Autós hírek: Évkezdet


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A két rendezvény eltérõ karakterû, Los Angeles-ben általában a nyitott, sport és luxusautók premierjét szokták tartani. A pár nappal késõbb nyíló Detroti Show-n tanulmányok, környezetbarát megoldásokkal szerelt zöld autók parádéznak az újdonságok mellett. Mindkét rendezvényen optimista gyártókat és elemzõket lehetett látni, ugyanis a vásárlási kedv fellendülõben van az USA-ban. Érdekesség az amerikai új autó piacról: a Ford F150-es kisteherautója, megszakítás nélkül huszonhárom éve vezeti az eladási statisztikákat. Ez annyit jelent, hogy tavaly is ebbõl a típusból fogyott a legtöbb, így leelõzött mindenkit! Az évente kb. 17 millió új autót felvevõ piacon, egymillió darab körül fogy az F150-bõl.
A nagyságot szintén jól érzékelteti, hogy az idei detroiti szalon hivatalos újdonság listája, huszonöt szériaautó világpremiert említ, tanulmányokból harmincat mutattak be. Terjedelmi okokból most csak szemezgetünk a frissekbõl.  
A Volkswagen Jetta a Golf lépcsõshátú változataként hódít odaát, az új változatot Mexikóban gyártják. A szalon legnagyobb szenzációját a Bentley Arnage Drophead Coupe jelentette, amely rendkívül elegáns négyüléses nyitott limuzin. Árban jóval alatta található a Ford nosztalgia autója a Mustang, a jól fogyó vadlónak, nyitott kivitele debütált Kaliforniában. A Pontiac G6 „rongytetõs” verziója, az Audi A4-féle középméretû kabriók piacára szállt be. A Saturn Sky pedig keménytetõvel, az eggyel kisebb osztályban próbál szerencsét. A vászontetõs Chrysler Vipernek elkészült a kupé verziója. A Chevrolet HHR, a Chrysler PT Cruiser kicsit megkésett, de nagyobb méretû konkurense. A csodálatos Ferrari Superamerica, az 575 Maranello nyitott verziója.
A január 15-21 közötti Detroiti Motor Show-n (NAIAS) az angolok hozták a formájukat. A Jaguar az alumíniumvázas koncepciójával harangozta be a nemsokára érkezõ új XK-t. Szintén gyorsan megvalósítható tanulmány a Volkswagen Ragster, amely alacsonyabb tetõt kapó Beetle.
Az egyre magasabbra szökõ benzin árak következtében, meglepõ irányváltás történt az államokban: Több dízel motoros tanulmányt is lelepleztek abban az országban, ahol a kisebb teherautókat is benzinnel üzemeltetik. A Mercedes S osztály hibrid verziójában a két villanymotor és a V8-as, 260 lóerõs dízel alkot izgalmas párost. Együttesen 7,6 mp alatt gyorsítják százra a 7 litert fogyasztó limuzint. Az új ML volt a friss széria autó a Merci standon.
Az Audinál az allroad quattro következõ generációjának elõfutárát láthatták a látogatók. Az új Avanton alapuló tanulmányban négyliteres, 286 lóerõs V8-as dízel található. Az Opel Astra GTC-n alapuló hibrid tanulmány orrában szintén öngyújtós motor mûködik, akár a Jeep Gladiator, Wrangler kisteherautóban. A Ford páncélautót mintázó Fiesta alapú kiskocsijában kétliteres turbódízel ketyeg.
A GMC a Graphyt hibrid tanulmánnyal tesztelte a közeljövõben  bevezetendõ új szabadidõautójának formavilágát, ami hibridhajtással is kapható lesz. A hibrid premierek között találni a Mercury Mariner szabadidõautót, amely a Ford Escape jelvény cserélt változata. A kettõsüzemûeket gyarapította a Mercury Meta One.  
A hidrogénnel mûködõ üzemanyagcellás autó széria változatát 2010-re szeretné sorozatban gyártani a General Motors. A harminc centis padlólemezbe zsúfolt technika egyre használhatóbb lesz, a Sequel a harmadik tanulmány erre az alapra.
A Honda a Ridgeline kisteherautóval megvetette a lábát a tipikus amerikai járgányok között, a Mitsubishi pedig a Raider furgonnal a nagyobb osztályban terjeszkedett. A Subarunál, az USA-ban készült hétüléses Tribeca keltett feltûnést, amely a szabadidõautók között próbál érvényesülni.    
A Chrysler két autóval is „nyomult” a sportos vonalon. A Firepower a Viper alapjaira épült, könnyen sorozatgyártásba vihetõ kupé tanulmány. A Dodge Charger, a Hazárd megye Lordjai címû filmsorozatban szerepelt sárga autó mai verziója. A négyajtós sportkocsi képviseli ezentúl a márkát a híres Nascar versenysorozatban.
A Chevrolet bemutatta a Z06-os Corvette-tet és az erre típusra épülõ versenyautót. Az utcai autó amerikai létére meglepõen korszerû: titánból készültek a szelepek és a hajtórudak a motorban. A hétezer köbcentis könnyûfém motorból feltöltés nélkül ötszáz lóerõt hoztak ki. A Lexus a félezer lóerõs kategóriában egyelõre csak tanulmányt állított ki, az LF-A, ötliteres erõmûbõl hozza ki az ötszáz lovat.
BA