Autós hírek: Mercedes-Benz Conecto: Új alacsonypadlós városi autóbusz


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Az új autóbusz következetes továbbfejlesztése a korábbiakban a közép- és kelet-európai piacokon, valamint Törökországban kínált ún. félalacsony padlós Conecto C változatnak, amellyel közös megnevezést is visel. Ez a robusztus, alacsonypadlós jármû nem csupán azért kiváló a városi forgalomra, mert halk üzemû és a szûk városi utcákon kitûnõ manõverezési képességekkel rendelkezik, hanem azért is, mert környezetbarát Euro 3- illetve Euro 4- motorokkal készül.
 
Az új Merce­des-Benz Conecto 2007 közepére tervezett piaci bevezetését követõen leváltja az eddigi [14]Conecto C félalacsonypadlós változatot, helyébe egy újfajta, alacsonypadlós kivitelû városi busz lép. Ezzel a 12 méteres hosszúságú autóbusz az utasok kényelme és a menetkomfort vonatkozásában magasabb színvonalat nyújt. További elõnye, hogy az üzemeltetõ szempontjait is figyelembe véve a robusztus és gazdaságos jármûvet alacsony karbantartási és javítási költségigény, továbbá a magas gyártási színvonal révén nagy értékállóság jellemzi. A kialakítási koncepcióra jellemzõ a különösen kiváló ár-értékarány, a 94 (Euro 4) fõ szállítására alkalmas busz már szériakialakításban is igen gazdag felszereltséggel rendelkezik. A Mercedes-Benz Conecto a Mercedes-Benz Türk A.S. DaimlerChrysler leányvállalat Hoºdere városban található autóbusz-üzemének korszerû gyártócsarnokaiban készül a világszerte érvényes DaimlerChrysler minõségi standardnak megfelelõen KTL (katódikus  merítõ fényezés) technológiával. A Conecto-sorozat szólóbusza 2007 végére kiegészül egy 18 méteres csuklósbusz-változattal is.
 
100 % alacsonypadlós kivitel = 100 % utasbarát kialakítás
 
A következetesen megvalósított alacsonypadlós technikának köszönhetõen az új háromajtós Mercedes-Benz Conecto igen utasbarát jellemzõkkel rendelkezik. A beszállást a kívánságra rendelhetõ Kneeling-berendezés (az ajtóoldalon történõ padlószint billentés)beszerelésével a megálló szintjéhez lehet igazítani és ezáltal lényegesen megkönnyíteni. A beszállási magasság az elsõ ajtónál 320 mm, a középsõ és hátsó ajtóknál pedig 340mm. A Knee­ling-funkciónak köszönhetõen a beszállási magasság mintegy 70 mm-el tovább csökkenthetõ. Ez különösen a járásukban korlátozott, tolókocsis, vagy idõsebb utasok, valamint a babakocsival utazók ki-beszállását könnyíti meg.
 
Az alacsonypadlós koncepció a három igen széles kialakítású, 1 250 mm-es nyílású ajtóval kombinálva gyors utascserét tesz lehetõvé. Ez különösen a frekventált, nagyforgalmú városi vonalakon elõnyös. Az ülések kialakítása mo­dern, kényelmes és igen jól megközelíthetõ. A nagy ablakfelületek, a zöldes színezésû oldalablakok a vezetõnek optimális kilátást, az utasoknak pedig tágas, kellemes, jól átlátható utasteret kínálnak. Korszerû útvonal- és utasinformációs tájékoztató rendszer, továbbá világos, barátságos beltér jellemzik az új Conecto modern és harmóniát sugárzó megjelenési képét.
 
Mercedes-Benz dizájn
 
Az új Conecto nem is tagadhatná le, hogy a Mercedes-Benz autóbuszcsaládhoz tartozik. Modern, harmonikus megjelenésével városi buszra tipikus dizájn-jegyeket visel. Elõlnézetben orrészének sima felületei markáns-dominánsan hatnak. Ezt a benyomást erõsíti a mélyen alulra húzódó, egy darabból álló szélvédõ, amely kívánságra rolóval is rendelhetõ. Az oldalak egyszerû, józan vonalvezetése és a dinamikus farrész kihangsúlyozza az idõtlen dizájnt, ugyanakkor egybefüggõ felületeket kínál egyedi feliratozásra, díszítésre a buszt üzemeltetõ kívánsága szerint.
A beltér is a modern városi buszok idõszerû szellemét tükrözi. 2 313 mm-es belsõ magasságával és nagyméretû, zöldes színezésû üvegfelületeivel a világossággal elárasztott utastér tágas és barátságos hatást kelt. Az új Mercedes-Benz Conecto üléskialakítása többféle változatot kínál, különféle üléshuzatozással. Szériakialakításban  „City-Star Eco“ ülésekkel készül, amelyek az oldalfalakhoz kerülnek erõsítésre. Ezáltal az üléssorok között kellõ lábtér áll rendelkezésre. Ezen túlmenõen az utastér takarítása is egyszerûbb. Az utazás során az utasok biztonságát szolgálják a megfelelõ számú és elhelyezésû kapaszkodórudak. Az üléseket és a kapaszkodókat sínrendszer segítségével rögzítik. Így a ki-beépítés és  esetleges átalakítás felépítmény-változtatás nélkül lehetséges.
 
Kitûnõ ár-érték arány
 
Az új Mercedes-Benz Conecto a számos jól bevált egyedi komponenst tartalmazó Mercedes-Benz Citaro városi buszcsaládra alapozva kínál a kelet-európai autóbusz-üzemeltetõknek kiérlelt jármûkoncepciót. Legfõbb jellemzõk a hosszú élettartam és a megbízható üzemelés a városi buszforgalom erõt próbáló körülményei közepette. A karbantartásbarát üzemmód biztosítása érdekében a jármûfejlesztés során különös hangsúlyt helyeztek a hajtáslánc jó hozzáférhetõségére, a felépítmény stabilitására, valamint a megbízható jármûvillamosságra. Ez utóbbi minden tekintetben megegyezik a Mercedes-Benz Citaro esetében alkalmazott bevált megoldással. A jármû vázszerkezetének teljes élettartamára vonatkozó optimális korrózióvédelmet az ún. KTL (katódikus merítõ fényezés) technológia garantálja.
Mindezen jellemzõk, továbbá az a tény, hogy az EvoBus GmbH nem csak Nyugat-, hanem Kelet-Európában is sûrû, jól kiépített, megbízható alkatrészellátással bíró szervizhálózattal rendelkezik, a Mercedes-Benz Conecto városi autóbuszt alacsony élettartam-költséggel jellemzett, kedvezõen karbantartható jármûvé teszi. Szerviz és karbantartás céljára, mint valamennyi más Mer­cedes-Benz busz esetében Európa-szerte rendelkezésre áll a sûrû Omniplus szervizhálózat, immáron  40 autóbusz-szervizcentrumával, továbbá a  nagyszámú Mercedes-Benz partner- és kiterjedt kirendeltséghálózat. Éppen a közelmúltban került megnyitásra a cseh fõvárosban, Prágában a 40. Omnibus-Service-Center autóbusz-szerviz. A 41. szervizközpontot rövidesen Bukarestben, a román fõvárosban avatják.
 
Kiváló fordulákonyság, könnyû kezelhetõség a nagyméretû felépítmény ellenére
 
[3]11,95 m hosszával, 2,55 m jármûszélességével és 3,06 m magasságával az új Mercedes-Benz Conecto ideális méretekkel rendelkezik a városi forgalomra, amelyben a fordulóképesség és a maximális utasszállítási kapacitás a legfõbb szempont. Az utastér az Euro 4-kivitelû változatban 26 ülõ- és 68 állóhelyével összesen 94 utas számára kínál helyet, az Euro 3-kivitelben pedig még 3 utassal több utazhat. A Conecto fordulási köre 21,54 m.
 
A legmodernebb városi autóbusz-technika nagyteljesítményû motorokkal, Euro 4-es változatban
 
Az Európai Unióra már mindenhol érvényes Euro 4 kibocsátási normák hatálya alá esõ országok buszüzemeltetõi számára kapható a Mercedes-Benz Conecto környezetbarát Blue-Tech-dízeltechnológiás Euro 4 motor-konfigurációval is. Az OM 906 LA hathengeres turbódízel soros motor Euro 4 kivitelû változatban 210 kW (286 LE) teljesítményû,  2 200 ford/perc nyomatéknál és korábban már kellõképpen bizonyított, például a  Mercedes-Benz Ci­taro városi autóbuszban. Az új Co­nec­to farában állítva elhelyezett soros motor valamennyi mellékaggregátjával együtt igen jól hozzáférhetõ a karbantartási munkákhoz. A töltõlevegõhûtõ például kifordítható, így könnyen tisztítható. Az új Co­necto sebességváltója vagy a Voith négyfokozatú, vagy ZF hatfokozatú automataváltója.
 
Ugyancsak a szériakialakítás részét képezi az ABS blokkolásgátló, valamint az ASR kipörgésgátló, továbbá az  EBS elek­tronikus fékrendszer. Az automata váltóba integrált re­tarder az üzemi fékkel közös vezérlés révén finom, rángatásmentes fékezést tesz lehetõvé. Ezen túlmenõen lényegesen csökken a fékút, és a fékkopás minimumra csökken.
A meghibásodások miatti nagyfokú üzemkiesési biztonságról elektronikai rendszer – az ún. FPS (Fle­xibel Programmierte Steuerung = rugalmas programozású vezérlés) gondoskodik. Ezáltal lényegesen csökkenthetõvé vált a jármûben elhelyezett vezetékek száma, valamint hossza.
 
Mintegy 400 funkciós elem takarítható meg így a Conecto-nál más hasonló városi autóbuszokhoz képest. A jármû kitûnik nagy megbízhatóságával és üzembiztonságával. A Conecto rendszerében négy FPS-elektronika van alkalmazásban: a mûszerfal, a meghajtóegység és fékrendszer, a fûtés/szellõzés/klíma, továbbá az IBIS-berendezés számára. Az FPS tökéletesen diagnosztizálható./Autósoldalak.hu/