Autós hírek: Kék-fehér újdonságok


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Az újdonságról szóló prospektus valahogy kikerült az illetékesek kezei közül, ezt követõen hamar az autósújságok címlapjára került. A hivatalos leleplezés ilyen elõzmények után már kevésbé izgalmas.

A motorok terén a bajor gyártó mindig erõs volt, ezt nem csak a vevõk, hanem a szakma is elismerte a számtalan Év motorja díjjal. A csúcsmodell szerepét a háromliteres, soros hathengeres 330i tölti be. A szériagyártású motorok között még nem készült magnézium és alumínium párosításával motorblokk. A változó szelepvezérléssel és a Valvetronic technika vegyítésével készülõ 161 kilós háromliteres, 258 lóerõs, a nyomatéka 300 Nm, a végsebessége a gyárilag szabályozott 250 km/óra. [320d,B,BMW320d]Alatta a 163 lóerõs 320d található, amely teljesíti a Euro IV-es környezetvédelmi elõírást. A 340 Nm-t produkáló dízel, 225 km/óráig tudja gyorsítani, a százas tempót, 8,3 mp-t alatt elérõ kocsit. A fogyasztásra nem lehet panasz: 5,7 literes átlagot produkál.

Az utolsó a sorban a 320i. A legkisebb hármas 150 lóerõvel, 200 Nm nyomatékkal, kilenc másodperces százra szökkenéssel és 220 km/órás végsebességgel kápráztatja el a vezetõjét. Az év második felében lesz elérhetõ a 325i, amit lehet tudni róla, hogy 215 lóerõt és 280 Nm-t tud.

A biztonság terén számos újdonságot „dob” be a BMW. Fékkészenlétnek fordítható az egyik szerkezet, a mûködése úgy zajlik, hogyha a vezetõ hirtelen lelép a gázpedálról, akkor ezután a fék picit ráfog, így gyorsítva a fékezés reakcióidejét. Az aktív kormánymû, a BMW ötös és hatos sorozatában volt elérhetõ eddig, a megoldás most az új hármasba is bekerült. A hathengeres változatok opciói között lehet majd megtalálni, a különlegessége, hogy vészhelyzetben együttmûködik a DSC+ elnevezésû menetstabilizáló programmal.

A csemegéket más területen is találni. Az elsõ futómûnél sok helyen alumíniumot alkalmaztak a könnyebbség kedvéért. Hátul az egyes sorozatban bemutatkozott öt lengõkaros független futómû található. Megmaradt természetesen az orr motor/hátsóhajtás kombináció, eredménye a megszokott 50/50 százalékos súlyelosztás. A megerõsített tartóknak köszönhetõen, a karosszéria szilárdsága 25 százalékkal lett jobb az elõdnél.

A hátsó lábteret nagyban befolyásoló tengelytáv 2760 milliméterével, 35 mm-rel nagyobb az elõdnél. A hossz sem maradt a régi, a 4520 mm, 49 milliméterrel szárnyalja túl a kifutó félben lévõ autót. A legkomolyabb hízás szélességben történt, majd tíz centit, 7,8-at vastagodott az új hármas.

[330belso,B]A belsõ az egyesnél, ötösnél megszokott irányvonalat követi, középen tenyérnyi méretû képernyõ és a vezetõt körül ölelõ „munkahely”. A iDrive és a váltó elõtti kezelõszerve kihagyhatatlan. Csak hatsebességes váltókkal érhetõ el a BMW, alapként kézikapcsolásúval, az extra listáról pedig az automata válaszható. 

A karosszéria a hetesnél elkezdett irányvonalat viszi tovább, kiválóan illeszkedik a márkaarculatba. A lángforma nem tobzódik, mint a fiatalos egyesen, konzervatív a vonalvezetés. A jelenlegi hármasból majdnem egy az egyben átmenekítették a hátsó lámpákat. (kép a BMW 3 hátuljáról)

A BMW hetes már néhány éve a piacon van, mondható, hogy bejött a vevõknek, mert a megjelenése óta, majd 160 ezret vásároltak belõle. A pályafutásának a felénél lévõ legnagyobb BMW-n a szokásos korrekciót most végezték el a tervezõk.

A külsõ módosítások között van a kritizált elsõ-hátsó rész egyszerûbbé tétele. A ráncfelvarrás új motorokat is hozott. A 3 literes dízel már 228 lóerõt és 520 Nm-t ad le, ezzel 7,8 másodperc alatt van százon a 730d. [BMW760Li,B,BMW760Li]Az elõdjénél 25 kilóval könnyebb, harmadik generációs dízel mellé megérkezett a 3 literes benzinmotor is. A 745i-ben 362 lóerõs, 490 Nm nyomatékú V8-as gurgulázik, a 760i-ben pedig 445 lóerõs, V12-es. A nyolchengeres 5,9, a tucathengeres 5,5 másodperc alatt gyorsul százra. A bajor limuzin belsejét tovább finomították és a vezethetõségén is javítottak.

A végére maradt a két legkisebb autó a Z4 és a 130i. A kétüléses jármûvel kapcsolatban felmerültek olyan pletykák, hogy az év vége fele, egy V8-as motort kap. Ezzel megszületik az M változat, így végre nem csak a tuningcégeknél lehet majd kapni a nyolchengeres változatot. A biztos hír, az a Genfben bemutatkozott új alapváltozat. A kétüléses orrában egy kétliteres, 150 lóerõs négyhengeres került. [z4,B]A legkisebb BMW, pedig megkapta a fent említett szuper könnyû hathengerest, amitõl nagyon fürge lett.

BA.