Autós hírek: Mercedes-Benz: Legújabb jármûbiztonsági fejlesztések


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


1999. óta több mint 42 százalékkal csökkent a vezetõ hibájára visszavezethetõ balesetek aránya Németországban az újonnan forgalomba helyezett Mercedes-Benz személygépkocsik esetében. Csak Németországban évente 20 000 baleset lenne elkerülhetõ, ha minden személygépkocsiban lenne ESP. A Mercedes-Benz ezért jövõbe mutató új biztonsági koncepció megvalósításán dolgozik.
 
[1]Az utasvédelem terén elért látványos sikerei után, a Mercedes-Benz a jövõben fokozott figyelmet kíván szentelni a balesetveszély korai felismerésének és a baleset elkerülésének. A Mercedes-Benz olyan, a vezetõt segítõ intelligens biztonsági rendszereket fejleszt, amelyek sztereó-kamerák és radaros érzékelõk segítségével folyamatosan figyelik a gépkocsi környezetét, felmérik az egyes közlekedési helyzetekben rejlõ veszélyeket, és azok mértékétõl függõen figyelmeztetik a vezetõt, vagy szükség esetén akár önállóan beavatkoznak.
 
„Néhány évvel ezelõtt – a PRE-SAFE kifejlesztésével – a reflex képességével ruháztuk fel autóinkat, késõbb azonban arra látni és gondolkodni és képesek lesznek.” – nyilatkozta Dr. Thomas Weber, a DaimlerChrysler kutatási és fejlesztési vezetõje. „Kezdetektõl fogva természetes számunkra, hogy autóinknak a legkeményebb törésteszteken is meg kell felelniük. Még jobb és intelligensebb megoldás azonban, ha a korai felismerésnek köszönhetõen egyáltalán be sem következik a baleset. Ezen munkálkodunk, szem elõtt tartva a közlekedés valamennyi résztvevõjének érdekét.”
 
A balesetek valós körülményei és a balesetkutatók ismeretei szolgálnak a Mercedes-Benz jármûbiztonsági fejlesztõmunkájának alapjául. A figyelem középpontjában az útkeresztezõdések, a betorkollások és az útfelbontások állnak, Németországban ugyanis ezeken a helyeken történik a súlyos kimenetelû közlekedési balesetek csaknem egyharmada. A Mercedes-Benz szintén kiemelt figyelmet szentel az elfáradás, a sebesség és az útelhagyás problémakörének, mert ezek is igen gyakori okai a baleseteknek. A vállalat a megelõzõ intézkedésekkel, valamint az aktív és passzív biztonsági rendszerek összekapcsolásával még magasabb szintre kívánja emelni az utasvédelmet.
A Mercedes-Benz e témakörben bemutatott fejlesztései régóta nagyban hozzájárulnak a közlekedés-biztonság fokozásához. Már önmagában a gépkocsi kisodródását megakadályozó és a kritikus közlekedési helyzetekben hatásosan közbeavatkozó ESP? is nagyon nagy elõrelépést jelent a biztonság terén.
 
[3]Egyértelmûen kitûnik a német baleseti statisztikák elemzésébõl, hogy a Mercedes-Benz személyautói jóval ritkábban szenvednek balesetet, mióta alapfelszereltségük része az ESP?. 1999. óta több mint 42 százalékkal csökkent a vezetõ hibájára visszavezethetõ balesetek aránya az újonnan forgalomba helyezett Mercedes-Benz személygépkocsik esetében. Csak Németországban évente 20 000 baleset lenne elkerülhetõ, ha minden személygépkocsiban lenne ESP. Ez egyúttal azt jelenti, hogy a biztonsági öv, a légzsák és az ABS mellett az elektronikus stabilitásfelügyelõ a modern gépkocsik legfontosabb biztonsági berendezése. Európában jelenleg csak az új autók mintegy 40 százaléka rendelkezik vele.
A Mercedes-Benz által 1996-ban a világon elsõként bevezetett fékasszisztens (BAS) is nagyon hatékony eszköz a baleset-megelõzésben. Miután megkezdte sorozatszerû alkalmazását a stuttgarti márka, nyolc százalékkal visszaesett az autóit érintõ ráfutásos balesetek gyakorisága, szemben más gyártók termékeivel, ahol nem változott ez az arány. A súlyos kimenetelû gyalogosgázolások számát is csökkentette a fékasszisztens, egészen pontosan 13 százalékkal.
A PRE-SAFE?-fék, mint „elektronikus gyûrõdõ zóna”
A Mercedes-Benz biztonsági fejlesztései során a balesetek valós körülményeit veszi alapul, és új mûszaki megoldásaival a balesetet közvetlenül megelõzõ idõszakra összpontosít. Olyan új rendszereket alkotnak mérnökei, amelyek folyamatosan figyelik a jármû környezetét, valamint figyelmeztetik és segítik a vezetõt. Ezzel együtt óvintézkedéseket foganatosítanak az autóban az utasok védelme érdekében.
 
2005-ben, a Mercedes-Benz által kifejlesztett fékasszisztenssel, a PLUS-szal és a PRE-SAFE?-fékkel (2006.) köszöntött be a „látni képes” autók kora. Mindkét rendszer mûködése olyan radaros érzékelõkön épül, amelyek pontosan felmérik a gépkocsi és az elõtte haladó jármû közti távolságot, és ebbõl állapítják meg, hogy fennáll-e a ráfutásos ütközés veszélye. A fékasszisztens PLUS amellett, hogy figyelmezteti a vezetõt a veszélyre, azonnal felépíti az adott szituációban a lehetõ leghatékonyabb fékezést garantáló féknyomást, a PRE-SAFE?-fék pedig automatikusan mûködésbe lép, és önállóan lefékezi az autót, amennyiben a vezetõ nem reagál a figyelmeztetõ jelzésre. Ez a részleges, önálló fékezés jelentõsen mérsékli az ütközési sebességet, így a rendszer  „elektronikus gyûrõdõ zónaként” mûködik, és még nagyobb biztonságot szavatol az autóban ülõknek. A Német Autóklub (ADAC) egyik vizsgálatából kiderül, hogy a PRE-SAFE?-féknek köszönhetõen akár 45 százalékkal kisebb terhelés éri az utasok testét ráfutásos ütközéskor.
A Mercedes-Benz mérnökei közben már a PRE-SAFE?-fék második generációját tesztelik. Ez automatikus vészfékezést hajt végre, ha az érzékelõk jelei alapján elkerülhetetlennek tûnik az ütközés. Hathatós közremûködésének köszönhetõen még tovább csökken a becsapódási sebesség.
 
[4]Elõre észleli a balesetveszélyt az útkeresztezõdés-figyelõ berendezés
A fentieken kívül a videó alapú rendszerek is részét képezik a Mercedes-Benz személyautók jövõbeni biztonsági felszerelésének. A szélvédõüveg mögé telepített kamerák szemmel tartják az út vonalvezetését, felismerik az úton haladó vagy azt keresztezõ gyalogosokat és kerékpárosokat, továbbá értelmezni képesek a közlekedési jelzõtáblákat. Mivel nagy teljesítményû számítógépek segítségével, valós idõben történik az általuk rögzített képek kiértékelése, a vezetõ elõre, idõben értesül a veszélyrõl.
Ezzel a megoldással elsõsorban a közúti balesetek egyik neuralgikus pontjára, az útkeresztezõdésre összpontosít a Mercedes-Benz. Németországban az útkeresztezõdésekben történik a súlyos kimenetelû közúti balesetek közel egyharmada. A Mercedes-Benz által kifejlesztett sztereó-kamera képes észlelni az oldalról közeledõ autót, kerékpárost vagy gyalogost. Mozgásuk, távolságuk és sebességük alapján a rendszer valószínûsíti mozgási irányukat, és ezzel elõre kiszámítja a balesetveszélyt. Tesztek igazolják, hogy már 2-3 másodperccel korábban észleli az oldalról érkezõ kerékpárost. Ez éppen elég idõ ahhoz, hogy a vezetõ is tudomást szerezzen róla, és elkerülhetõ legyen a baleset.
A Mercedes-Benz másik videó alapú rendszere arra is képes lesz figyelmeztetni a vezetõt, hogy betartsa a mindenkori megengedett haladási sebességet. Kamerája 'leolvassa' a közlekedési jelzõtáblákon szereplõ számokat, és megjeleníti a mûszerfali kijelzõn a felvett képet. A késõbbiekben stoptáblák, elsõbbségadás-táblák és közlekedési jelzõlámpák üzeneteit is képes lesz közvetíteni a rendszer.
 
Fékezéssel tereli vissza a jármûvet a sávfigyelõ
Németországban minden hatodik súlyos közlekedési baleset útelhagyásra vezethetõ vissza. Ilyen jellegû szerencsétlenség okozza a közúti halálesetek több mint egyharmadát. A Mercedes-Benz olyan sávfigyelõt fejleszt, amely amellett, hogy figyelmezteti a vezetõt a sáv óvatlan elhagyására, balesetveszély esetén vissza is tereli a gépkocsit a számára kijelölt nyomvonalra.
 
[5]Ennél a rendszernél is kamera figyeli az útburkolati jelzéseket, a gépjármû által tartott irányt és a sofõr cselekedeteit. Elsõ lépésben a kormány rezgése figyelmezteti a vezetõt, hogy elhagyni készül a sávot. Amennyiben nem reagál erre a finom, de határozott jelzésre, a sávfigyelõ a megfelelõ kerekek célirányos lefékezésével visszatereli a jármûvet a sávba.
Azonnal hatályon kívül helyezõdik az önálló fékezés, amint a vezetõ megmozdítja a kormányt.
Holttérfigyelõ fokozza a sávváltás biztonságát
A Mercedes-Benz egy további új fejlesztése a sávváltás biztonságosságát hivatott fokozni. Hat darab rövid hatótávolságú radaros érzékelõre épül a mûködése, melyek kétoldalt figyelik az autó mögé esõ területet, és azonnal észlelik, ha éppen valamilyen jármû tartózkodik a visszapillantó tükör 'holtterében', a szomszédos sávban. Ilyen esetben piros fényjelzés válik láthatóvá a tükör üvegében. Ha a vezetõ valamilyen oknál fogva nem veszi észre, azonnal figyelmeztetõ hang szólal meg, amint mûködésbe hozza az irányjelzõt.
Lankadásfigyelõ az elalvás ellen
A Mercedes-Benz jármûbiztonsági szakembereinek egyik új projektje a lankadásfigyelõ fejlesztése. Különbözõ felmérések igazolják, hogy elfáradásra vezethetõ vissza a súlyos kimenetelû közúti balesetek 10-20 százaléka. Német biztosítótársaságok vizsgálata szerint a fáradtság áll az autópályán bekövetkezõ halálos szerencsétlenségek egynegyedének hátterében.
 
Olyan kisegítõ rendszer kifejlesztése a céljuk, amely idejében felismeri, ha lankad a vezetõ figyelme, és errõl haladéktalanul értesíti is õt. Számos olyan lehetõséggel kísérleteznek, amelyekkel már az elsõ pillanatban felismerhetõ a figyelem csökkenése. Eddig több mint 250 autóvezetõ vett részt a vonatkozó teszteken, összesen közel 400 000 kilométert teljesítve.
 
Kommunikáció autó és autó között
Németországban jelenleg nagyszabású kísérlet keretében tesztelik az autók közötti kommunikációt, amelytõl a közúti közlekedés biztonságának további javulását várja a Mercedes-Benz. Maga is csatlakozott, és több mint hatéves gyakorlati tapasztalatával nagyban hozzájárul a német ipar szereplõinek bevonásával zajló kísérlethez.
 
I[6] dõben történõ, gyors figyelmeztetést tesz lehetõvé a WLAN- (Wireless Local Area Network, vezeték nélküli helyi hálózat) technológiára épülõ jármû-jármû-kommunikáció. Már akkor tájékoztatást kaphat ködrõl, jégrõl vagy más veszélyrõl a vezetõ, amikor még el sem érte a kritikus útszakaszt. Ennél a rendszernél az autók maguk szolgálnak adóként, vevõként és átjátszóként, és úgy adják át egymásnak az információkat, akár a stafétabotot. A veszélyhelyzetek felismerésében beépített biztonsági berendezéseik, az ABS és az ESP? van segítségükre. E vezeték nélküli kommunikáció késõbb kiterjeszthetõ lesz a mozgó gépkocsikra és az út mellé telepített bázisállomásokra is, így lehetõség nyílik a jármûfolyam megfelelõ szabályozására és a dugók elkerülésére.
 
Radaros érzékelõk becsülik fel a másik jármû méretét és tömegét
A jármû-jármû-kommunikációval az utasvédelem is fokozható. Amikor már nem kerülhetõ el az ütközés, arra még mindig fel lehet használni a kölcsönös adatátvitelt, hogy a helyzet súlyosságának megfelelõen lépjenek mûködésbe az övfeszítõk, a légzsákok és az egyéb biztonsági berendezések. Egymás közelébe érve ? azaz közvetlenül az ütközés elõtt ? még gyorsan kicserélhetik az autók egymás között a fajtájukra, tömegükre és felépítésükre vonatkozó információkat annak érdekében, hogy a kívánatos mértékben és módon aktiválódjanak utasvédelmi rendszereik.
 
A Mercedes-Benz különbözõ modelljeibe beépített radarszenzorika az ütközések elõzetes kielemzésére is felhasználható lenne. Ha ugyanis 'látja' a rendszer, hogy teherautó, autóbusz vagy személyautó becsapódása várható, elõre ki tudja számítani az ütközés várható erejét, és annak függvényében meghozni a szükséges óvintézkedéseket. Mivel az ütközést megelõzõen minden tizedmásodpercre szükség van az utasok felkészítéséhez, nagyban fokozhatná az utasbiztonságot, és hatékonyan kiegészítené a jól bevált PRE-SAFE? rendszer mûködését az elõzetes ütközéselemzés.
A fenti és más új mûszaki megoldásaival töretlenül folytatja több évtizedes jármûbiztonsági fejlesztõ tevékenységét a Mercedes-Benz. Fõ vezérfonala továbbra is a Barényi Béla által megfogalmazott alapgondolat marad, vagyis arra törekszik, hogy tartósan hozzájáruljon a közúti közlekedés biztonságához, és minden egyes új fejlesztésével közelebb kerüljön a balesetmentes közlekedés megvalósításához. /Autósoldalak.hu/