal kell beállni vele benzinkútra.
 
A smart mérnökei továbbfejlesztették és felkészítették a jövõ kihívásaira a smart fortwo elõzõ generációjából ismert, jól bevált cdi-motort. A korszerûsítésnek köszönhetõen 10 százalékkal nõtt a teljesítménye és a maximális forgatónyomatéka, ugyanakkor 13 százalékkal csökkent a fogyasztása: 33 kW/45 LE-t ad le, és 110 Nm maximális forgatónyomatékot mozgósít a motor, utóbbit a 2000 és 2500 percenkénti fordulat közötti tartományban. Az elõnyös változások eredményeként kategóriájában egyedülálló módon ötvözi a fürgeséget, valamint a gazdaságos és környezetkímélõ mûködést.
 
A vezetési élmény záloga a világ legkisebb közvetlen befecskendezésû dízel erõforrása, a motorfejlesztés remekmûve, amely parányi méretei ellenére is a nagyobb motorokra jellemzõ korszerû mûszaki megoldásokat vonultatja fel. Ilyen például a legújabb generációs közös nyomócsöves befecskendezés: már kis fordulaton is 1 600 bar üzemi nyomáson mûködik (korábban: 1 350 bar), és új fejlesztésû hatlyukú fúvókákon keresztül juttatja be az üzemanyagot az égésterekbe. E két sajátosságának köszönhetõen rendkívül hatékonnyá teszi az égési folyamatot.
 
A csúcstechnikát hasznosító cdi-erõforrás további ismérve a turbótöltõ, a töltõlevegõ-hûtõ, a hûtött kipufogógáz elektromos úton történõ visszavezetése, valamint a könnyûfém blokk.
 
A világ legkisebb közvetlen befecskendezésû hightech-dízelmotorja
 
[4]Ugyanazzal a kétfázisú befecskendezéssel készül a háromhengeres cdi-dízel, mint a smart testvérmárkájaként mûködõ Mercedes-Benz korszerû CDI-dízelmotorjai. Ennek lényege, hogy néhány ezredmásodperccel a befecskendezés elõtt, kis mennyiségû üzemanyag jut be az égésterekbe, ott meggyullad, és elõmelegíti a hengereket. Ennek az ún. elõbefecskendezésnek köszönhetõen sokkal csendesebb az égés, mint egyébként. A cdi-motor „agya”, a motor-váltóegység egészét vezérlõ nagy teljesítményû számítógép határozza meg, hogy pontosan mennyi üzemanyagra van szükség az elõmelegítéshez, és milyen idõközzel kövesse egymást az elõ- és a fõbefecskendezés. /Autósoldalak.hu/