Autós hírek: Volvo City Safety: Városi védelem


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Ha a vezetõ nem reagál idõben és nekihajtana az elõtte állónak, az autó magától lefékez. A rendszer neve City Safety, és a Volvo célja, hogy a ráfutásos balesetek felét el lehessen kerülni vele. A Volvo Cars tervei szerint a City Safety az elkövetkezendõ két éven belül piacra kerülhet. „A rendszer mindenki számára elõnyökkel jár. Az elöl haladó autó utasai számára csökken vagy teljesen megszûnik az ostorcsapásból eredõ sérülések lehetõsége. Ráadásul a rendszer segítségével kevesebbet, vagy egyáltalán nem kell költeni a jármûvek javítására.” – mondja Ingrid Skogsmo, a Volvo Cars Biztonságtechnikai Központjának igazgatója.
 
[2]Ha az elöl haladó jármû hirtelen lefékez, és a City Safety úgy érzékeli, hogy baleset történhet, akkor megnöveli a nyomást a fékrendszerben, és ezzel lehetõséget ad a vezetõnek arra, hogy fékezéssel vagy kikerüléssel elkerülje az ütközést. Ha pedig a rendszer ütközésközeli állapotot érzékel, akkor egy hidraulikus pumpa segítségével automatikusan lefékezi az autót.
 
A statisztikák szerint az ütközések 75%-a 30 km/óra alatti sebességnél történik. Ráadásul ezeknek a kis ütközéseknek gyakran olyan kicsik a következményeik is, hogy nem jelentik be õket a biztosítóknál. Ennek ellenére a legkisebb ütközés következményeinek kijavítása is idõbe és pénzbe kerül. A City Safety 30 km/órás sebességig mûködik. Ha a két kocsi közötti relatív sebességkülönbség 15 km/óra alatt van, akkor a rendszer segítségével teljesen elkerülhetõ az ütközés. 15 és 30 km/órás sebességkülönbség között a hangsúly a sebesség lehetõ legnagyobb csökkentésén van, az ütközés elõtt.
 
Optikai radar figyeli a forgalmat a kocsi elõtt
 
[4]A kocsi elõtt zajló forgalmat a belsõ visszapillantó tükör magasságában, a szélvédõ üvegbe beépített optikai radar rendszer figyeli. Ez a kocsitól akár hat méterre haladó jármûveket is tud érzékelni. A rendszert úgy programozták, hogy 30 km/órás sebességig reagáljon akkor, ha az elöl haladó jármû áll, vagy azonos irányban mozog.
A két jármû távolsága és a kocsi sebessége alapján a rendszer másodpercenként ötvenszer számolja ki, hogy milyen fékezés szükséges a baleset elkerüléséhez. Amennyiben a fékerõ meghalad egy bizonyos szintet, és a vezetõ nem reagál, akkor a rendszer azonnali veszélyt feltételez. Ilyen esetben a City Safety automatikusan üzembe helyezi az autó fékrendszerét, és kikapcsolja a gázpedált a baleset elkerülése, illetve a károk csökkentése érdekében.
 
Korlátozott lehetõségek
 
A City Safety lehetõségeit ugyanazok a tényezõk határolják be, mint a többi hagyományos radarrendszerét. Így ködben, párában, hóban vagy erõs esõben korlátozott lehet a mûködés. Ezért alapvetõ fontosságú, hogy a szélvédõt ne takarja piszok, hó vagy jég. Amennyiben a szenzor mûködését valami akadályozza, a vezetõt a kocsi információs rendszere figyelmezteti arra, hogy tisztítsa meg a szélvédõt. A rendszer éjjel és nappal is egyformán jól mûködik.
„Szeretném nyomatékosítani, hogy ez a rendszer nem mentesíti a vezetõt az alól, hogy megfelelõ biztonsági tartalékokkal vezessen. Az automatikus fékezés funkció csak akkor aktiválódik, ha az ütközés elkerülhetetlennek tûnik. Ilyenkor mûködésbe lép a rendszer és csökkenti – sõt néhány esetben elkerüli – az ütközést.” – mondja Ingrid Skogsmo.
 
Középpontban a megelõzõ rendszerek
 
A Volvo Cars már korábban bemutatott aktív biztonsági rendszereket, melyek segítenek a vezetõnek az ütközések által okozott sérülések és károk csökkentésében. A Collision Warning és a Brake Support hang- és fényjelek segítségével figyelmezteti a vezetõt, ha a követési távolság balesetveszélyes mértékben lecsökkent. Ezzel egyidejûleg a fékrendszer felkészül arra, hogy a lehetõ leghatásosabban mûködjön vészhelyzetben. Ezt a rendszert 2006 elején az új S80-asban mutatta be a Volvo. /Autósoldalak.hu/