Autós hírek: Honda Civic Type-R: Nemsokára érkezik


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Különbözõ felszereltségi szintek lesznek elérhetõk – a teljesen fölszerelt modelltõl kezdve egészen addig a változatig, amelybõl még a kalaptartót is kihagytuk. Ezekkel a variánsokkal az új Civic Type R egészen biztosan belopja majd magát az új rajongók szívébe, s megismétli az elsõ „CTR” kultuszautós sikerét, amikor minden értékesítési elõrejelzés megdõlt. Az új Civic Type R elsõ nemzetközi bemutatkozása a tavaly õszi Párizsi Autószalonon volt,, az értékesítés 2007-ben kezdõdik.
 
Ismerve az elõdmodell teljesítményét, a Honda nem sok értelmét látta tovább növelni a motor erejét. Az új Type R-t ezért továbbra is a 2,0 literes DOHC i-VTEC benzinüzemû szívómotor mozgatja hasonló teljesítménnyel, ám az erõforrás az új kiegyensúlyozó tengely és az elektronikus pillangószelep jóvoltából finomabban jár, és élénkebben reagál a gázpedál lenyomására. A 201 lóerõs legnagyobb teljesítményt a motor percenkénti 8,000-es fordulatszámnál éri el (az elõd adatai: 200 lóerõ 7,400-as fordulatnál).
 
[2]A Type R teljesítményének adatai gyakorlatilag megegyeznek a kifutó modellével: a gyorsulás 0-ról 100 km/órára 6,6 másodpercig tart, a végsebesség 235 km/óra. A motoron végrehajtott módosítások következtében azonban az autó általában harapósabb, s a jobb aerodinamikai jellemzõk révén simábban fut. A saját tömeg kismértékû növekedését valamivel rövidebb váltóáttételekkel ellensúlyoztuk.
 
A VTEC (változó szelepvezérlési idõ) és a VTC (változó szívószelep elhangolás) technológia továbbra is a motor szerkezetének alapjai. A lelkesítõ, pörgõs természet is megmaradt, ám a váltás a nagyobb mértékû szelepemelésre és a hosszabb szelepnyitásra valamivel alacsonyabb, percenkénti 5,200-as fordulatszámnál következik be, s tart egészen a 8,000-es piros tartományig. Az új i-VTEC visszajelzõ fény a digitális sebességmérõtõl jobbra ebben a fordulatszám-tartományban világít.
 
Az ötajtós Civic futómûvét már sokan dicsérték gördülési és kormányzási egyensúlyáért, így ez adja a mûszaki alapot az összes háromajtós változathoz, illetve a nagy teljesítményû variánshoz is. A Civic Type S futómûvének hangolását alapul véve – amely a sportosabb profilhoz jobban illõ precízebb futómûdinamikát helyezte elõtérbe – a Type R ezeket a módosításokat magasabb szintre emeli. A Type S-hez hasonlóan a hátsó nyomtáv itt is 20 mm-rel szélesebb, mint az ötajtós modellé, ám a lengéscsillapítók, a gumibakok, a csavarrugók hangolása mind a Type R különlegességei.
 
[3]A 225/40 ZR18 gumik nagyfokú tapadást biztosítanak, a szabad magasság 15 mm-es csökkentése pedig tovább mérsékli a karosszéria sodródási hajlamát. Mivel az üzemanyagtartályt mélyen a két tengely közé, az utastér alá építettük be, lejjebb került a jármû tömegközéppontja, s csökkent tehetetlenségi nyomatéka. A kisebb rásegítés, a kisebb áttétel és a kormánymû merevebb felfogatásai összességében lézerpontos reakciókat garantálnak a kormánymozdulatokra.
 
Már az ötajtós Civic is az egyik legmerevebb karosszériával büszkélkedhet a C szegmensben; a Type R karosszériáját pedig továbbfejlesztettük e téren, ami kulcsfontosságú a futómû megfelelõen precíz reakciói szempontjából. Külön megerõsítéseket helyeztünk el a padló kereszttartóinál a hajtóanyagtartály elõtt, az elsõ futómû felsõ felfogatási pontjai körül, míg a motortér elõtti alsó kereszttartó nagyobb merevséget garantál. Ilyen alapokhoz kapcsolva a futómû összességében kiszámíthatóbb karakterisztikájú, mint az elõd esetében, illetve kezesség és stabilitás szempontjából a kategória legjobbjai közé tartozik. A lengéscsillapítók hangolása ugyanakkor kényelmesebb gördülési komfortot eredményez, amely összhangban áll az új Type R kifinomultabb természetével.
 
Az új Type R merész stílusa tagadhatatlanul magabiztos. Az agresszív megjelenésû karosszérián az ötajtóshoz és a Type S-hez képest 15 mm-rel csökkentett szabad magasság mellett számos aerodinamikai kiegészítõt találunk, s a szériában fölszerelt 18 collos, hétküllõs könnyûfém felni is világosan jelzi az autóban rejtõzõ potenciált. A mélyre húzott elsõ légterelõben nagyobb légbeömlõ kapott helyet, a háromszög körvonalú elsõ ködlámpák pedig a kipufogóvégzõdésekre rímelnek. A színre fújt és a hátsó ablakot kettéosztó légterelõ nagyobb leszorító erõt eredményez
 
[1]A további különleges vonások szándékosan diszkrétebbek: ilyenek a Type R logók az elsõ féknyergeken, a Civic Type S hûtõmaszkját pedig méhsejt szerkezetûvel váltottuk föl, amelyben középen vörös H-embléma van.
 
Lépjen át a Type R emblémás, rozsdamentes acélbetétekkel ékesített küszöbön, s az utastérben ismét semmi kétsége nem lesz afelõl, hogy ez az autó a vezetés élményére született. Az elsõ utasokat sportülések ölelik körbe nagy, fekete Alcantara párnázással, vörös varrással, illetve piros szövetkárpittal a támlán és az ülés hátulján. A két különálló hátsó ülés ugyanezt a színkombinációt kapta. A nagyon hatékony és különlegesen tetszetõs Dual Link koncepciójú mûszerfal – amely közös a Civic-modellekben – természetesen bekerült a Type R-be is, ám ennél a modellnél a vörössel megvilágított mutatók ellenpontjaként fémszürke betétek vannak a kijelzõk mindkét oldalán. A vezetõ fekete, perforált bõrrel borított és vörös cérnával varrt kormányt markol, amelynek közepén H logó van, míg az ehhez illõ, alumíniumgombos váltókar fekete szoknyával és vörös öltésekkel készül.
 
Az utastér exkluzivitását biztosító végsõ ecsetvonásként a váltókar elé gravírozott lapocska került, amely a jármû egyedi sorozatszámát mutatja.
 
Azon vevõk számára, akik több kényelmi berendezést és gazdagabb felszereltséget szeretnének, létezik teljes felszereltségû változat is. Ebben függönylégzsákok, sebességtartó automatika, ködlámpák, automatikus fényszórók és esõérzékelõs ablaktörlõk, valamint kétzónás klímaberendezés is van. A különleges, beszédvezérléssel mûködtethetõ, valós idejû forgalmi információkat is figyelembe vevõ navigációs rendszer opcióként kérhetõ.
 
[4]A Type R filozófiájának logikus folyománya, hogy egy könnyített verziót is útjára bocsátunk. Az olyan elemek elhagyása, mint az audiorendszer, a kalaptartó, a motortér alsó borítása és egyes zajszigetelõ elemek, összesen 40 kilogrammal csökkentették a tömeget. Az elõdhöz hasonlóan az új Civic Type R-t is hitelesíttetjük a FIA N és A csoportos versenyeire, megfelelve ezzel vásárlóink igényeinek. A versenyre szánt alkatrészek és szolgáltatások széles skáláját kínáljuk majd annak érdekében, hogy maximálisan élvezhessék a versenyzés nyújtotta örömöket.
 
A Type R és a Type S kizárólag az ötajtós Civic-sorozat mellett, a Honda of the UK Manufacturing Ltd. (HUM) üzemében készül Swindonban. /Autósoldalak.hu/